Γιώργος Χαρατζάς – Κορίνα Χρυσάιδου:  ο ροκ ρομαντισμός του «Μικρού Έγιολφ». «Ο Μικρός Έγιολφ» συμπυκνώνει αριστοτεχνικά όλα τα στοιχεία ψυχολογικού βάθους και μοντέρνας δραστικής γραφής που ως ομάδα αναζητούμε στα κείμενα που ανεβάζουμε. Είναι ένα έργο βαθιά φιλοσοφικό που αποπνέει συγχρόνως έναν ροκ ρομαντισμό μέσα από μια σκληρή υπαρξιακή αναζήτηση. Αποτελεί κατά κάποιο τρόπο ένα έργο – ταυτότητα της ομάδας

Ο Γιώργος Χαρατζάς και η Κορίνα Χρυσάιδου διαγράφουν κοινή πορεία στο θέατρο ήδη πριν δημιουργήσουν την ομάδα X-ACT Art.

Εκείνος σπούδασε στη σχολή Ηλεκτρολόγων-Μηχανικών του Πολυτεχνείου για να ανακαλύψει ότι άλλα ήθελε να κάνει. Σπουδάζει υποκριτική στη Δραματική Σχολή «Αρχή» της Νέλλης Καρρά  και σκηνοθεσία  Θεάτρου στο Λονδίνο (Master in Theatre Practices), στο Rose Bruford College υπό την καθοδήγηση της Nesta Jones. Εκείνη από τη Νεμέα της  Κορινθίας, βρέθηκε στην Αθήνα και φοίτησε στην ίδια Δραματική Σχολή νε τον Γιώργο. Μαζί βρέθηκαν και στη Νέα Υόρκη  και ειδικεύθηκαν στην τεχνική υποκριτικής Practical Aesthetics (Πρακτική Αισθητική) στο Atlantic Theater Company, τη σχολή που ίδρυσε ο David Mamet και οι συνεργάτες του.

Στο θέατρο Από Μηχανής,  φιλοξενούν τον «Μικρό Έγιολφ» τους, παράσταση την οποία πρωτοπαρουσίασαν το 2013 και απέσπασαν εγκωμιαστικές  κριτικές για την πρωτοποριακή ματιά τους στο έργο του κλασικού Ίψεν.  Ο Γιώργος και η Κορίνα μας μίλησαν για το έργο, τους άξονές του, τη μετάγγιση των θεματικών του στη σημερινή κοινωνία μας, τη δική τους ξεχωριστή προσέγγιση στο σήμερα.

Πως μπορεί να είναι σύγχρονο το έργο του Ίψεν σήμερα;

Γιώργος Χαρατζάς (Γ.Χ.):  «Ο Μικρός Έγιολφ» ακουμπάει διαχρονικά ζητήματα όπως ο έρωτας, ο θάνατος, και η αναζήτηση ταυτότητας και νοήματος στη ζωή, ενώ ακολουθεί την κλασική φόρμα ανάπτυξης του δράματος «Ύβρις-Νέμεσις-Κάθαρσις». Μας αποκαλύπτει τα βαθύτερα κίνητρα της ανθρώπινης συμπεριφοράς ανατέμνοντας τις διαπροσωπικές σχέσεις κι εξαρτήσεις που τροφοδοτούνται από τις φαντασιώσεις και οδηγούν νομοτελειακά στην έκρηξη, την εκτόνωση και τελικά, ίσως, στη συγχώρεση. Τούτη η βραδυφλεγής πορεία προς την τελική έκβαση όπως περιγράφεται μέσα από την κρυστάλλινη ποιητική γραφή του Ίψεν αποτελεί σήμερα, χωρίς υπερβολή, ένα μάθημα συνειδητότητας, ένα μάθημα για το πώς κερδίζεται ή χάνεται η ευτυχία στη ζωή.

Πως επιλέξατε το συγκεκριμένο έργο του Νορβηγού δραματουργού; Τι ήταν αυτό που σας κέντρισε το ενδιαφέρον;

Γ.Χ.: «Ο Μικρός Έγιολφ» συμπυκνώνει αριστοτεχνικά όλα τα στοιχεία ψυχολογικού βάθους και μοντέρνας δραστικής γραφής που ως ομάδα αναζητούμε στα κείμενα που ανεβάζουμε. Είναι ένα έργο βαθιά φιλοσοφικό που αποπνέει συγχρόνως έναν ροκ ρομαντισμό μέσα από μια σκληρή υπαρξιακή αναζήτηση. Αποτελεί κατά κάποιο τρόπο ένα έργο – ταυτότητα της ομάδας μας.  Το 2013 το είχαμε ξαναπαίξει σε ένα πολύ μικρό χώρο στην Πλάκα οπότε το είδαν ελάχιστοι θεατές. Ο τότε πρόεδρος του Νορβηγικού Ινστιτούτου Αθηνών (ο Ίψεν ήταν Νορβηγός) μας είπε ότι ήταν «ο καλύτερος Ίψεν που είχε δει ποτέ στην Ελλάδα», και μας προέτρεψε, όπως και πολλοί άλλοι, να μεταφέρουμε την παράσταση σε μεγαλύτερο χώρο. Η επιθυμία μας να κάνουμε το βήμα αυτό παρέμεινε ενεργή για 11 ολόκληρα χρόνια και απλά ήρθε τώρα για εμάς η κατάλληλη στιγμή.

Ποια είναι η δική σας προσέγγιση σε αυτό;

Γ.Χ.: Σκηνοθετικά λειτουργήσαμε αφαιρετικά κρατώντας το ρεαλισμό του έργου μέσα σε ένα άχρονο όσο και διαχρονικό πλαίσιο. Κάνουμε επιλεκτική χρήση του βίντεο ενώ η διασκευή μας έχει αφαιρέσει από το πρωτότυπο κείμενο τα στοιχεία εκείνα που δεν έχουν αντίκρυσμα στην εποχή μας. Επί της ουσίας, όμως, η σκηνοθεσία βασίζεται στη ρεαλιστική υποκριτική που χρησιμοποιούμε ως ομάδα από το ξεκίνημά της το 2011. Προσπαθούμε έτσι να πούμε στο κοινό μια ξεκάθαρη ιστορία με αρχή, μέση και τέλος. Να κινητοποιήσουμε και να προβληματίσουμε.

Είναι πολιτικός συγγραφέας ο Ίψεν και με ποιο τρόπο;

Κορίνα Χρυσάιδου (Κ.Χ):  Ο Ίψεν είναι βαθιά πολιτικός συγγραφέας και γι’ αυτό στην εποχή του τα έργα του προκαλούσαν σάλο όπου παρουσιάζονταν. Ασυνήθιστα προοδευτικός, με ριζοσπαστικές απόψεις για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία και την οικογένεια, ήταν ίσως ο πρώτος φεμινιστής θεατρικός συγγραφέας. Μάλιστα χαρακτηρίστηκε και ως “επαναστάτης” διότι άσκησε δριμεία κριτική σε θεσμούς όπως το πολιτικό σύστημα, η οικογένεια, η θρησκεία, τα αξιώματα, η μητρότητα.

 Δικαίωμα για παιδί ή δικαιώματα στο παιδί;

Κ.Χ.: Τα παιδιά είναι αυτόνομες υπάρξεις που στην αρχή εξαρτώνται από τους γονείς για την επιβίωσή τους. Αυτό συγχέεται με μια κτητική αντίληψη πάνω στο παιδί που, σε ακραίες περιπτώσεις, μπορεί να είναι πολύ οδυνηρή και επικίνδυνη για εκείνο. Οπότε, ναι, δικαίωμα για παιδί αλλά και υποχρέωση απέναντί του. Κάτι που φαίνεται να αγνοούν οι γονείς του μικρού Έγιολφ με τραγικές συνέπειες για τον ίδιο.

Η αγάπη είναι δρόμος, είναι κτήση, είναι ελευθερία, είναι τιμωρία, είναι ενοχή;

Κ.Χ.: Η αγάπη είναι, από τους περισσότερους, μία παρεξηγημένη έννοια. Συνήθως ονομάζουμε αγάπη μία εγωιστική και ναρκισσιστική ανάγκη για επιβεβαίωση, απαιτώντας έτσι πράγματα από τον άλλον ή, ακόμα και, νιώθοντας ότι ο άλλος μας ανήκει τόσο ώστε να μπορούμε να έχουμε ένα είδος εξουσίας πάνω του. Η Ρίτα πέφτει σε αυτή την παγίδα και είναι η βαθύτερη Ύβρις που διαπράττει. Η αγάπη, κατά τη γνώμη μου, μπορεί να ονομάζεται έτσι όταν προσφέρω στον άλλον το είναι μου χωρίς να απαιτώ κάτι ως αντάλλαγμα, πράγμα που αναφέρει και ο Άλφρεντ στη Ρίτα. Το γεγονός ότι μπορεί να αγαπώ κάποιον δε σημαίνει αυτόματα ότι είναι και δέσμιός μου. Ίσα-ίσα, αγαπώ και την ελευθερία του και τη δύναμή του και την ανεξαρτησία του. Έτσι, λοιπόν, για μένα αγάπη είναι και δρόμος και ελευθερία. Και αυτό είναι που ανακαλύπτει στο τέλος η Ρίτα.

Η παράσταση «Ο μικρός Έγιολφ» του Χενρικ Ίψεν σε απόδοση-διασκευή των X-ACT Art και σκηνοθεσία Γιώργου Χαρατζά και Κορίνας Χρυσάιδου παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο κάθε Κυριακή στις 20:30 και Δευτέρα στις 21:00. Εισιτήρια μπορείτε να προμηθευτείτε ΕΔΩ

Συγγραφέας: Χένρικ Ίψεν
Απόδοση, Διασκευή: X-Act Art
Σκηνοθεσία: Γιώργος Χαρατζάς, Κορίνα Χρυσάιδου
Σκηνικά, Κοστούμια: Τίνα Βασιλοπούλου
Κίνηση: Χρήστος Παπαδόπουλος
Μουσική: Γιάννης Ψειμάδας
Βίντεο: Σπύρος Διαμάντης
Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
Διανομή
Κορίνα Χρυσάιδου ( Ρίτα )
Γιώργος Χαρατζάς ( Άλφρεντ)
Τίνα Βασιλοπούλου ( Άστα )
Κωνσταντίνος Εξαρχόπουλος ( Μποργκχάιμ)
Γιάννης Ανδριόπουλος (Έγιολφ)