
Η συζήτηση γύρω από την ψυχική υγεία των σταρ των ριάλιτι τηλεπαιχνιδιών διαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο χειριζόμαστε το στίγμα στην ψυχική υγεία. Η γέννηση τους ξεκινά και τελειώνει σε αντιφάσεις. Κατακτούν εύκολα ένα επίπεδο φήμης που δεν είναι όμως καθόλου διασημότητα και δεν είναι αξιοσέβαστο. Σε αντίθεση με τη λατρεία και ειδωλοποίηση που δείχνουμε στους καλλιτέχνες, τα αστέρια της ριάλιτι τηλεόρασης είναι πολύ πιο κοντά στον μέσο θεατή. Προσφέρονται για ανάλυση και κάθε είδους κρίση στα σόσιαλ μίντια, από την πιο ανάλαφρη έως την πιο τοξική.
Δεν είναι μυστικό ότι η τηλεοπτική πραγματικότητα απεικονίζει οτιδήποτε άλλο εκτός από την πραγματικότητα, ωστόσο κρατάμε τους παίκτες ριάλιτι στην επεξεργασμένη τους πραγματικότητα.
Η βάση του ριάλιτι – ότι δηλαδή η ίδια η ζωή των συμμετεχόντων γίνεται ο βιοπορισμός τους – αφήνει τους διαγωνιζόμενους στο έλεος των παραγωγών. Σε εκπομπές όπως το “The Bachelor” που προβλήθηκε την περασμένη τηλεοπτική σεζόν, οι επεξεργασμένες πραγματικότητες των διαγωνιζομένων παρουσιάζονται αργότερα στην κρίση του κοινού.
•Ένα συμβόλαιο από έναν διαγωνιζόμενο γράφει: «Αναγνωρίζω και συμφωνώ ότι οι παραγωγοί μπορούν να χρησιμοποιούν ή να αποκαλύπτουν προσωπικές μου πληροφορίες που μπορεί να είναι ενοχλητικές, ταπεινωτικές και μπορεί να με απεικονίζουν ψευδώς». Τέτοιου τύπου “σενάρια” και “χαρακτήρες” μπορεί να επιφέρουν τηλεθέαση και χρήματα στο σόου, αλλά θέτουν σε κίνδυνο την ψυχική υγεία των διαγωνιζομένων.
Πολλοί συμμετέχοντες σε ριάλιτι περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο η χειραγώγηση της εικόνας τους επιδείνωσε την αίσθηση του εαυτού τους, νιώθοντας ότι δεν ζούσαν ελεύθεροι πια, αλλά ότι «υπήρχαν για τα κέρδη και τις αξιολογήσεις μιας εταιρείας».

•Σύμφωνα με έκθεση του 2019, τουλάχιστον 38 αυτοκτονίες διασημοτήτων σε όλο τον κόσμο συνδέονται με ριάλιτι εκπομπές, όπως ο θάνατος του Μάικ Θαλασσίτης, σταρ του ριάλιτι «Love Island». Μία από τις πιο τρομακτικές περιπτώσεις ήταν η 11χρονη Νeha Sowant, η οποία αυτοκτόνησε μετά την εμφάνισή της στον ινδικό διαγωνισμό χορού Boogie Woogie.
Πολλοί διαγωνιζόμενοι επέκριναν την παραγωγή των σόου για την αποτυχία παροχής ψυχολογικής υποστήριξης και ενόσω εκείνοι εμφάνιζαν αυξημένο άγχος και κατάθλιψη μετά την ολοκλήρωση της εκπομπής.
•Παρά τις αδιαμφισβήτητες ψυχολογικές δυσκολίες των διαγωνιζομένων, η διαδικτυακή τους κακοποίηση δεν έχει ακόμη σταματήσει. Ένα μέρος του κοινού θεωρεί αναμενόμενο οι παίκτες ριάλιτι να γίνονται βορά υβριστικών σχολίων, εφόσον δέχονται να εκτεθούν με τη συμμετοχή τους. Μπαίνουν στο στόμα του λύκου με τη θέλησή τους.
Αυτού του είδους ο απαξιωτικός λόγος γύρω από τους αστέρες των ριάλιτι είναι ένα σοβαρό ζήτημα και ενδεικτικό του τρόπου με τον οποίο προσεγγίζουμε την ψυχική υγεία και το στίγμα που συνδέεται με αυτήν. Τα άτομα με προβλήματα ψυχικής υγείας φέρουν ένα εσωτερικευμένο στίγμα που τους κάνει να διστάζουν να ζητήσουν βοήθεια. Όταν κάποιες φορές οι παίκτες ριάλιτι μιλήσουν γι’ αυτό και εξωτερικεύσουν τις δυσκολίες τους αντιμετωπίζονται με καχυποψία. Αυτός ο τύπος διαλόγου διαιωνίζει την απορριπτική στάση και τον στιγματισμό των ζητημάτων της ψυχικής υγείας.
•Η ίδια η ριάλιτι τηλεόραση με την προώθηση ανθρώπων χωρίς κανένα πρόδηλο ταλέντο πολλές φορές, προκαλεί δυσκολία στο ευρύ κοινό προς την ανάπτυξη ενσυναίσθησης για τους πρωταγωνιστές αυτών των εκπομπών.
Ωστόσο η ίδια η συμμετοχή σε ένα ριάλιτι δεν κάνει κάποιον έρμαιο του κόσμου, ώστε να υποφέρει και να χλευάζεται.