Πόνος και Δόξα (2019) – Για το έργο του Πέδρο Αλμοδόβαρ έχουμε γράψει ξανά και ξανά. Εννοείται δεν έχουμε πρόβλημα να το κάνουμε μια φορά ακόμα. Η ταινία που προβάλλει απόψε -Τρίτη 28 Μαΐου- η ΕΡΤ3 στις 23:00 είναι μια ελεγεία στην πίστη και την καλλιτεχνική δημιουργία. Είναι λες και ο Αλμοδόβαρ κοιτάζοντας στο δικό του παρελθόν να “ζωγραφίζει” ένα από τα ομορφότερα έργα του. Μια βαθιά ανθρώπινη καλλιτεχνική δημιουργία.

Το έργο προβάλλει -πια- το Ertflix – ΕΔΩ

Πόνος και Δόξα. Στην 21η ταινία του ο Ισπανός σκηνοθέτης Πέδρο Αλμοδόβαρ μας προσφέρει μια κατάθεση ψυχής η οποία είναι μια προσωπική αναδρομή στο παρελθόν του.

Η επιλογή στο καστ του ωραίου Αντόνιο Μπαντέρας δεν είναι από ναρκισσισμό, αλλά επειδή ο διάσημος Ισπανός ηθοποιός έχει πρωταγωνιστήσει σε αρκετές ταινίες του κι εύκολα ο θεατής τον ταυτίζει μαζί του. Γι’ αυτό και δεν είναι υπερβολική η απονομή του βραβείου ανδρικής ερμηνείας που του έγινε γι’ αυτόν τον ρόλο στο Φεστιβάλ των Καννών.

Πολύ πειστική ως μάνα του μικρού σκηνοθέτη με ισπανικό ταμπεραμέντο και η Πενέλοπε Κρουζ.

Να αναφέρουμε επίσης ότι τη μουσική που πάντα παίζει σημαντικό ρόλο στις ταινίες του Αλμοδόβαρ, την υπογράφει ο επίσης βραβευμένος στις Κάννες Αλμπέρτο Ιγκλέσιας.

Το Πόνος και Δόξα αποτελεί το τρίτο μέρος μιας άτυπης τριλογίας που χρειάστηκαν 32 χρόνια για να ολοκληρωθεί.

Πόνος και Δόξα. Ένα φιλμ που μιλάει για τη δημιουργία, για τη δυσκολία να τη διαχωρίζεις από την ίδια τη ζωή και για τις αδυναμίες και τα προσωπικά πάθη που της δίνουν νόημα και ελπίδα.

Εξερευνώντας το παρελθόν του, ο πρωταγωνιστής που τον λένε Σαλβαδόρ, ανακαλύπτει την άμεση ανάγκη να λυτρωθεί από φαντάσματα και εφιάλτες ελπίζοντας κάποια στιγμή να βρει τη σωτηρία της ψυχής του. Στο φόντο της ιστορίας ο Πέδρο Αλμοδόβαρ αυτοβιογραφείται.

Ο ίδιος ο Αλμοδόβαρ λέει: «Χωρίς να το είχα σχεδιάσει από την αρχή, το «Πόνος και Δόξα» αποτελεί το τρίτο μέρος μιας άτυπης τριλογίας που χρειάστηκαν 32 χρόνια για να ολοκληρωθεί. Τα άλλα δύο μέρη είναι οι ταινίες «Ο Νόμος του Πόθου» (1987) και «Κακή Εκπαίδευση» (2004). Σε αυτές τις τρεις ταινίες, οι πρωταγωνιστές είναι άντρες και σκηνοθέτες του κινηματογράφου. Επίσης, η επιθυμία και η μυθοπλασία αποτελούν τους πυρήνες της ιστορίας. Η μυθοπλασία και η ζωή είναι στις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος και η ζωή, όπως είναι φυσικό, περιλαμβάνει πόνο και δόξα.»

Πέδρο Αλμοδόβαρ – Μια ζωή σινεμά

Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ Καμπαγιέρο γεννήθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου του 1949 στο Calzada de Calatrava στην περιοχή του Αλμάγρο στην Ισπανία.

Σε ηλικία 8 ετών παρακολούθησε καθολικό σχολείο. Οι εμπειρίες του από το σχολείο αυτό και από τους εκκλησιαστικούς θεσμούς σε συνδυασμό με τη σεξουαλική κακοποίηση που υπέστη, αποτέλεσαν την έμπνευση για την ταινία του Κακή εκπαίδευση (2004).

Στα 16 του μετακόμισε στη Μαδρίτη και ασχολήθηκε με διάφορες δουλειές του ποδαριού, αφού λόγω της δικτατορίας του Φράνκο ο ισπανικός κινηματογράφος δεν ήταν ιδιαίτερα ανεπτυγμένος.

Στη συνέχεια δούλεψε για 12 χρόνια στον ισπανικό οργανισμό τηλεπικοινωνιών και έτσι κατάφερε να αγοράσει την πρώτη του κάμερα, μια Super 8.

Τα χρόνια εκείνα δούλεψε σε θεατρικές ομάδες, ίδρυσε το σατιρικό πανκ-ροκ συγκρότημα Almodovar y McNamara και γύρισε πολλές χιουμοριστικές ταινίες σε super 8, τις οποίες παρουσίαζε σε ιδιωτικές προβολές.

Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία είναι το Η Πέπι, η Λούσι, η Μπομ και τα άλλα κορίτσια που ολοκληρώθηκε με πολλές δυσκολίες το 1980. Ακολούθησαν πολλές ταινίες, στις οποίες υπογράφει ο ίδιος και το σενάριο, που έφεραν και τη διεθνή αναγνώριση για τον

Πέδρο Αλμοδόβαρ – Ο ψυχισμός των ταινιών του

· Αγαπημένο του κινηματογραφικό είδος είναι το μελόδραμα, η επιρροή και η εξέλιξη του οποίου είναι εμφανής στο έργο του.

· Η γυναίκα σε όλες της τις εκδοχές είναι ένα από τα βασικά θέματα στις ταινίες του.

· Μέσα από τις ταινίες του βλέπουμε την εξέλιξη της χώρας του, τη σκοτεινιά της καθολικής δικτατορίας του Φράνκο που κράτησε 40 χρόνια, την πτώση της (1975) και την εξέλιξη της Ισπανίας σε ένα δημοκρατικό κράτος.

· Χαρακτηριστική είναι επίσης η αισθητική των έντονων χρωμάτων, που χρησιμοποιεί σε πολλές ταινίες του. Σχεδόν σε κάθε πλάνο των ταινιών του υπάρχει ρούχο ή αντικείμενο σε κόκκινο χρώμα.

· Συνηθίζει να δουλεύει με τους ίδιους ηθοποιούς, τους οποίους βλέπουμε να παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε αρκετές ταινίες του. Κάποιες από τις μούσες του είναι η Κάρμεν Μάουρα, η Σεσίλια Ροτ, η Μαρίσα Παρέδες, η Πενέλοπε Κρουθ, η Τσους Λαμπρεάβε και η Ρόσι ντε Πάλμα.

· Η σχέση του με τη μητέρα του επηρέασε σημαντικά τόσο τη ζωή του όσο και τη δημιουργία του. Η μητρική φιγούρα είναι καθοριστική στις περισσότερες ταινίες του.

Σκηνοθεσία: Πέδρο Αλμοδόβαρ.
Παίζουν: Αντόνιο Μπαντέρας, Πενέλοπε Κρουζ, Ασιέρ Ετσεαντία, Λεονάρντο Σμπαράλια, Νόρα Νάβας.