Ο Ιμπέρ ντε Ζιβανσί ήξερε από τότε που ήταν νέος ότι προοριζόταν να σχεδιάσει γυναικεία μόδα. Αυτό και έπραξε. Έντυσε διάσημες γυναίκες όπως οι Μπετίνα Γκρατσιάνι, Λορίν Μπακόλ, Ελίζαμπεθ Τέιλορ, Ντίντα Μπλερ, Γκρέτα Γκάρμπο και Ρέιτσελ Λάμπερτ Μέλον (σχεδίασε τα βραδινά της φορέματα και ρούχα κηπουρικής, ενώ εκείνη σχεδίαζε τους κήπους του). Εννοείται, δεν ξεχνάμε και την Όντρεϊ Χέπμπορν. Αν την ονομάζαμε μούσα του θα πέφταμε έξω;
Ο Ζιβανσί εμφανίστηκε στη γαλλική σκηνή υψηλής ραπτικής σε ηλικία 24 ετών, εντυπωσιάζοντας τον Τύπο και τους εμπόρους ενδυμάτων με το ξεχωριστό του στυλ και συνέχισε να τραβάει την προσοχή μέχρι την τελευταία του εμφάνιση το 1995.
Γεννημένος το 1927 στο Μποβέ της Γαλλίας από τους Μπεατρίς Μπαντίν και Λουσιέν Ταφέν ντε Ζιβανσί (τον μαρκήσιο του Givenchy), ο Ζιβανσί έχασε τον πατέρα του από γρίπη, όταν ήταν μικρό αγόρι και μεγάλωσε με τη μητέρα και τους παππούδες του που ήταν κατασκευαστές ταπισερί. Σε αυτούς αποδίδεται η αγάπη του μόδιστρου για τα υφάσματα. Ως παιδί, είχε στενή επαφή με τις τέχνες και ο ίδιος ανέφερε μια επίσκεψή του σε έκθεση στο Παρίσι, όπου παρουσιάζονταν τα σχέδια της Έλσα Σκιαπαρέλι και της Κοκό Σανέλ, σε μια κομβική στιγμή στη δημιουργική του πορεία. Ήταν τότε μόλις 10 ετών.
Αφού σπούδασε σχέδιο στην Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού, μαθήτευσε κοντά σε αρκετούς σχεδιαστές, συμπεριλαμβανομένων των Ρομπέρ Πικέ (γνωστός επίσης για την αμέριστη αφοσίωσή του στην κομψότητα των γυναικείων φορεμάτων), Ζακ Φαθ, Λουσιέν Λελόνγκ και Έλσα Σκιαπαρέλι πριν ανοίξει το δικό του στούντιο το 1952 στο Παρίσι. Και ενώ το σχέδιο στη μεταπολεμική Γαλλία ήταν μια πρόκληση – τα πολυτελή υφάσματα ήταν αδύνατο να βρεθούν και η μόδα ήταν αναμφισβήτητα έντονη δεδομένων των συνθηκών – ο Ζιβανσί ήταν απτόητος.
Η πρώτη του συλλογή μνημονεύεται ως μια από τις πιο καταιγιστικές στιγμές στην ιστορία της υψηλής ραπτικής. Βασισμένη στην ιδέα των ξεχωριστών κομματιών – μπλούζες, τοπ και φούστες που μπορούσαν να αναμειχθούν και να ταιριάξουν μεταξύ τους για να δημιουργήσουν περισσότερους από έναν συνδυασμούς. Η συλλογή προκάλεσε τεράστια αίσθηση και καθόρισε την υπογραφή του τις επόμενες δεκαετίες. Και ενώ ο Ζιβανσί κυριάρχησε στις πασαρέλες, ο κινηματογράφος έπαιξε επίσης καθοριστικό ρόλο στην καριέρα του. Μια από τις πιο μοδάτες κινηματογραφικές στιγμές φέρει το στυλ και τη φινέτσα του Γάλλου μόδιστρου. Πρόκειται για την ταινία Πρόγευμα στο Τίφανις, το μυθιστόρημα του Τρούμαν Καπότε που επικεντρώνεται σε μια νεαρή Νεοϋορκέζα κοινωνικά παγιδευμένη στον τρόπο ζωής της σε σκηνοθεσία Μπλέικ Έντουαρντς, με την Όντρεϊ Χέπμπορν να υποδύεται την Χόλι Γκολάιτλι.
Η Χέπμπορν είχε ήδη ζητήσει τον Ζιβανσί να την ντύσει για την ταινία της Σαμπρίνα το 1954. Ως Χόλι Γκολάιτλι, στην πρώτη σκηνή της ταινίας, κάνει μια βόλτα στην Πέμπτη Λεωφόρο νωρίς το πρωί μετά από ξενύχτι για να σταματήσει και να πάρει το πρωινό της μπροστά από το παράθυρο του φημισμένου κοσμηματοπωλείου Τίφανις, φορώντας ένα φαινομενικά απλό μαύρο αμάνικο φόρεμα και βραδινά γάντια. Είναι η επιτομή της φινέτσας της Νέας Υόρκης και αναμφίβολα ενέπνευσε πολλούς να μετακομίσουν εκεί. Και ενώ αρχικά οι παραγωγοί της ταινίας ήθελαν έναν Αμερικανό σχεδιαστή να ντύσει την πρωταγωνίστρια, η Χέπμπορν επέμενε για τον Ζιβανσί – δημιουργώντας μαζί του μία εμβληματική στιγμή που συνεχίζει και σήμερα να φωτίζει τη μόδα.
Η συνάντησή τους ήταν κάπως αυθόρμητη και δεν εξελίχθηκε μόνο σε σχέση σχεδιαστή και μούσας, αλλά διαμορφώθηκε σε μια μακροχρόνια, δυνατή φιλία. Ο Ζιβανσί, χωρίς αμφιβολία, καθόρισε το στυλ της Χέπμπορν ντύνοντάς την για ταινίες, πρεμιέρες και εκδηλώσεις. Η ηθοποιός απέδωσε στα σχέδιά του την εμπιστοσύνη και την έμπνευση που χρειαζόταν για να παίξει τους ρόλους της.
Ο Ζιβανσί, που ήταν πολύ ψηλός και ήταν γνωστός για τους απόλυτα ευγενικούς τρόπους του, ήταν ο κύριος της ήσυχης κομψότητας και πίστωσε μεγάλο μέρος της έμπνευσής του στον μέντορά του, Κριστόμπαλ Μπαλενθιάγα- επίσης μια ιδιοφυΐα της υψηλής ραπτικής με όμορφες γραμμές και υπέροχες δημιουργίες. Ο Ζιβανσί και ο Μπαλενθιάγα ήταν στενοί φίλοι.
•Ο Ζιβανσί σχεδίασε την τελευταία του συλλογή το 1995 και πέθανε σε ηλικία 91 ετών το 2018 στο σπίτι του στο Neuilly-sur-Seine της Γαλλίας αποχαιρετώντας μια εποχή που οι σχεδιαστές μπορούσαν να δημιουργήσουν μια ολόκληρη συλλογή γύρω από μια συναρπαστική γυναίκα. Μια εποχή που οι πελάτες ήταν υπέροχοι φίλοι και το αντίστροφο. Οι διάδοχοί του στον οίκο Givenchy Tζον Γκαλιάνο, Αλεξάντερ Μακουίν, Τζούλιαν ΜακΝτοναλντ και Κλερ Γουέιτ Κέλερ, ενώ έδωσαν καινούργια ώθηση και νέες κατευθύνσεις, έχουν κρατήσει τον οίκο συνδεδεμένο με την ήσυχη εξουσία της ισορροπίας.
Η κληρονομιά του οίκου Givenchy είναι αδιαμφισβήτητη και παρότι δημιούργησε επίσης πολλά αρώματα και συλλογές ανδρικών ενδυμάτων, το σημάδι που άφησε στον κόσμο της γυναικείας μόδας ήταν και παραμένει πρωταρχικό. Κομψότητα, εγκράτεια, αξιοπρέπεια, γοητεία και χάρη – οι λέξεις που καθορίζουν τη μόδα του Ιμπέρ ντε Ζιβανσί.