Κριτική | «Η Σπασμένη στάμνα» από τον Γιώργο Κιμούλη: ένα γερμανικό ανέκδοτο στα καθ’ημάς. Ο Κλάιστ γελά στην κυριολεξία με τη Βίβλο (Αδάμ και Εύα), με την αρχαία τραγωδία (διαβάζοντας λοξά τον Οιδίποδα) και παρόλο που μολιερίζει δομικά, ρίχνει και τα βέλη του σε ήρωες όπως ο Ταρτούφος. Το αποτέλεσμα είναι ένα έργο με συγκρούσεις, παρεξηγήσεις, παρανοήσεις (εκούσες ή άκουσες), προσποιήσεις, με όλα τα κλασικά κωμικά τερτίπια.
Η λαϊκή ιστορία που έγινε χαλκογραφία και που ενέπνευσε τον Χάινριχ φον Κλάιστ να ξεδιπλώσει αυτήν την κωμωδία παρεξηγήσεων, η αλήθεια είναι πως σαν έργο δε δικαιώνει τον τίτλο του αριστουργήματος που του έχει αποδοθεί.
Και για να είμαστε ειλικρινείς, αυτό μάλλον οφείλεται περισσότερο στη φήμη της παράστασης του 1982, εκείνης της ιδρυτικής της Σκηνής από τους Λευτέρη Βογιατζή και τον Βασίλη Παπαβασιλείου, που άφησε ιστορία, παρά σε αυτό, καθεαυτό το έργο.
Ο συγγραφέας της «Πενθεσίλειας», του «Αμφιτρύωνα», του «Μίκαελ Κόλχαας», της «Μαρκησίας του Ο», αφήνει κατά μέρος τις φιλοσοφικές του αναζητήσεις που αγγίζουν τα όρια της μεταφυσικής και διασκεδάζει με αυτήν την απλή ιστορία, κρατώντας την αυτούσια λαϊκή, ζωηρή και ελαφρή, παρόλες τις νύξεις για την απονομή της δικαιοσύνης, για την ηθική της ή την «κατά γράμμα» νομιμοφροσύνη της.
Απλή η ιστορία, μια στάμνα που έσπασε νύχτα στο δωμάτιο μιας κόρης λογοδοσμένης, της Εύας. γίνεται το κεντρικό θέμα σε μια δίκη όπου ο δικαστής Αδάμ, με τη συνδρομή του γραμματέα του και την επίβλεψη ενός δικαστικού επιθεωρητή προσπαθεί να βρει (ή να καλύψει) τον υπεύθυνο. Ο Κλάιστ γελά στην κυριολεξία με τη Βίβλο (Αδάμ και Εύα), με την αρχαία τραγωδία (διαβάζοντας λοξά τον Οιδίποδα) και παρόλο που μολιερίζει δομικά, ρίχνει και τα βέλη του σε ήρωες όπως ο Ταρτούφος. Το αποτέλεσμα είναι ένα έργο με συγκρούσεις, παρεξηγήσεις, παρανοήσεις (εκούσες ή άκουσες), προσποιήσεις, με όλα τα κλασικά κωμικά τερτίπια του 19ου αιώνα.
Ο Γιώργος Κιμούλης, στη θερινή αυτή διασκευή, κρατάει αυτούσιο το ζουμί του έργου, στενεύει τα όποια πλατιάσματα του, διατηρώντας στο ακέραιο τη λαϊκότητά του και το επικοινωνεί σκηνικά με ελληνική «γλώσσα» και τρόπο. Η αλά Κιμούλη, «Σπασμένη Στάμνα» έχει μεταφυτευθεί εδώ στη γλάστρα της ελληνικής ηθογραφικής κωμωδίας καταστάσεων ως προς την ποιότητά της παρόλο το κλασικογενές σκηνικό περιβάλλον της Κατερίνας Σβορώνου. Με ένα «αθώο» χιούμορ, πότε υποδόρειο, πότε πλήρως εξωτερικευμένο, ο Γιώργος Κιμούλης δίνει πνοή με άρώματα Ψαθά, Τσιφόρου και Σακελλάριου σε ένα μάλλον άχρωμο και νεκρό κείμενο, μετατρέποντας το σε μια γεμάτη ζωή, καλοκαιρινή ανάσα και επιστρέφοντας στη ρίζα της παραδοσιακής οικογενειακής κωμωδίας. Έχει τους κώδικες, έχει το μέτρο και γνωρίζει άριστα τους κανόνες της, δημιουργώντας μια αδιόρατη αλλά καθόλα επικοινωνιακή διάδραση με το κοινό.
Και είναι αυτή η σκηνική επικοινωνία του με τον θίασο, που δημιουργεί αυτό το γεμάτο κέφι και ρυθμό «γαϊτανάκι της ατάκας». Ο Αργύρης Αγγέλου ξεχωρίζει για την υποκριτική του ειλικρίνεια και την «ατακαδόρικη» ερμηνεία του, η Τζόυς Ευείδη κουμπώνει στον χαρακτήρα της την ιδιαίτερη χροιά της, ο Γιώργος Στριφτάρης αφιερώνεται στην υποκριτική σοβαροφάνεια του δικαστικού επιθεωρητή, ο Βασίλης Γιακουμάρος με αυθεντικότητα στη «χωριατιά» του αρραβωνιαστικού, αντίστοιχο «χωρικό» θηλυκό η Λίλη Τσεσματζόγλου, ενώ ο Βασίλης Πουλάκος σε δύο ρόλους –έκπληξη, ζωντανεύει την παράσταση «αλλιώς».
Επόμενοι σταθμοί της περιοδείας:
22/7 Θέατρο Ορέστης Μακρής – Χαλκίδα, Εύβοια [21:15]
23/7 Θέατρο Αρχαίας Ήλιδας – Ήλιδα, [21:15]
26/7 Πλαζ ΕΟΤ – Άγιος Νικόλαος [21:30]
27/7 Κηποθέατρο Ν. Καζαντζάκης – Ηράκλειο [21:30]
28/7 Θέατρο “Ερωφίλη” – Ρέθυμνο [21:30]
29/7 Θέατρο Ανατολικής Τάφρου – Χανιά [21:30]
17/8 Αμφιθέατρο Πολιτιστικού & Αθλητικού Πάρκου Νέας Μάκρης [21:15]
31/8 Ανοιχτό Θέατρο Πάρκου Κατερίνης [21:15]
1/9 Θέατρο Ε.Η.Μ – Φρόντζου Γιάννενα [21:15]
2/9 Αμφιθέατρο ΔΙΠΑΕ, Σέρρες [21:15]
5/9 & 6/9 Θέατρο Κήπου Θεσσαλονίκη [21:15]
7/9 Κηποθέατρο Αλκαζάρ Λάρισα [21:15]
8/9 Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Κοζάνης [21:15]
9/9 Θερινό Δημοτικό Θέατρο Βόλου «Μελίνα Μερκούρη» [21:15]
10/9 Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Τρικάλων [21:15]
16/9 Κηποθέατρο Νίκαιας [21:15]