Χωρίς Facebook – Το συλλογικό τραύμα.

Σε ένα καφέ -Τρίτη 5 Μαρτίου- νωρίς το απόγευμα στο Χαλάνδρι. Μπήκα, κάθισα, έβγαλα το κινητό. Οι πελάτισσες στη βεράντα έδειχναν αναστατωμένες. Ο μπάρμαν το ίδιο. Εγώ; Εγώ θα ήμουν σαν και εκείνους σε λίγο. Δίνοντας παραγγελία στη γκαρσόνα μπορούσα να διαβάσω την αγωνία στο πρόσωπό της.

Κανένα χαμόγελο. Άφησε ένα ποτήρι νερό, είπα τι ήθελα, έφυγε. Δεν κοίταξε δεξιά, δεν κοίταξε αριστερά, έχω την αίσθηση πως δεν κοίταγε πουθενά. Το πρόσωπο της είχε πάρει μορφή ερωτηματικού. Μια αύρα απόγνωσης παντού.

Πήρα το κινητό στα χέρια. Μια κίνηση μηχανική που κάνω χρόνια τώρα. Όλοι την κάνουμε. Πήγα να μπω στο Facebook. Το μη αναμενόμενο μου τέντωσε τη διάθεσή μου. Δεν είχα social media.

Η Μeta και τα προϊόντα της είχαν “πέσει”. Κοίταξα τις κοπέλες απέναντι. “Έχετε Facebook;” ρώτησα. “Όχι” απάντησαν. Ο καφές ήρθε. Δεν είχε σημασία. Τον άφησαν στο τραπέζι δύο χέρια βιαστικά και απρόθυμα. Η μέρα ξαφνικά έγινε άνοστη. Σαν να μην υπήρχε κανείς εκεί έξω. Σαν ο κόσμος να έκανε παύση. Ήταν λες και τα avatar μας λιποθύμησαν.

Τα πρώτα βλέμματα αμηχανίας, με το πέρασμα του χρόνου, έγιναν συμπεράσματα. Ένα θέμα που όλους μας ενώνει. Έπρεπε να διαχειριστούμε τα μικρά μας τίποτα χωρίς την παρηγοριά των κατασκευασμένων ψηφιακών μας εαυτών.

Από τα social media επιβεβαιωνόμαστε, θυμώνουμε, μισούμε, κατακεραυνώνουμε, ενημερωνόμαστε, ερωτευόμαστε, παρακολουθούμε, ανακοινώνουμε. Η συναισθηματικά αλλοιωμένη πληροφορία είναι ο μάταιος ενεστώτας μας και ο αριθμός των ψηφιακών μας ακολούθων η δύναμή μας.

Ο αναπάντεχος ψυχικός ευνουχισμός, εκείνος που κράτησε για μερικές ώρες της μέρας έγινε παγκόσμιο θέμα. Ο κόσμος μας είναι τόσο εύθραυστος όσο μια βλάβη ενός σέρβερ εταιρείας;

Κατά τα άλλα

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του ομίλου Meta (Facebook, Instagram, Messenger) επηρεάστηκαν την  Τρίτη 5 Μαρτίου από τις 17.30 ώρα Ελλάδας, από μια σειρά βλαβών και διακοπών λειτουργίας σε παγκόσμιο επίπεδο, παραδέχτηκε ο όμιλος μέσω ενός εκπροσώπου του, επιβεβαιώνοντας τα στοιχεία που παρουσιάζει ο ιστότοπος Downdetector.

“Είμαστε ενήμεροι ότι οι χρήστες αντιμετωπίζουν προβλήματα πρόσβασης στις υπηρεσίες μας. Εργαζόμαστε πάνω σε αυτό”, έγραψε στην πλατφόρμα Χ ο Άντι Στόουν, εκπρόσωπος του ομίλου.

Ο Downdetector κατέγραψε έως 580.000 αναφορές χρηστών για το Facebook και έως 92.000 για το Instagram, ωστόσο ο ιστότοπος έδειχνε αξιοσημείωτη μείωση των αναφορών λιγότερο από μία ώρα μετά την έναρξη της διακοπής λειτουργίας.

“Είμαστε ενήμεροι για ένα πρόβλημα που επηρεάζει τη σύνδεση με το Facebook. Οι ομάδες των μηχανικών μας προσπαθούν εντατικά να επιλύσουν το πρόβλημα όσο το δυνατόν γρηγορότερα”, δήλωσε ο καλιφορνέζικος όμιλος στον ιστότοπό του, καταγράφοντας ενδεχόμενα προβλήματα.

Σχεδόν 4 δισεκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν τουλάχιστον μία από τις πλατφόρμες του κολοσσού των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp) κάθε μήνα.

Στην πλατφόρμα X (πρώην Twitter), η διακοπή λειτουργίας του Meta προκάλεσε πολλά ειρωνικά σχόλια, κυρίως από την αντίπαλη εταιρία. “Αν διαβάζετε αυτό το μήνυμα, είναι γιατί οι διακομιστές μας λειτουργούν”, αστειεύτηκε ο Έλον Μασκ, ο ιδιοκτήτης της πλατφόρμας.