
Ο Ντιέγκο Ριβέρα που έφυγε από τη ζωή στις 24 Νοεμβρίου 1957, είχε συγκεκριμένες πολιτικές απόψεις και φλογερό ταμπεραμέντο.
Στη δεκαετία του 1950 η Μεξικανή, γεννημένη στη Γαλλία, δημοσιογράφος Ελένα Πονιατόφσκα, πήρε συνέντευξη από τον ζώγράφο σύμβολο του Μεξικό Ντιέγκο Ριβέρα. Η συνάντησή τους έγινε στο στούντιο – σπίτι των Ντιέγκο Ριβέρα – Φρίντα Κάλο.
Στο κείμενό της η Πονιατόφσκα επισημάνει πως ο Ριβέρα, ο εμβληματικός Μεξικανός ζωγράφος, ήταν μεγαλόσωμος και ευγενικός. Σημειώνει επίσης πως δέχτηκε να απαντήσει κάθε ερώτηση που θέλησε να κάνει.
Στην ερώτηση: «Τι είναι για εσάς η απόλυτη ευτυχία;» ο Ριβέρα ήταν απόλυτος. Απάντησε: «Να μην είχα γεννηθεί». Εξήγησε την άποψή του λέγοντας πως ήταν μετανιωμένος και γεμάτος τύψεις για πολλές συμπεριφορές του στη Φρίντα Κάλο.
«Η ανθρωπότητα είναι γυναίκα» δήλωσε σε άλλο σημείο της συνέντευξής του.

Ο Ντιέγκο Ριβέρα που έφυγε από τη ζωή στις 24 Νοεμβρίου 1957, είχε συγκεκριμένες πολιτικές απόψεις και φλογερό ταμπεραμέντο. Ήταν αναμενόμενο να οδηγήσει εκείνη τη συνέντευξη σε θέματα που άπτονταν της πολιτικής. Δήλωσε πως η περίοδος που τον εξάπτει περισσότερο είναι η Οκτωβριανή επανάσταση. Υποστήριξε πως έφερε στην επιφάνεια το προλεταριάτο της Σοβιετικής Ένωσης. Και πως η επικράτησή του έγινε πηγή έμπνευσης για το προλεταριάτο όλου του κόσμου.
•Η απάντηση του Ριβέρα φωτίζει το περιεχόμενο πολλών έργων του. Οι μεγάλες τοιχογραφίες που υπάρχουν σε κεντρικά σημεία του Μεξικού είναι γεμάτες κοινωνικοπολιτικά μηνύματα.
Η τοιχογραφία “Sueño de una tarde dominical en la Alameda Central” είναι του 1946. Στο έργο παρουσιάζονται δύο στοιχεία που απασχόλησαν έντονα τη δουλειά του καλλιτέχνη. Οι γυναίκες και οι εργάτες. Το έργο είναι χωρισμένο σε τρία επίπεδα.
Στο πρώτο επίπεδο υπάρχουν έντονες αναφορές στο Μεξικό. Στην ανεξαρτησία του, στην ανάμειξη των Γάλλων αλλά και των Βορειοαμερικανών στο εσωτερικό του.
Το δεύτερο επίπεδο αναφέρεται σε 3 φιγούρες. Υπάρχει ένα πορτρέτο του Ριβέρα σε ηλικία 9 ετών. Βλέπουμε την σκελετωμένη Catrina (σύμβολο εξευρωπαϊσμού των γυναικών στο Μεξικό) και τον δημιουργό της Χοσέ Γουαδελούπε Ποσάδα. Καλλιτέχνη που ο Ντιέγκο αναφέρει ως επιρροή στη δουλειά του.
Τέλος, το τρίτο επίπεδο της τοιχογραφίας αναφέρεται στις μετακινήσεις των αγροτών και τις μάχες του λαού στο επαναστατικό κίνημα του 1910. Το σύγχρονο Μεξικό παρουσιάζεται με τον Πρόεδρο, τη σύγχρονη αρχιτεκτονική και τα εργοστάσια. Η παρουσία του λαού φαίνεται με τους πωλητές φαγητού και με τη διασκέδαση. Το έργο υπάρχει στο μουσείο Τοιχογραφιών που φέρει το όνομα του Ριβέρα.
Ο Ριβέρα ζωγράφισε την αγορά του Tlatelolco στο Μεξικό. Το κέντρο εμπορίου και ανταλλαγής αγαθών τον 16ο αιώνα. Στην τοιχογραφία κυριαρχεί ο Tlatoani. Ο βασιλιάς των Αζτέκων – προϊσπανική εποχή – που δίνει συμβουλές για τα συμβάντα γύρω του. Στο υπόλοιπο έργο υπάρχουν έμποροι και ομάδες αγοραστών και πωλητών γούνας, ζώων, μετάλλων.
Στον έργο πίσω από το πλήθος βλέπουμε έναν ναό και κτήρια της αρχαίας περιόδου των Αζτέκων. Οι κριτικοί τέχνης αποθέωσαν την τοιχογραφία του Ντιέγκο. Εκείνος με την σειρά του απόλαυσε τα σχόλιά τους.
Στην τοιχογραφία “La Creación” ένα έργο που βρίσκεται στην Escuela Nacional Preparatoria του Μεξικού ο Ριβέρα παρουσιάζει μια σειρά συμβόλων και στοιχείων της φύσης. Στο κέντρο παρατηρούμε το σχήμα ενός ανθρώπου με ανοιχτά τα χέρια να αναζητά ασφάλεια στα λουλούδια και τα ζώα. Είναι σαν να μας φανερώνει πως ο Ντιέγκο δεν νοιαζόταν για το μέλλον.
Μια άλλη τοιχογραφία του Ριβέρα λέγεται “La Historia de México”. Είναι έργο που δείχνει την ανάπτυξη του Μεξικού. Στη δεξιά μεριά υπάρχει ο κόσμος πριν τον Κολόμβο. Μια περίοδος αγνότητας. Στο αριστερό βλέπουμε την πρόσφατη ανάπτυξη υπό την καθοδήγηση του Καρλ Μαρξ. Εμπνευστή μιας ουτοπίας όπου η βιομηχανία και η φύση ζουν μαζί αρμονικά.
Στο κέντρο της τοιχογραφίας βλέπουμε το αποτέλεσμα της Ισπανικής εισόδου στη Γη των Αζτέκων. Το πέρασμα του γνωστού ως σήμερα Μεξικού που περνά τον Χριστιανισμό, την εκπαίδευση και τον πόλεμο.
Ο Ριβέρα κάποια στιγμή στην καριέρα του πίστεψε οι θρησκείες είχαν ενδιαφέρον. Ήταν βαθιά πεισμένος πως δεν υπάρχει λόγος οι άνθρωποι να πιστεύουν στον Θεό ή σε άλλα σύμβολα.