“Το Γεγονός”, η βραβευμένη ταινία – Χρυσός Λέοντας και Βραβείο Καλύτερης Ταινίας FIPRESCI στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας 2021- είναι ένας κινηματογραφημένος ύμνος στη γυναικεία χειραφέτηση. Δεν χρειάζεται να επιστρέψουμε πολύ πίσω -ιστορικά-  για να ανακαλύψουμε πως η προχωρημένη “πολιτισμικά” δυτική Ευρώπη στα θέματα της ισότητας των φύλων έκλεινε τα μάτια φυλακίζοντας τις προσδοκίες των γυναικών. Η ταινία της έμπειρης σκηνοθέτιδας Οντρέ Ντιγουάν περιγράφει με απαλότητα ένα πραγματικά σκληρό θέμα. Πρωταγωνιστεί η πρωτοεμφανιζόμενη, μόλις 23ων ετών, Αναμαρία Βαρτολομέι.

Βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο της Ανί Ερνό, το οποίο με τη σειρά του βασίζεται σε προσωπικό βίωμα της συγγραφέα πριν πέντε σχεδόν δεκαετίες, το «Γεγονός» θριάμβευσε στο πρόσφατο φεστιβάλ Βενετίας αποσπώντας τον Χρυσό Λέοντα και εγκωμιαστικές κριτικές για την εύστοχη σκηνοθεσία, τον ευαίσθητο χειρισμό του ζητήματος και εξαιρετική ερμηνεία της πρωταγωνίστριάς του, αλλά και την τόλμη και αναγκαιότητα της ιστορίας του. Παρόλο που έχουν περάσει πέντε δεκαετίες από τα γεγονότα που ενέπνευσαν το βιβλίο, ο κόσμος μοιάζει ακόμη σοκαριστικά οπισθοδρομικός όσον αφορά το αυτονόητο -και υποτίθεται κεκτημένο στις περισσότερες αναπτυγμένες χώρες- δικαίωμα της γυναίκας να ορίζει το σώμα και τη ζωή της. Από την πολιτεία του Τέξας στις ΗΠΑ ως και την Πολωνία, τη Ρουμανία και την Ισπανία στην Ευρώπη, το ζήτημα της άμβλωσης έχει πολιτικοποιηθεί σε τέτοιο βαθμό που πλέον οι ολοένα αυξανόμενοι περιορισμοί, ή ακόμη και η καθολική απαγόρευσή της, έκαναν την εμφάνισή τους σε φαινομενικά κοινωνικά προοδευτικές κοινωνίες.

•”Το Γεγονός” – Η υπόθεση
Γαλλία, 1963. Η Αν είναι μια νέα, έξυπνη, πολλά υποσχόμενη φοιτήτρια που βλέπει τις πανεπιστημιακές σπουδές της σαν τη μόνη διέξοδο από την εργατική τάξη στην οποία γεννήθηκε. Όταν, όμως, συνειδητοποιήσει ότι έχει μείνει έγκυος, τα όνειρά της μοιάζουν καταδικασμένα – εκτός και αν καταφέρει να τερματίσει την εγκυμοσύνη της, κάτι που όμως είναι ακόμη παράνομο και κοινωνικά κατακριτέο εκείνη την εποχή.

Καθώς οι εβδομάδες περνούν, με την εξεταστική να πλησιάζει και την κοιλιά της να φουσκώνει, η Αν αποφασίζει να αναλάβει δράση και να αψηφήσει τον νόμο, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να λάβει ολοένα πιο δραστικά μέτρα. Κανείς δεν της τείνει χέρι βοηθείας και θα πρέπει να έρθει αντιμέτωπη με τη ντροπή και τον πόνο, ακόμη κι όταν πρέπει να ρισκάρει την ίδια της τη ζωή…

Η Οντρέ Ντιγουάν

Η σκηνοθέτιδα Οντρέ Ντιγουάν για την πρωταγωνίστρια της Αναμαρία Βαρτολομέι: “Από τα πρώτα κιόλας δοκιμαστικά βρήκα ότι είχε την κατάλληλη εμφάνιση. Αλλά και κάτι ακόμη, κάτι μυστηριώδες και δυνατό: το διάφανό της δέρμα, το εσωτερικευμένο της όραμα για τον κόσμο, που είναι ταυτόχρονα δυσανάγνωστο και σαγηνευτικό. Επικοινωνεί πολλά με ελάχιστα εκφραστικά μέσα: είναι μινιμαλιστική ηθοποιός. Της επαναλάμβανα διαρκώς ότι η Αν είναι σα στρατιώτης, έτοιμη πάντα να τα βάλει με τον κόσμο. Αισθάνεται ότι τα μάτια όλων είναι πάνω της, ότι η κοινωνία τη βαραίνει. Η Αναμαρία έχτισε με πολύ έξυπνο τρόπο την πανοπλία που χρειαζόταν ο χαρακτήρας.”

Σκηνοθεσία: Οντρέ Ντιγουάν
Σενάριο: Οντρέ Ντιγουάν, Μαρσιά Ρομανό
Ηθοποιοί: Άναμαρία Βαρτολομέι, Κασέι Μοτέ-Κλέιν, Άννα Μουγκλαλίς, Λουανά Μπαζραμί, Λουίζ Ορί Ντικερό, Λουίζ Σεβιλότ, Πιο Μαρμάι