Δύο συνθέτες… μια εποχή νεωτερισμών. Ο ιδιοφυής κι ευαίσθητος Μωρίς Ραβέλ συναντά τον παθιασμένο Σεργκέι Προκόφιεφ στην Εναρκτήρια συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών – Παρασκευή 20 Οκτωβρίου – στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.

Το πρόγραμμα ανοίγει ο Αντρέι Γκαβρίλοφ, ο «πιανίστας που έπεσε στη Γη» όπως έχει γράψει ο Guardian. Σολίστας με συναρπαστική ιστορία ζωής που ερμηνεύει το  λαμπερό Πρώτο Κοντσέρτο για Πιάνο κι Ορχήστρα του Σ. Προκόφιεφ και το φιλοσοφικών διαστάσεων Κοντσέρτο για πιάνο (αριστερό χέρι) του Μ. Ραβέλ. Δημιουργία που γράφτηκε κατά παραγγελία του πιανίστα Πάουλ Βιτγκενστάιν, ο οποίος έχασε το δεξί του χέρι στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Δύο αντιθετικά έργα – γεμάτο νεανικό ενθουσιασμό το πρώτο, σπαρακτικό αντιπολεμικό στοχασμό το δεύτερο, φιλτράρονται μέσα από το μοναδικό ερμηνευτικό ιδίωμα του Γκαβρίλοφ, που υπόσχεται να μεταδώσει στους ακροατές «ζωντανή τη συνείδηση των συνθετών».

Ο Ματίας Φορέμνυ διευθύνει ακόμα την Σουίτα από την όπερα «Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ», σύνθεση με τζαζ επιρροές, αλλά και τη Δεύτερη Σουίτα από το ιμπρεσιονιστικό μπαλέτο Δάφνις και Χλόη του Μωρίς Ραβέλ. «Μία απέραντη μουσική νωπογραφία» σύμφωνα με τον ίδιο, που περιγράφει την εξιδανικευμένη Ελλάδα των ονείρων του.

Ματίας Φορέμνυ

Το πρόγραμμα με μια ματιά

ΣΕΡΓΚΕΪ ΠΡΟΚΟΦΙΕΦ (1891–1953)
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 1 σε ρε ύφεση μείζονα, έργο 10

ΜΩΡΙΣ ΡΑΒΕΛ (1875–1937)
Κοντσέρτο για πιάνο (αριστερό χέρι) και ορχήστρα σε ρε μείζονα

ΚΟΥΡΤ ΒΑΪΛ (1900-1950)
Σουίτα από την όπερα «Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ»

ΜΩΡΙΣ ΡΑΒΕΛ (1875–1937)
Δάφνις και Χλόη, σουίτα αρ. 2

ΣΟΛΙΣΤ
Αντρέι Γκαβρίλοφ, πιάνο

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Ματίας Φορέμνυ

Ώρα: 19:30
Δωρεάν εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Τιμές εισιτηρίων: 60€, 45€, 35€, 25€ και 20€ (εκπτωτικό)
Online αγορά εδώ


Αντρέι Γκαβρίλοφ

Το σχόλιο του σολίστ

Το Κοντσέρτο για αριστερό χέρι του Ραβέλ είναι ένα σπουδαίο μουσικό έργο με φιλοσοφικές διαστάσεις, το οποίο εγείρει τα πιο σημαντικά υπαρξιακά προβλήματα της ανθρωπότητας. Μπροστά μας αποκαλύπτονται σε μουσικές εικόνες η φρίκη του πολέμου, ο εσωτερικός κόσμος ενός ατόμου που έχει περιέλθει σε απάνθρωπες συνθήκες, οι συνέπειες που στερούν από ένα άτομο το μέλλον αν παραμείνει στην πραγματικότητα της αρχαίας ανθρώπινης φύσης.
Σε αντίθεση με το Κοντσέρτο του Ραβέλ, το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Προκόφιεφ αντικατοπτρίζει τη χαρά, ενός θετικού, έξυπνου και υγιέστατου νέου ανθρώπου. Αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα μουσικής διασκέδασης υψηλού επιπέδου.

Το σχόλιο του μαέστρου

Ανυπομονώ να δουλέψω ξανά μαζί με τους εξαιρετικούς μουσικούς της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μια δημιουργία του Γερμανού συνθέτη Κουρτ Βάιλ, τη Σουίτα από την όπερα «Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ», ένα έργο γεμάτο τζαζ ρυθμούς, μελαγχολικές και προβοκατόρικες μελωδίες, ήχους από σαξόφωνα και ασυνήθιστα «τραχείς» τόνους. Θα ακουστεί, επίσης, η Δεύτερη Σουίτα από το μπαλέτο «Δάφνις και Χλόη» του Μωρίς Ραβέλ, στην οποία ο Ραβέλ συνθέτει την Ελλάδα των ονείρων του. Στο πρώτο μέρος, ο διεθνώς αναγνωρισμένος Αντρέι Γκαβρίλοφ ερμηνεύει δύο πιανιστικά κοντσέρτα, το Πρώτο Κοντσέρτο του Σ. Προκόφιεφ και το Κοντσέρτο για αριστερό χέρι του Μ. Ραβέλ.