Η σύνδεση των Χριστουγέννων με τη ζωγραφική παρέδωσε στην ανθρωπότητα αριστουργήματα της τέχνης.

•Μποτιτσέλι, Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου (1489)

Το παρεκκλήσι του μοναστηριού της Φλωρεντίας Cestello ανέθεσε στον ζωγράφο της Αναγεννησιακής Φλωρεντίας Σάντρο Μποτισέλι να ζωγραφίσει τον αρχάγγελο Γαβριήλ που επισκέπτεται την Παναγία για να παραδώσει την είδηση ότι θα γεννήσει τον γιο του Θεού. Το πρόσωπό της απεικονίζει τη συναισθηματική φύση των ειδήσεων που μόλις έλαβε.

•Ρέμπραντ, Το όνειρο του Ιωσήφ (1645)

Ο Φλαμανδός ζωγράφος απεικονίζει τον γήινο πατέρα του Χριστού που συμφωνεί να παντρευτεί τη Μαρία, όταν ανακαλύπτει ότι είναι έγκυος. Στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου, ο Θεός στέλνει έναν άγγελο στον Ιωσήφ σε ένα όνειρο για να εξηγήσει τη θεϊκή σύλληψη και να τον καθοδηγήσει να ονομάσει το παιδί Ιησού.

•Χούγκο φαν ντερ Χους, Μαρία και Ιωσήφ στο δρόμο προς Βηθλεέμ (1475)

Ο πίνακας, που αποτελεί μέρος του Portinari Altarpiece, δείχνει τη Μαρία και τον Ιωσήφ να ταξιδεύουν στη Βηθλεέμ. Ο φλαμανδός καλλιτέχνης απεικόνισε όμορφα την προχωρημένη εγκυμοσύνη της Μαρίας, απεικονίζοντας τον γηραιό Ιωσήφ να καθοδηγεί προσεκτικά τη σύζυγό του στο απότομο και βραχώδες βουνό.

•Πίτερ Μπρίγκελ ο Πρεσβύτερος, Απογραφή στη Βηθλεέμ (1566)

Σε ένα χιονισμένο χειμερινό τοπίο, εμπνευσμένο από τη γενέτειρά του Φλάνδρα, ο Πίτερ Μπρίγκελ ο Πρεσβύτερος απεικονίζει τη Μαρία και τον Ιωσήφ στον δρόμο για την απογραφή σύμφωνα με εντολή των Ρωμαίων. Ο Μπρίγκελ είχε την τάση να απεικονίζει βιβλικά γεγονότα σε σύγχρονο περιβάλλον.

•Καραβάτζο, Η Γέννηση με τον Άγιο Φραγκίσκο και τον Άγιο Λαυρέντιο (1609)

Ο τελευταίος μεγάλης κλίμακας πίνακας του Καραβάτζο δείχνει την Παναγία να ξεκουράζεται και να κοιτάζει το παιδί που μόλις γέννησε. Ο καλλιτέχνης παραβίασε τη σύμβαση τοποθετώντας νέους σε πρώτο πλάνο που κοιτάζουν προς τον γηραιό Ιωσήφ. Δυστυχώς, το έργο τέχνης εκλάπη το 1969 και έκτοτε αγνοείται η τύχη του.

•Μπενότσο Γκοτσόλι, Η πομπή των μάγων (1459-1461)

Με ανάθεση από την οικογένεια των Μεδίκων, αυτή η τοιχογραφία πολλαπλών πάνελ που βρίσκεται στο παρεκκλήσι του Palazzo Medici Riccardi στη Φλωρεντία δεν δείχνει τους τρεις βασιλιάδες, αλλά μια πομπή τριάντα τριών ανθρώπων στον δρόμο προς τη Βηθλεέμ για να τιμήσουν τον νεογέννητο Ιησού. Απεικονίζει τη βιβλική ιστορία για ένα σύγχρονο κοινό. Ο καλλιτέχνης ζωγράφισε ολόκληρη την οικογένεια των Μεδίκων, και τον εαυτό του, ανάμεσα στην πομπή.

•Ρούμπενς, Λατρεία των μάγων (1609-1610)

Απεικονίζοντας τους τρεις βασιλιάδες να λατρεύουν και να προσφέρουν δώρα στον νεογέννητο γιο του Θεού, αυτό το αριστούργημα θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά έργα του Ρούμπενς. Ο μπαρόκ ζωγράφος πήρε την ανάθεση από το δημοτικό συμβούλιο της Αμβέρσας το 1609. Ο πίνακας παρουσιάστηκε στον Ισπανό πρέσβη ως προσφορά ειρήνης στο τέλος του 12ετούς πολέμου το 1612. Αργότερα, το απέκτησε ο Φίλιππος IV της Ισπανίας.

•Ελ Γκρέκο, Προσκύνηση των Ποιμένων (1612-1614)

Ολοκληρώθηκε από τον Ισπανό Αναγεννησιακό ζωγράφο τον τελευταίο χρόνο της ζωής του. Το έργο τέχνης απεικονίζει τους βοσκούς που ήρθαν στη Βηθλεέμ για να γιορτάσουν τη γέννηση του νεογέννητου γιου του Θεού, μαζί με τους αγγέλους που τους περιβάλλουν.

•Εργαστήρι του Γκόσβιν φαν ντερ Βάιντεν, Φυγή στην Αίγυπτο (1516)

Ο άγγελος του Κυρίου επιστρέφει στον Ιωσήφ σε ένα όνειρο για να τον προειδοποιήσει για το σχέδιο του Βασιλιά Ηρώδη να σκοτώσει τον νεογέννητο Ιησού, θεωρώντας τον ως πιθανό αντίπαλο του θρόνου του. Ο πίνακας δείχνει τον Ιωσήφ να ακολουθεί τις συμβουλές του αγγέλου να διαφύγει στην Αίγυπτο με την οικογένειά του.

•Ραφαήλ, Η Παναγία του Αγίου Σίξτου, Madonna Sistina (1512)

Με ανάθεση του Πάπα Ιούλιου του Β΄ για την εκκλησία του San Sisto Piacenza, το έργο τέχνης δείχνει την Παναγία να κρατά το Χριστό μωρό, με τον Άγιο Σίξτο και την Αγία Βαρβάρα και στις δύο πλευρές της. Τα δύο χερουβείμ στο κάτω μέρος του καμβά είναι ίσως πιο διάσημα από την υπόλοιπη σύνθεση.

πηγή: artnet