Από την Ντέμη Αυλωνίτη //
Το 69ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, του οποίου η πρεμιέρα, την Τετάρτη 11 Μαΐου, έφερε μεταξύ άλλων, τις καταγγελίες εναντίον του Γούντι Άλεν για σεξουαλική κακοποίηση ξανά στο προσκήνιο (παράλληλα με την προβολή της νέας του ταινίας “Café Society”), προσέλκυσε για ακόμη μία χρονιά όλη την ελίτ του Χόλιγουντ. Πληθώρα αγαπημένων κινηματογραφικών αστέρων ταξίδεψε μέχρι τη Γαλλική Ριβιέρα για το λαμπρό αυτό γεγονός, το οποίο ολοκληρώθηκε την Κυριακή αναδεικνύοντας ως καλύτερη ταινία από τις είκοσι μία συμμετέχουσες στο διαγωνιστικό τμήμα, το κοινωνικό δράμα του Κεν Λόουτς “I, Daniel Blake”.
Η ιστορία της αφορά σε μία οικογένεια (με πρωταγωνιστή έναν καρδιοπαθή ξυλουργό) που προσπαθεί να λάβει επιδόματα πρόνοιας στη Βρετανία, σε έναν άνισο αγώνα με τη γραφειοκρατία την οποία έχει να αντιμετωπίσει. Ζήτημα (κοινωνικό και πολιτικό) το οποίο έχει απασχολήσει έντονα το τελευταίο διάστημα τη χώρα εν μέσω της διαπραγμάτευσής της με την ΕΕ για την παραμονή της ή όχι σε αυτήν. Ο 79χρονος σκηνοθέτης, ο οποίος λαμβάνει για δεύτερη φορά Χρυσό Φοίνικα (είχε πάρει ξανά πριν δέκα χρόνια για την ταινία ‘Ο άνεμος χορεύει το κριθάρι’) τόνισε τη σημασία του φεστιβάλ για τον χώρο του κινηματογράφου, αλλά και το πόσο εφικτός και αναγκαίος είναι ένας καλύτερος κόσμος, όπου κάποιοι δεν θα εκμεταλλεύονται τη δυστυχία των άλλων.
Όσον αφορά στις υπόλοιπες ταινίες που διακρίθηκαν, οι κριτές, με επικεφαλής τον Τζορτζ Μίλερ, επεφύλαξαν στο κοινό και μερικές εκπλήξεις. Το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής κατάφερε και κέρδισε, παρά τις μέτριες κριτικές που είχε συγκεντρώσει, η νέα ταινία του 27χρονου Καναδού Ξαβιέ Ντολάν (που στο κόκκινο χαλί αφιέρωσε αρκετό χρόνο στους φανς του προκειμένου να υπογράψει αυτόγραφα και να φωτογραφηθεί μαζί τους) “Juste la Fin Du Monde”.
Κάτι ανάλογο συνέβη και με τον Ολιβιέ Ασάγιας (“Personal Shopper”), ο οποίος αν και δεν απέσπασε καλές κριτικές κατάφερε να πάρει εξ ημισείας με τον Κριστιάν Μουντζίου (Bacalaureat) το Βραβείο Σκηνοθεσίας. Το Βραβείο της Επιτροπής παρέλαβε η πολυσυζητημένη ταινία της αντισυμβατικής Άντρεα Άρνολντ “American Honey”.
Η ταινία του Ιρανού Ασγκάρ Φαραντί “Forushande” (Ο πωλητής) κατέκτησε δύο βραβεία. Αυτό του καλύτερου σεναρίου, αλλά και της καλύτερης ανδρικής ερμηνείας (Σαχάμπ Χοσεϊνί).
Το βραβείο γυναικείας ερμηνείας δόθηκε στην Ζακλίν Ζοσέ για το “Ma’Rosa” του Μπριγιάντε Μεντόζα. Ο Τιμητικός Χρυσός Φοίνικας πήγε στον Γάλλο ηθοποιό Ζαν–Πιερ Λεό. Η σεναριογράφος και σκηνοθέτιδα Χούντα Μπενιαμίνα, η οποία «εμφανίστηκε» για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη με τη συγκλονιστική ταινία “Divines”, κέρδισε τη Χρυσή Κάμερα (για καλύτερο ντεμπούτο).
Ως Καλύτερη Μικρού Μήκους Ταινία αναδείχθηκε το “Timecode” του Χουάνιο Χιμένεζ, ενώ με την ειδική διάκριση για μικρού μήκους ταινία τιμήθηκε το “The Girl Who Danced with the Devil” του Ζοάο Πάουλο Μιράντα Μαρία. Το “Les Vies de Thérèse” του Σεμπαστιέν Λιφσίτς και το “Gabber Lover” της Άννα Καζενάβ- Καμπέ πήραν τον Queer Χρυσό Φοίνικα για μεγάλου μήκους και μικρού μήκους ταινία αντίστοιχα.
Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι το Σάββατο 21 Μαΐου ανακοινώθηκαν οι νικητές του τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα» απ’ όπου διακρίθηκε και η γυρισμένη στη Ρόδο ελληνογαλλική συμπαραγωγή των Μιριέλ και Ντελφίλ Κουλ “Voir du Paus” (βραβείο σεναρίου), ενώ μεγάλος νικητής ήταν το φινλανδικό “The Happiest Day In The Life Of Olli Maki” του Γιούχο Κουόσμανεν. Στο ίδιο τμήμα, το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας απέσπασε ο Ματ Ρος για το «Captain Fantastic», ενώ ειδικό βραβείο έλαβε το animation του Μάικλ Ντε Γουίτ «The Red Turtle». Τέλος, αποδόθηκε μετά θάνατον ένα ειδικό βραβείο (αφιερωμένο στους κινηματογραφικούς σκύλους) στη Νέλι, το μπουλντόγκ της ταινίας του Τζιμ Τζάρμους “Paterson”.