
Του Παύλου Θ. Κάγιου //
Και οι φετινές υποψηφιότητες για τα 92α Όσκαρ – η απονομή των βραβείων θα γίνει τα ξημερώματα της 10ης Φεβρουαρίου 2020 (ώρα Ελλάδας) στο Dolby Theater – είναι αποτέλεσμα παζαριών, συμφερόντων και συμβιβασμών όπως συμβαίνει σε κάθε διαγωνισμό: καλλιτεχνικό, εμπορικό ή… συναισθηματικό.
Ο «Τζόκερ» έχει 11 υποψηφιότητες για τα φετινά Όσκαρ και αξίζει να ειπωθεί ότι τις κέρδισε με το σπαθί του και δεν «κατασκευάστηκαν από τις εταιρείες καθώς το φιλμ είχε παγκόσμια απρόσμενη αποδοχή -και στη χώρα μας. Σε υποψηφιότητες ακολουθούν με 10 υποψηφιότητες το «Κάποτε στο… Χόλιγουντ», «Ο Ιρλανδός» και το «1917». Η μεγάλη έκπληξη, ωστόσο, των φετινών υποψηφιοτήτων, είναι τα «Παράσιτα» του Μπονγκ Τζουν-χο που, παρότι ξενόγλωσση ταινία και είναι η πρώτη φορά που ταινία από τη Νότια Κορέα παίρνει υποψηφιότητα για Όσκαρ, είναι, συνολικά, υποψήφια σε 6 κατηγορίες, μεταξύ αυτών και Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας! Η ταινία αυτή έχει σούπερ υποψηφιότητες, κάτι που έχει συμβεί στο παρελθόν με το «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν, το «Η ζωή είναι ωραία» του Ρομπέρτο Μπενίνι και το «Φανί και Αλέξανδρος» του Μπέργκμαν. Η ταινία είναι όντως γροθιά στο στομάχι, αλλά λέτε για αυτό να την προβάλλουν τόσο κραυγαλέα ή τώρα τους έπιασε ο πόνος για την ποιότητα; Μπας και έπαιξαν -λίγο, δεν λέω …πολύ- ρόλο και οι γελοίοι εναγκαλισμοί του Τραμπ με τον εκεί κάτω φωστήρα που κυβερνάει;
•Από γεννησιμιού τους, μάλιστα, τα Όσκαρ είναι «σικέ» καθώς το πρώτο μεγάλο παζάρι γίνεται στις ταινίες που τελικά θα πάρουν υποψηφιότητα -και πόσες!
Και κάτι πολύ ουσιαστικότερο: Πόσο εξαργυρώνονται στα ταμεία αυτά τα βραβεία από τη στιγμή που, ήδη, οι περισσότερες από τις υποψήφιες ταινίες έχουν κάνει την πορεία τους στους περισσότερους κινηματογράφους του κόσμου;
•Μην ανησυχείτε, η αμερικανική αυτοκρατορία του κινηματογράφου ελέγχοντας το 80% της παγκόσμιας διανομής ταινιών -και στο διαδίκτυο- ξέρει πως ο κράχτης -και τα κέρδη- έρχονται από τη στιγμή που θα ανακοινωθούν -ή και πιο… πριν – οι υποψηφιότητες των ταινιών. Γι’ αυτό και κάθε χρόνο -και όλο τον χρόνο- διοχετεύουν ένα ατελείωτο μπαράζ με δημοσιεύματα -κουτσομπολίστικα τα περισσότερα- γύρω από το ποιες ταινίες θα καταφέρουν να μπουν στη λίστα των υποψηφιοτήτων η οποία, βεβαίως, και αποκαλείται και «χρυσή». Άσε που και μετά απ΄ αυτές τις υποψηφιότητες, αρχίζουν ξανά μανά δημοσιεύματα για το ποιες θα είναι οι τυχερές. Αν αυτό δεν θεωρείται πλύση εγκεφάλου, πως αλλιώς θα το λέγατε;
Υπάρχουν, φυσικά, και εξαιρέσεις, ή μάλλον οι θεατές προλαβαίνουν και μιλούν πριν τους φωστήρες των μεγάλων κινηματογραφικών τραστ, όπως συνέβη φέτος με το «Joker» του Τοντ Φίλιπς που ηγείται της κούρσας των υποψηφιοτήτων με 11 Όσκαρ και τα ξενόγλωσσα «Παράσιτα» του Μπονγκ Τζουν-χο που διεκδικούν Όσκαρ σε 6 κατηγορίες, Δύο ταινίες που διαδόθηκαν «στόμα με στόμα» κάνοντας εκατομμύρια εισιτήρια.
•Ένα άλλο κόλπο της αμερικανικής αυτοκρατορίας στο οπτικό θέαμα είναι και οι Χρυσές Σφαίρες που, τάχα, δίνονται από τους «ειδικούς» του χώρου και πολλές φορές δίνουν γραμμή στα επερχόμενα, λίγο μετά, Όσκαρ. Και, φέτος και καθόλου γιατί το άξιζε, έδωσαν τα πιο δυνατά βραβεία -σκηνοθεσίας , καλύτερης ταινίας- στο υπερεκτιμημένο «1917», αφήνοντας απ’ έξω τον «Ιρλανδό» του Μάρτιν Σκορτσέζε που είναι σινεμά 100% με άκρως τολμηρό σενάριο. Δύο ταινίες που μαζί με το «Κάποτε στο … Χόλιγουντ» -άλλος φελλός αυτός!- μάζεψαν από 10 υποψηφιότητες για Όσκαρ

Άλλη μια χοντράδα των φετινών υποψηφιοτήτων είναι πως έχουν δώσει έξι υποψηφιότητες στις «Μικρές Κυρίες» και δύο στη Σκάρλετ Γιόχανσον -που είσαι… Ευκλείδη!- για ερμηνεία πρώτου ρόλου στην «Ιστορία Γάμου» του Νόα Μπόμπακ και δεύτερου ρόλου στο «Τζότζο». Λες και δεν υπάρχουν πολύ καλύτερες -και ταινίες και ερμηνείες.

Φέτος – γιατί το αξίζει μόνο;- ανακαλύπτουν και τη Βόρεια Μακεδονία όπου το πολυβραβευμένο ντοκιμαντέρ «Honeyland» διαγωνίζεται σε όχι μία, αλλά δύο κατηγορίες, αυτές της Διεθνούς (όπως λέγεται πλέον η Ξενόγλωσση) Ταινίας και του Ντοκιμαντέρ.
Επίσης, απουσιάζουν από τις υποψηφιότητες και ο Ρόμπερτ ντε Νίρο για τον «Ιρλανδό» και ο Άνταμ Σάντλερ που λένε ότι είναι σούπερ στο «Άκοπο διαμάντι». Όπως, επίσης, και η απουσία της Τζένιφερ Λόπεζ που είναι πολύ καλή στο «Hustlers». Όσο για τη Νικόλ Κίντμαν, φτάνει πια, καλή στη «Βόμβα» αλλά οι άλλες δύο συμπρωταγωνίστριές της που διεκδικούν Όσκαρ, είναι καλύτερες.
•Αφέλεια -και συμφέροντα- κρύβονται επίσης στην παραδοξότητα η Γκρέτα Γκέργουιγκ, σκηνοθέτρια του «Μικρές Κυρίες», να μην είναι υποψήφια για Όσκαρ Σκηνοθεσίας (καμία γυναίκα, άλλωστε, δεν διαγωνίζεται στην κατηγορία αυτή), παρότι το φιλμ της διεκδικεί το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και επιπλέον πέντε. Μια άλλη κουφή περίπτωση είναι κι αυτό που συμβαίνει με τον σύντροφό της στη ζωή, Νόα Μπόμπακ, του οποίου η «Ιστορία Γάμου» είναι υποψήφια για επίσης έξι Όσκαρ και αυτό της Καλύτερης Ταινίας, αλλά ο ίδιος δεν εμφανίζεται στην κατηγορία της σκηνοθεσίας.
Τελικά, αν θέλουμε να είμαστε …. αυθεντικοί σινεφίλ, πρέπει να παραδεχτούμε ότι μόνο οι Φοίνικες του Φεστιβάλ των Καννών αγγίζουν πιο πολύ τις καλές κινηματογραφικές δουλειές. Όχι πως κι εκεί δεν γίνονται παζάρια…

Οι φετινές υποψηφιότητες για τα 92α Όσκαρ
Β’ Ανδρικός Ρόλος
Τομ Χανκς (Beautiful Day in the Neighborhood)
Άντονι Χόπκινς (Two Popes)
Αλ Πατσίνο (Irishman)
Τζο Πέσι (Irishman)
Μπραντ Πιτ (Once Upon A Time In Hollywood)
Β΄ Γυναικείος Ρόλος
Κάθι Μπέιτς (Richard Jewell)
Λόρα Ντερν (Marriage Story)
Σκάρλετ Γιοχάνσον (JoJo Rabbit)
Φλόρενς Πιου (Little Women)
Μάργκο Ρόμπι (Bombshell)
Καλύτερα κοστούμια
Irishman
JoJo Rabbit
Joker
Little Women
Once Upon A Time In Hollywood
Καλύτερο Μοντάζ
«Ford v Ferrari»
«The Irishman»
«Jojo Rabbit»
«Joker»
«Parasite»
Καλύτερη Μουσική
Joker
Little Women
Marriage Story
1917
Star Wars: Rise of Skywalker
Μικρού Μήκους Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
Dcera (Daughter)
Hair Love
Kitbull
Memorable
Sister
Καλύτερη Μικρού Μήκους Ταινία Live Action
Brotherhood
The Neighbors Window
Sharia
Nefta Football Club
The Sister
Καλύτερος Ήχος
Ford vs Ferrarri
Joker
1917
Once Upon A Time In Hollywood
Star Wars: Rise of Skywalker
Ηχητικά Εφέ
Ad Astra
Ford vs Ferrarri
Joker
1917
Once Upon A Time In Hollywood
Α΄ Ανδρικός Ρόλος
Αντόνιο Μπαντέρας (Pain and Glory)
Λεονάρντο ΝτιΚάπριο (Once Upon A Time In Hollywood)
Άνταμ Ντράιβερ (Marriage Story)
Χοακίν Φοίνιξ (Joker)
Τζόναθαν Πράις (The Two Popes)
Α΄ Γυναικείος Ρόλος
Σίνθια Ερίβο (Harriett)
Σκάρλετ Γιοχάνσον (Marriage Story)
Σίρσα Ρόναν (Little Women)
Σαρλίζ Θερόν (Bombshell)
Ρενέ Ζελβέγκερ (Judy)
Καλύτερο Animation
How to train your dragon: The Hidden World
I Lost My Body
Klaus
Missing Link
Toy Story 4
Φωτογραφία
«Ο Ιρλανδός»
«Τζόκερ»
«Ο φάρος»
«1917»
«Κάποτε στο… Χόλιγουντ»
Σκηνοθεσία
Μάρτιν Σκορσέζε (Irishman)
Τοντ Φίλιπς (Joker)
Σαμ Μέντες (1917)
Κουέντιν Ταραντίνο (Once Upon A Time In Hollywood)
Μπονγκ Τζουν-Χο (Parasite)
Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους
American Factory
The Cave
The Edge of Democracy
For Sama
Honeyland
Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους
In the absence
Learning to skateboard in a warzone if you ‘re a girl
Life overtakes me
St. Louis Superman
Walk Run Chacha
Καλύτερη ξενόγλωσση
Corpus Christi
Honeyland
Les Miserables
Pain and Glory
Parasite