
Κριτική | «Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης) από τη Γιολάντα Μαρκοπούλου: θέατρο από το μέλλον;
Το όλο εγχείρημα αποτελεί πραγματικά μια εμπειρία. Και βέβαια, αξίζει να πούμε, πως η επιτυχία του, οφείλεται στο γεγονός, πως νιώσαμε πως δεν υπήρξε ούτε ένα σημάδι υποχώρησης της θεατρικής πράξης. Είδαμε θέατρο στην ουσία του, με όλα τα χαρακτηριστικά του εμποτισμένο με τα στοιχεία της Επαυξημένης Πραγματικότητας.
Αν ο όρος Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence – AI) ήρθε για να επικαλύψει το σύνολο των ανθρώπινων δραστηριοτήτων σε γνωστικό επίπεδο, στις παραστατικές τέχνες έχουμε πλέον να συζητάμε για την Επαυξημένη Πραγματικότητα (Augmented Reality – AR) και την εισβολή της στη θεατρική διαδικασία.
Η Γιολάντα Μαρκοπούλου σε μια σύντομη σε διάρκεια παράσταση, μας εισάγει σε αυτό το νέο πεδίο θεατρικής πράξης, σαν μια προοοικονομία μιας θεατρικής πραγματικότητας που δεν απέχει και πολύ μακριά από το παρόν μας. Στα δεκαπέντε λεπτά που διαρκεί η παράσταση, το κοινό ανά δύο άτομα, φορώντας τα ειδικά γυαλιά που εμπλουτίζουν και μετασχηματίζουν τη σκηνική δράση, μπορεί να εξερευνήσει όχι μόνο τις δυνατότητες και την αξιοποίηση της τεχνολογίας, αλλά και την ίδια τη δική του διάθεση απέναντι σε κάτι που ίσως ομορφαίνει το θέατρο, ίσως το ψευτώνει, ίσως το αναδεικνύει ίσως το υπομονεύει, ίσως του ανοίγει προοπτικές, ίσως του δημιουργεί προσκόμματα και μεταφέρει τα διακυβεύματά του σε μια εικονολατρική δυναμική και μόνο.
Είναι πολλά τα ίσως, πολλά τα ερωτηματικά και πολλά τα θέματα που μπαίνουν σε μια συζήτηση για το μέλλον της θεατρικής τέχνης μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ωστόσο δεν μπορείς, ως θεατής, να μην παραδεχθείς, ότι πραγματικά βουτάς σε έναν φανταστικό, ιδεατό κόσμο, και γίνεσαι κοινωνός σε μια κατάσταση συναρπαστική.
Στη σύντομη και ζουμερή διασκευή της Αλεξάνδρας Κ* της τραγωδίας του Ευριπίδη «Ιππόλυτος» και προφανώς με αφορμή την επανάληψη φέτος της σκηνοθεσίας της Κατερίνας Ευαγγελάτου, η Γιολάντα Μαρκοπούλου σε μια αίθουσα πάνω από το Χώρο Β της Πειραιώς 260, δημιουργεί με την ομάδα της ένα εικαστικό τοπίο δράσης, όπου όλα τα σύμβολα της τραγωδίας ζωντανεύουν, αποκτούν χρώμα, κίνηση και ψυχή, σπάνε το σκηνικό τείχος και καλούν το κοινό να γίνουν μέτοχοι (όχι απλά θεατές, αλλά παρατηρητές) στο θεατρικό περιβάλλον.
Το όλο εγχείρημα αποτελεί πραγματικά μια εμπειρία. Και βέβαια, αξίζει να πούμε, πως η επιτυχία του, οφείλεται στο γεγονός, πως νιώσαμε πως δεν υπήρξε ούτε ένα σημάδι υποχώρησης της θεατρικής πράξης. Είδαμε θέατρο στην ουσία του, με όλα τα χαρακτηριστικά του εμποτισμένο με τα στοιχεία της Επαυξημένης Πραγματικότητας. Υπάρχει συμβατό σκηνικό πεδίο, υπάρχει ένα εξαιρετικό κείμενο, υπάρχει ένα δημιουργικό ηχοτόπιο (Μανώλης Μανουσάκης), φώτα που επιβάλλουν έτσι κι αλλιώς μια θεατρική ατμόσφαιρα (Άγγελος Παπαδόπουλος) κοστούμια που ντύνουν το όλο εγχείρημα. Όλα δεμένα αρμονικά μεταξύτου, σε αγαστή συνεργασία με την τριαδιάστατη εικονογράφησή του από όλη την επιστημονική-τεχνολογική ομάδα (Όλγα Χατζηφώτη / Maggioli , Αλεξάνδρα Νιάκα, Χρυσούλα Κοροβέση (Μαύρα Γίδια), Χάρης Λαλούσης, Κωνσταντίνος Παγώνης). Η φυσική υπόσταση του σκηνικού περιβάλλοντος είναι αγκαλιά με τα ψηφιακά δημιουργήματα.
Έχει όμως και κάτι, άλλο βασικό η παράσταση. Δύο πολύ καλούς ηθοποιούς, τον Πάρη Αλεξανδρόπουλο και τη Βιβή Φωτοπούλου, όπου ενώ καταθέτουν τις υποκριτικές τους τεχνικές δημιουργικά, συντάσσονται χειρουργικά κι επιτυχημένα σε έναν δύσκολο κινησιολογικό κώδικα, στην σκηνική τους επικοινωνία με τα κινούμενα ψηφιακά γραφικά, που γι αυτούς ρεαλιστικά δεν υφίστανται.
Προφανώς, αυτή η δομική συμμετοχή των ηθοποιών, έρχεται να μας δηλώσει ότι και στο νέο θεατρικό τοπίο που ετοιμάζεται για το μέλλον, όλα παραμένουν (ευτυχώς) αδύνατα χωρίς την έμψυχη κινητοποίηση, και ότι αυτή η ψηφιακή τροπή για να βγάλει ρίζες, θα πρέπει να γίνει πρωτίστως ένα πεδίο διερεύνησης και εντατικοποίησης νέων ερμηνευτικών δυνατοτήτων. Ένα επιπλέον όπλο στην ερμηνευτική φαρέτρα. Οψόμεθα….
Η παράσταση θα παίζεται άνωθεν του Χώρου Β της Πειραιώς 260 27/06/2025 έως 29/06/2025 στις 20:00, 05/07 έως 08/07/2025 στις 20:00, 13/07 έως 16/07/2025 στις 20:00. Εισιτήρια μπορείτε να προμηθευτείτε ΕΔΩ
Μετάφραση Κώστας Τοπούζης
Διασκευή Κατερίνα Ευαγγελάτου
Σκηνοθεσία Γιολάντα Μαρκοπούλου
Διασκευή για την παράσταση Αλεξάνδρα Κ*
Ερμηνευτές Πάρις Αλεξανδρόπουλος, Βιβή Φωτοπούλου
Φωνές χορού Pentagónia (Μαριάμ Ρουχάτζε, Θεοδώρα Γεωργακοπούλου, Ασημίνα Αναστασοπούλου, Θάλεια Σταματέλου, Βιβή Φωτοπούλου)
Προγραμματισμός Όλγα Χατζηφώτη / Maggioli
Προγραμματισμός, τεχνολογικός καλλιτεχνικός σχεδιασμός & VFX Αλεξάνδρα Νιάκα
2D animation & γραφιστική επιμέλεια Χρυσούλα Κοροβέση (Μαύρα Γίδια)
3D σχεδιασμός Χάρης Λαλούσης
3D animation & 3D σχεδιασμός Κωνσταντίνος Παγώνης
Μουσική & ηχητικός σχεδιασμός Μανώλης Μανουσάκης
Σχεδιασμός φωτισμών Άγγελος Παπαδόπουλος
Μίξη ήχου Κώστας Στυλιανού
Υποτιτλισμός Μελισσάνθη Γιαννούση
Βοηθός σκηνοθέτη Αναστασία Μανώλα
Χειρισμός συστήματος παράστασης Εύα Κοβάτσου
Υπεύθυνη έρευνας Έλενα Οικονόμου
Τεχνολογική λύση Maggioli
Εκτέλεση Παραγωγής Polyplanity Productions