Ο σκηνοθέτης Νίκος Διαμαντής επιστρέφει στο τιμόνι του ιστορικού θεάτρου, μετά την πενταετή θητεία του την περίοδο 2015-2020 ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής και έχοντας ταυτίσει το όνομά του με την αναγέννηση του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μετά την ανακαίνισή του. Η θητεία του θα διαρκέσει για ένα χρόνο. Η ανακοίνωση ήρθε από τον ίδιο τον απερχόμενο καλλιτεχνικό διευθυντή Λευτέρη Γιοβανίδη και μετά από δελτίο τύπου του Νίκου Διαμαντή. Να σημειωθεί ότι η επικύρωση της απόφασης της συσταθείσας επιτροπής, θα επικυρωθεί το επόμενο διάστημα από το Δ.Σ. του ΟΠΑΝ, οπότε και θα έχουμε την επίσημη ανακοίνωση από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Να θυμίσουμε ότι ο Νίκος Διαμαντής είχε παραιτηθεί ξαφνικά από την ίδια θέση τον Φεβρουάριο του 2020 και εν μέσω φημών για τις πολύ τεταμένες σχέσεις με τον πρόεδρο του ΟΠΑΝ, Ιωσήφ Βουράκη. Παραίτηση που έγινε δεκτή άμεσα από τον δήμαρχο του Πειραιά  Γιάννη Μώραλη, ο οποίος  σύμφωνα με το ρεπορταζ της iefimerida.gr και της Κατερίνας Ανέστη, μάλλον βρίσκονταν σε θέση κυματοθραύστη ανάμεσα στις δύο αντιμαχόμενες πλευρές. Το ρεπορτάζ έχει και συνέχεια, μιας και ο ΟΠΑΝ προχώρησε σε ανάθεση της θέσης στον Λευτέρη Γιοβανίδη, ο οποίος  δεν είχε αποχωρήσει και με τις καλύτερες συνθήκες από το τιμόνι του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης. Μια ανάθεση που ονομάστηκε προσωρινή με την υπόσχεση της διεξαγωγής διαγωνισμού για την κάλυψη της θέσης, διαγωνισμού που προκυρήχθηκε τελικά, 3 ολόκληρα χρόνια μετά, μόλις στις αρχές Μαρτίου 2023, με τον Λευτέρη Γιοβανίδη να φέρει όλο αυτόν τον καιρό ατύπως τον τίτλο και να υπογράφει παράτυπα τα δελτία τύπου του ρεπερτορίου του θεάτρου  ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής, δηλώνοντας σε προσωπικές συζητήσεις ότι εργάζεται αμισθί ως σύμβουλος ρεπερτορίου του Θεάτρου. Το ρεπορτάζ λέει ότι δυστυχώς ο Λευτέρης Γιοβανιδης δεν πληρούσε τις απαιτούμενες ακαδημαϊκές προδιαγραφές για την θέση, και ίσως για αυτό στην προκήρυξη για την κάλυψη της θέσης μπήκε ως όρος η προηγούμενη τριετής προϋπηρεσία του υποψηφίου σε αντίστοιχη θέση άλλου καλλιτεχνικού φορέα. Ένα μελανό σημείο, που εγείρει και ερωτήματα είναι η ανάθεση περιοδείας θεατρικής παραγωγής σε σκηνοθεσία του ίδιου, στη δική του εταιρεία παραγωγής “Θεατρικός Κύκλος”, πρακτική που ίσχυε και στις παραγωγές του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης κατά την περιοδείο της θητείας του. Ο Νίκος Διαμαντής υπέβαλλε εκ νέου υποψηφιοτητα για τη θέση, και υπερίσχυσε του Λευτέρη Γιοβανίδη στα απαιτούμενα προσόντα. Πληροφορίες λένε ότι για την ίδια θέση είχε υποβάλλει υποφηφιότητα και ο Σταύρος Τσακίρης

Βεβαίως τα ερωτήματα που προκύπτουν και αφορούν τη συμμετοχή του Νίκου Διαμαντή στον διαγωνισμό για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντη είναι καίρια. Πως και γιατί αποφασίζεις να υποβάλλεις υποψηφιότητα όταν γνωρίζεις ότι οι πολιτικοί προϊστάμενοι είναι οι ίδιοι με αυτούς που συγκρούστηκες και αναγκάστηκες σε παραίτηση; Και βεβαίως, και σημαντικότερο, γνωρίζοντας ότι η διάρκεια της θητείας στη θέση είναι μονοετής, δέχεσαι να υλοποιήσεις απλά και μόνο τον καλλιτεχνικό προγραμματισμο του απερχόμενου διευθυντή, ο οποίος είχε σπεύσει και τον είχε ανακοινώσει; Εκτός αν ήδη υπάρχει συμφωνία για ανανέωση της θητείας στο 2024.

Πάντως, και αξίζει να καταγραφεί αυτό, τα τρία αυτά χρόνια της έστω άτυπης θητείας του Λευτέρη Γιοβανίδη, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, ανέπτυξε μια πλούσια καλλιτεχνική δράση και εξωστρέφεια, που στέφθηκε εκτός από καλλιτεχνική και από εισπρακτική επιτυχία, με εύστοχες επιλογές και στοχευμένα θεματικό ρεπερτόριο, δίνοντας  έμφαση στο πειραματικό και θέατρο από νέους δημιουργούς και με τη δημιουργία της πρωτοποριακής σκηνής Ωμέγα στο ισόγειο του θεάτρου.  Πρόσφατα ανακοίνωσε παρουσία του δημάρχου και του προέδρου ΟΠΑΝ, το προγραμματισμό του ΔΘΠ για τη σεζόν 2023-2024, ένα πράγματι εντυπωσιακό ρεπερτόριο που περιλαμβάνει τρεις διεθνείς μετακλήσεις, τον Πέτερ Στάιν, του οποίου ο “Μισάνθρωπος” παίζεται αυτές τις ημέρες, τον Ρομπερτ Γουίλσον που θα σκηνοθετήσει τις “Τρεις ψηλές γυναίκες” του Άλμπυ και τον Adolf Shapiro, που θα ανεβάσει τον “Πλατόνοφ” του Τσέχωφ.

Ο απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, σε δήλωσή του στα Μέσα Μαζικής Δικτύωσης τόνισε:

«Μετά από τρία χρόνια σήμερα ολοκληρώνω την εργασία μου στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά ως καλλιτεχνικός διευθυντής. Ήταν ένα μαγικό ταξίδι που έμαθα πολλά, που το ευχαριστήθηκα, που το πάλεψα και σίγουρα με έκανε καλύτερο.

Καταφέραμε, εγώ και οι συνεργάτες μου να κρατήσουμε ενεργό το ΔΘΠ την περίοδο της πανδημίας με διαδικτυακές δράσεις, κατόπιν να προκαλέσουμε μια σειρά συνεργασιών με σημαντικούς καλλιτέχνες, να δημιουργήσουμε το ΠΕΙΡΑΙΑΣ ARTPORT I & II, να αυξήσουμε κατά πολύ τα έσοδα του θεάτρου και τέλος να έχουμε μια νέα σκηνή, την δημιουργία της αγαπημένη μου ΣΚΗΝΗΣ ΩΜΕΓΑ.
Θέλω να ευχαριστήσω τον δήμαρχο Γιάννη Μώραλη που ειλικρινώς με εμπιστεύτηκε και μου έδωσε αυτή την τεράστια ευκαιρία ζωής, τον πρόεδρο του ΟΠΑΝ Ιωσήφ Βουράκη που ήταν πάντα δίπλα μου και ήταν συνοδοιπόρος σε όλη αυτή την τριετία, την εντεταλμένη σύμβουλο πολιτισμου Ειρηνη Νταϊφά και φυσικά έναν- έναν όλους τους συνεργάτες μου… τεχνικούς, διοικητικούς υπαλλήλους, ηθοποιούς, συντελεστές, σκηνοθέτες και παραγωγούς που από την πρώτη μέρα δουλέψαμε σκληρά, ο καθένας από το πόστο του για να εξασφαλίσουμε τα πάντα γι’ αυτό το θέατρο που αγαπάμε. Ως Πειραιώτης το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι στο αίμα μου.
Και να μην ξεχνιόμαστε, μετά τον ΜΙΣΑΝΘΡΩΠΟ του Μολιέρου που ολοκληρώνει τις παραστάσεις του στις 4 Ιουνίου, ακολουθούν οι παραστάσεις του σημαντικού Ευριπίδη Λασκαρίδη με τους ΤΙΤΑΝΕΣ 8-9-10 Ιουνίου και φυσικά στην Σκηνή Ωμέγα η παράσταση ΣΚΗΝΕΣ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΓΑΜΟ.
Εύχομαι στον επόμενο καλλιτεχνικό διευθυντή Νίκο Διαμαντή καλή επιτυχία».