γράφει ο Παύλος Κάγιος

«Οικογενειακή ευτυχία Α.Ε.» (2019) – Ο Βέρνερ Χέρτζογκ μαζί με τους Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ και τον Βόλκερ Σλέντορφ -λίγο αργότερα εμφανίστηκε κι ο Βιμ Βέντερς– στάθηκε από τους πρωτεργάτες στη δημιουργία το ισχυρού μεταπολεμικού δυτικογερμανικού κινηματογραφικού κινήματος στη δεκαετία του ‘70. Και από τότε μέχρι σήμερα, παραμένει το ίδιο προκλητικός, ακραίος και ανεπανάληπτος δημιουργός σε μια εποχή που ο πειραματισμός στο σινεμά είναι, κυρίως, μόνο … εφετζίδικος και ψηφιακός. Την ταινία του Βέρνερ Χέρτζογκ «Οικογενειακή ευτυχία Α.Ε.»  έπαιξε το Σάββατο 18 Μαΐου το Κανάλι της Βουλής στις 23:00.

Κι’ εδώ, ο κορυφαίος δημιουργός του σινεμά, γοητευμένος από την Ιαπωνία της τεχνολογίας και της… παράδοσης, σκηνοθετεί μια ταινία μυθοπλασίας για ένα υπαρκτό γιαπωνέζικο φαινόμενο που η απουσία οποιουδήποτε συναισθήματος σπάει κόκαλα.

Κατά τη σύνοψη της ταινίας -που είναι αληθινή!- υπάρχει μια εταιρεία «OIKOΓΕΝΕΙΑΚΗ ΕΥΤΥΧΙΑ Α.Ε.» που μισθώνει ηθοποιούς που αναπληρώνουν συγγενείς, φίλους ή αγαπημένα πρόσωπα για λογαριασμό των πελατών της, ώστε να εξασφαλίζεται αυτό ακριβώς που δηλώνει η επωνυμία της: την οικογενειακή ευτυχία! Οι υπάλληλοι της εταιρείας συμπαρίστανται στους πελάτες αναλαμβάνοντας ρόλους σε πάρτι, γάμους, κηδείες ακόμη και σε ιδιαίτερα προσωπικές στιγμές.

Είναι ένας κόσμος εικονικός, άλλες φορές κωμικός, συχνά τραγικός και ιδιαιτέρως παράξενος. Οι ανθρώπινοι δεσμοί μοιάζουν εύθραυστοι και προκατασκευασμένοι: Πόσους ρόλους υποδύονται στην πραγματικότητα οι άνθρωποι στις σχέσεις τους; Ποια είναι τα όρια της ευτυχίας και ποια αυτά της απεικόνισής της;

Και, φυσικά, αυτό το θέμα είναι 100% Χέρτζογκ με αποτέλεσμα ο 82χρονος σκηνοθέτης να διεισδύει στα έγκατα της Ιαπωνικής κοινωνίας και μας δίνει την ευκαιρία να στοχαστούμε γύρω από τις δικές μας ζωές.

Σκηνοθεσία: Βέρνερ Χέρτσογκ
Σενάριο: Βέρνερ Χέρτσογκ
Πρωταγωνιστούν: Μαχίρο Τανιμότο, Ισι Γιουίτσι