Ο Γιοχάνες Μπραμς είναι ένας από τους πιο σεβαστούς και δημοφιλείς συνθέτες της Ρομαντικής περιόδου. Συγκαταλέγεται στα τρία “Βs” της κλασικής μουσικής μαζί με τους Μπετόβεν και Μπαχ.
Ακολουθούν 15 γεγονότα ζωής του σπουδαίου μουσουργού.
1. Γεννήθηκε στις 7 Μαΐου 1833 στο Αμβούργο της Γερμανίας και έφυγε από τη ζωή στις 3 Απριλίου 1897.
2. Ο πατέρας του εργαζόταν περιστασιακά ως μουσικός παίζοντας μπάσο και γαλλικό κόρνο.
3. Ο Μπραμς, νεαρός ακόμα, αναγκάστηκε να παίξει πιάνο σε αίθουσες χορού για να συνεισφέρει στο εισόδημα της οικογένειας, καθώς ήταν φτωχοί.
4. Άρχισε να συνθέτει πολύ νωρίς, στην ηλικία των 11 ετών. Ωστόσο μεγαλύτερος, θεώρησε ανώριμες τις συνθέσεις του και τις κατέστρεψε στην πλειοψηφία τους.
5. Ο Μπραμς αποκοιμήθηκε σε μια παράσταση του Λιστ και ενώ ο σημαντικός συνθέτης και πιανίστας εκτελούσε τη σονάτα του σε σι μινόρε στην Αυλή της Βαϊμάρης. Υποστήριξε πως ήταν εξαντλημένος από το ταξίδι.
6. Ο Ρόμπερτ Σούμαν εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ με το ταλέντο του όταν συναντήθηκαν, που εμπνεύστηκε ένα δοκίμιο με τίτλο «Neue Bahnen» (Νέοι Δρόμοι) που έδωσε στον Μπραμς μεγάλη δημοσιότητα.
7. H συνάντηση του Μπραμς με τον Ούγγρο πρόσφυγα και βιολιστή Eduard Remenyi το 1850 τον εισήγαγε σε μια γκάμα λαϊκής και τσιγγάνικης μουσικής που επηρέασε καθολικά το στιλ του.
8. Αν και ο Μπραμς άρχισε να συνθέτει την πρώτη του συμφωνία το 1854, δεν έκανε πρεμιέρα μέχρι τον Νοέμβριο του 1876, 22 χρόνια αργότερα. Όλο το κομμάτι υποβλήθηκε σε σοβαρές αλλαγές μέχρι που ήταν απόλυτα ευχαριστημένος με αυτό.
9. Όταν ο Σούμαν πέθανε το 1856, ο Μπραμς ταξίδεψε αμέσως στο Ντίσελντορφ για να βρεθεί και να ζήσει για ένα διάστημα με τη σύζυγο του Σούμαν, Κλάρα, επίσης σημαντική συνθέτρια και πιανίστρια. Δεν είναι σαφές το τι είδους σχέση είχαν οι δύο, αλλά κατέστρεψαν ένα μεγάλο μέρος των επιστολών μεταξύ τους.
10. Ο λεγόμενος Πόλεμος των Ρομαντικών ήταν βασικά ένα μουσικό επιχείρημα μεταξύ συνθετών όπως ο Βάγκνερ και ο Λιστ, οι οποίοι αντιπροσώπευαν μια πιο ριζοσπαστική προσέγγιση στη μουσική και πιο συντηρητικούς καλλιτέχνες όπως ο Μπραμς και η Κλάρα Σούμαν.
11. Ο Μπραμς λάτρευε την ύπαιθρο. Όταν δεν ταξίδευε στην Ευρώπη για συναυλίες, του άρεσε να ταξιδεύει στους λόφους της Ιταλίας για πεζοπορίες και να αναζητά έμπνευση για τις συνθέσεις του.
12. Όταν η μητέρα του πέθανε το 1865, βυθίστηκε στη θλίψη. Υποτίθεται ότι αυτό τον οδήγησε να συνθέσει το γερμανικό του Ρέκβιεμ, ένα από τα πιο διάσημα έργα της καριέρας του. Ωστόσο, η πρεμιέρα του κομματιού ήταν μια καταστροφή – ο τυμπανιστής της ορχήστρας παρερμήνευσε τη δυναμική ως «ff» (πολύ δυνατά) αντί για «pf» (ήσυχα) και υποσκέλισε τους άλλους μουσικούς.
13. Ίσως λόγω της μουσικής αντίθεσης μεταξύ τους, ο Βάγκνερ δεν υπήρξε υποστηρικτής και φίλος του. Συναντήθηκαν στη Βιέννη το 1864 και αφότου ο Μπραμς μετακόμισε εκεί για να γίνει διευθυντής της Singakademie. Ο Βάγκνερ του επιτέθηκε αργότερα στον Τύπο για το έργο του.
14. Όταν έγινε 57 ετών, ο Μπραμς ανακοίνωσε ότι τελείωσε με τη σύνθεση. Ωστόσο, ήταν ξεκάθαρα ανίκανος να σταματήσει τη δημιουργικότητά του – παρήγαγε μερικά απίστευτα έργα εκείνη την περίοδο, ειδικά για κλαρινέτο.
15. Ο Μπραμς πέθανε από καρκίνο του παγκρέατος ή του ήπατος (τα στοιχεία δεν είναι σαφή) στις 3 Απριλίου 1897. Ο Βρετανός συνθέτης Hubert Parry συνέθεσε ένα αφιερωματικό μουσικό έργο σε αυτόν, το Elegy for Brahms, τον ίδιο χρόνο.
με πληροφορίες από: classicfm.com