Ρεπορτάζ | Τιάγκο Ροντριγκες  στην Επίδαυρο: «κλέβω από την αρχαία τραγωδία». Με απλότητα και αλήθεια ο Ροντρίγκεζ μίλησε για ένα Θέατρο κοντά στον πολίτη. Για τη πλαστικότητα του αρχαίου δράματος και το πώς αυτό συμπορεύεται με τη δική του ματιά. Μίλησε για μια βουτιά που ετοιμάζεται να κάνει, αυτή στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου απέναντι σε ένα κοινό που αντιμετωπίζει με Δέος. Για το πόσο επίκαιρος είναι ο δικός μας κόσμος μέσα από τα γυαλιά της αρχαίας τραγωδίας – και όχι το αντίθετο.

Στην πρώτη του συνεργασία με τον ιστορικό θίασο της Κομεντί Φρανσέζ, ο Τιάγκο Ροντρίγκες παρουσιάζει στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στις 26 και 27 Ιουλίου το νέο του έργο Hecuba, not Hecuba.

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης, διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν και πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου ΙΙ της Λισαβόνα, παραχώρησε σήμερα στη Γαλλική Πρεσβεία συνέντευξη τύπου σε πολύ θερμό κλίμα, πλαισιωμένος από πλήθος Ελλήνων και ξένων δημοσιογράφων.

Ο Ροντρίγκες εξέφρασε τη μεγάλη του χαρά για το ανέβασμα του έργου του στην Επίδαυρο και τόνισε ότι θεωρεί συμβολικό το γεγονός πως το εναρκτήριο βήμα της παγκόσμιας περιοδείας του γίνεται στο εμβληματικό αργολικό θέατρο.

Με απλότητα και αλήθεια ο Ροντρίγκεζ μίλησε για ένα Θέατρο κοντά στον πολίτη. Για τη πλαστικότητα του αρχαίου δράματος και το πώς αυτό συμπορεύεται με τη δική του ματιά. Μίλησε για μια βουτιά που ετοιμάζεται να κάνει, αυτή στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου απέναντι σε ένα κοινό που αντιμετωπίζει με Δέος. Για το πόσο επίκαιρος είναι ο δικός μας κόσμος μέσα από τα γυαλιά της αρχαίας τραγωδίας – και όχι το αντίθετο.  Για τα πράγματα που «κλέβει» από την αρχαία τραγωδία για να μιλήσει πρωτίστως για τη Δικαιοσύνη. Μίλησε για τους θαυμάσιους διαλόγους,  για την τολμηρή δραματουργία της δικής του «Εκάβης». Και βεβαίως, απατώντας σε σχετική μας ερώτηση για το «επιχείρημα» της ιερότητας του χώρου απάντησε κατηγορηματικά ότι για εκείνον «ιερότητα σημαίνει Ελευθερία»

Ποια είναι η Εκάβη του

Γέννημα πραγματικού γεγονότος η «Εκάβη, όχι Εκάβη» αναφέρεται σε ένα  πραγματικό σκάνδαλο κακοποίησης παιδιών που συνέβη στην Ελβετία, και όπου θύμα υπήρξε το παιδί μιας ηθοποιού συνεργάτιδάς του, η οποία έδωσε ηρωικό δικαστικό αγώνα για τη δικαίωση των θυμάτων. Το αίτημα για Δικαιοσύνη «κούμπωσε» απόλυτα με το τραγικό μεγαλείο της Ευριπίδειας ηρωίδας, της Εκάβης που έχασε και αυτή τα παιδιά της και διεκδικεί Δικαιοσύνη.  Έτσι, δημιούργησε  μια παράσταση ανατρεπτική που συνδυάζει την αρχαία τραγωδία με το σύγχρονο δράμα, την καθημερινότητα με τον μύθο, τον αγώνα της Νάντιας, μιας σημερινής γυναίκας, ηθοποιού και μητέρας με το πένθος της Εκάβης

«Η Εκάβη του Ευριπίδη είναι το καταλληλότερο έργο για να μιλήσει κανείς για την κακοποίηση των ευάλωτων ομάδων», θα τονίσει μέσα από το έργο του. «Κλέβω από την αρχαία τραγωδία αυτό που χρειάζομαι για να μιλήσω για όσα με απασχολούν» και θα προσθέσει με νόημα «Θέατρο εξ ορισμού σημαίνει μια προσπάθεια για να ξαναγραφτούν τα πράγματα»

Σε έναν κόσμο όπου η έλλειψη δικαιοσύνης συνεχίζει να προβληματίζει, η φωνή του Ροντρίγκες ενώνεται με τη φωνή του Ευριπίδη για να υπερασπιστεί το δίκαιο του αδυνάμου, να προβάλει τη δύναμη της μητρότητας, να φωτίσει «την ανθρώπινη πλευρά της δικαιοσύνης».

Καθ’ όλη τη διάρκεια των προβών, παρά το ότι  πρόκειται για μια νέα δημιουργία και όχι για διασκευή της Εκάβης, «ο Ευριπίδης μας συνόδευε, μας ψιθύριζε στο αυτί», είπε ο Ροντρίγκες. Γιατί «η αρχαία τραγωδία μπορεί να μας βοηθήσει να ξεπεράσουμε τον πόνο μας, μπορεί να μας δείξει τον τρόπο να διεκδικήσουμε δικαιοσύνη». «Για αυτό άλλωστε μιλά και ο Ευριπίδης, για μια βασίλισσα, μια μητέρα που εξαιτίας του πολέμου έχασε τα πάντα και σε μια ευάλωτη στιγμή της ζητά δικαιοσύνη».

Ο Πορτογάλος σκηνοθέτης είπε πως κατά τη γνώμη του «είναι σημαντικό να διατηρηθεί η αρχαία κληρονομιά, ώστε να μπορεί να ερμηνευτεί με διαφορετικούς τρόπους, διότι το ίδιο το παρόν απαιτεί από εμάς να έχουμε έναν βαθμό ελευθερίας». Και στη συνέχεια πρόσθεσε πως αγαπά με πάθος τον Σοφοκλή, τον Αισχύλο και τον Ευριπίδη, όμως δεν τους αγαπά όντας υποταγμένος σε αυτούς.

Συμπλήρωσε, τέλος, ότι ο ίδιος έχει ανάγκη να κάνει θέατρο, γεγονός που τον επιφορτίζει με την ευθύνη «να κάνει θόρυβο» με την ιστορία που θέλει να αφηγηθεί, τοποθετώντας πάντα τον ηθοποιό στο κέντρο του έργου.

Από τη δική της μεριά, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου αναφέρθηκε στη σημασία που έχει ο τολμηρός διάλογος που ανοίγει με την αρχαία κληρονομιά η παράσταση Hecuba, not Hecuba. Κι αυτό γιατί ανοίγει ένα νέο παράθυρο, μια συζήτηση για τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα.

Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ της Αβινιόν και στην Ελλάδα θα δοθεί αποκλειστικά στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου την Παρασκευή 26 και το Σάββατο 27 Ιουλίου. Εισιτήρια μπορείτε να προμηθευτείτε ΕΔΩ

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024
Hecuba, not Hecuba
Tiago Rodrigues
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
26 & 27 Ιουλίου 2024 στις 21:00
*
Αγορά εισιτηρίων: aefestival.gr, more.com
ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΕΚΔΟΤΗΡΙΑ Πλατεία Συντάγματος (This is Athens info point Δήμου Αθηναίων) Δε-Πα 10:00-18:00
ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΛΛΑΣ
ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Δε-Πα 10:00-18:00 +30 2118008181
ΑΜΕΑ: +30 2104834913| Δε-Πα 10:00-17:00
Πληροφορίες εισιτηρίων: http://aefestival.gr/plirofories-eisitirion