Του Παύλου Θ.Κάγιου
Τη λένε: “Dodo” (2022) – Η πρόσφατη -πέμπτη- ταινία του Πάνου Χ. Κούτρα είναι η δραματική κομεντί που έπαιξε το Σάββατο 6 Ιανουαρίου η ΕΡΤ3.
Την ταινία -πια-μπορείτε να την δείτε μέσα από την πλατφόρμα τη ΕΡΤ Ertflix – ΕΔΩ
Στο «Dodo» σενάριο και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Πάνος Κούτρας, ο οποίος μετά την «Επίθεση του Γιγαντιαίου Μουσακά», την «Αληθινή Ζωή», τη «Στρέλλα» και το «Xenia», επιστρέφει με μια τρυφερή δημιουργία από καρδιάς καθώς φιλοτεχνεί με διακριτική ματιά μια δραμεντί κωμικών καταστάσεων.
Στοιχεία και χαρακτήρες από όλες τις προηγούμενες ταινίες του μαζεύει εδώ ο πολύ καλός, τολμηρός και πρωτότυπος στο στυλ σκηνοθέτης αλλά ακριβώς αυτό γίνεται και η αχίλλειος πέρνα της καθώς προσπαθεί να τα πει όλα λες και κάνει την πρώτη του ταινία. Και επιπλέον, κάτι που δεν υπήρχε σε καμία από τις προηγούμενες ταινίες του, βάζει τους ήρωές του να ΕΞΗΓΟΥΝ τους χαρακτήρες που ερμηνεύουν -με προεξέχοντα τον Άκη Σακελλαρίου στον εξομολογητικό μονόλογό του. Παρά αυτού του είδους τις αδυναμίες, η ταινία έχει ρυθμό, σάτιρα, σουρεαλιστικό χιούμορ «αλά μουσακά» και καλές ερμηνείες. Μια ελληνική ταινία που δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητη. Κι ας είναι η πιο αδύναμη κωμωδία του σκηνοθέτη.
Σε συνειδητό βλαχομπαρόκ στυλ της σαπουνόπερας Δυναστεία και Τόλμη και Γοητεία, ο Πάνος Κούτρας μαζεύει όλους τους ήρωές του σε μια πολυτελή απομονωμένη βίλα, με πισίνα, κήπο και πρόσφορες κρυψώνες.
Εδώ ζει η Μαριέλλα με τον άντρα της, τον Παύλο Καρακώστα, ένα πάλαι ποτέ πλούσιο ζευγάρι στο χείλος της οικονομικής καταστροφής. Σε δύο μέρες παντρεύουν την κόρη τους, τη Σοφία, μ’ έναν πολύφερνο γαμπρό που θα λύσει τα προβλήματά τους: όχι όμως κι εκείνα που προκύπτουν όταν, από το πουθενά, ανακαλύπτουν στον κήπο τους ένα καταδιωκόμενο Ντόντο με ιδιαίτερη αγάπη για τα… ποπ κορν. Το Ντόντο ήταν πουλί που έχει εξαφανιστεί εδώ και 300 χρόνια από την απληστία και την απερισκεψία του ανθρώπου και που έρχεται από την Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων να μας θυμίσει ότι έχουμε χάσει την αθωότητά μας και την αλήθεια της ανθρώπινης τρυφερότητας.
Αυτό το πουλί που έχει εξαφανιστεί, κάνει την εμφάνισή του μέσα στην πολυτελή κατοικία τής υπό διάλυση οικογένειας η οποία βρίσκεται στα πρόθυρα της οικονομικής καταστροφής. Η αντίστροφη μέτρηση για τη χρεοκοπία έχει αρχίσει και μέσα στις λίγες ώρες που απομένουν μέχρι τον γάμο της κόρης τους, τα όρια ανάμεσα στη λογική και την τρέλα θα δοκιμαστούν και η κατάσταση θα βγει σύντομα εκτός ελέγχου.
Στην απομονωμένη βίλα ζει η Μαριέλλα (Σμαράγδα Καρύδη), μια πρώην τηλεοπτική σταρ, με τον άντρα της, τον Παύλο Καρακώστα (Άκης Σακελλαρίου). Μαζί τους, η απρόθυμη νύφη, η Σοφία (Νατάσα Εξηνταβελώνη), που βρίσκεται σε ένα δύσκολο σταυροδρόμι. Μέσα στις έντονα μελοδραματικές, εξωφρενικά αστείες και απρόοπτες εξελίξεις των ημερών, το άκακο, χαριτωμένο και φοβισμένο Ντόντο θα νιώσει παγιδευμένο στα καμώματα των ανθρώπων γύρω του και θα καθορίσει τις εξελίξεις.
Οι δεκατέσσερις διαφορετικοί και αταίριαστοι μεταξύ τους χαρακτήρες, δημιουργούν μια παράδοξη οικογένεια και έρχονται αντιμέτωποι με ανοιχτούς λογαριασμούς, λάθη, προδοσίες του παρελθόντος και ένστικτα που ενεργοποιούνται αναπάντεχα μπροστά στον πανικό. Ένα παζλ της ανομοιογενούς σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας που, τηρουμένων των εγχώριων αναλογιών, είναι πάνω κάτω ίδια με τις κοινωνίες των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Στην πορεία, και με την ανέλπιστη βοήθεια του Ντόντο, θα μπλέξουν σε ένα κουβάρι αποκαλύψεων, σε μια αιχμηρή κωμωδία καταστάσεων όπου οι σχέσεις θα δοκιμαστούν στο έπακρο και θα αλλάξουν μια για πάντα οι ισορροπίες.
Σημείωμα του σκηνοθέτη Πάνου Χ. Κούτρα
Το «Dodo» είναι μια σύνθεση όλων των ταινιών μου. Περιλαμβάνει θέματα, χαρακτήρες και μέρη που επιστρέφουν ξανά και ξανά, αλλά και μία μείξη ειδών. Μελόδραμα, κωμωδία, μιούζικαλ, βοντβίλ και ελληνική τραγωδία συνυπάρχουν. Ωστόσο, αυτό που βρίσκεται πραγματικά στην καρδιά αυτού του συνονθυλεύματος είναι το παράλογο.