Τι 1991 τι 2021; Η άκρως σκοταδιστική δράση του Μητροπολίτη Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας Αυγουστίνου Καντιώτη, η δράση των μαινόμενων πιστών που τραμπούκιζαν ηθοποιούς αλλά και το κινηματογραφικό συνεργείο του Θόδωρου Αγγελόπουλου καταγράφονται σε Γαλλικό ντοκιμαντέρ με τίτλο “Ταινία στα πρόθυρα νευρικής κρίσης” που υπάρχει στο youtube. Εντός του καταγράφονται οι δυσκολίες, οι κακουχίες και τη συγκρουσιακή ατμόσφαιρα που τάραξε την πόλη της Φλώρινας κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας “Το μετέωρο βήμα του πελαργού” του Θόδωρου Αγγελόπουλου που πρωταγωνίστησαν ο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι και η Ζαν Μορό. Ακόμα και όσοι δεν γνωρίζουν Γαλλικά μπορούν να το παρακολουθήσουν μια και πολλά απ’ όσα διαδραματίζονται είναι στην ελληνική γλώσσα με γαλλικούς υπότιτλους.

•δείτε το ντοκιμαντέρ εδώ:

Το γαλλικό ντοκιμαντέρ βρήκε πριν από περίπου δύο χρόνια ο υποψήφιος διδάκτωρ στο πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Πάνος Κεφαλάς, ο οποίος ασχολείται με τη χρήση της φωτογραφίας και του κινηματογράφου για τη μελέτη ιστορικών φαινομένων. Στο πλαίσιο της έρευνάς του συνεργάζεται με το γαλλικό υπουργείο Πολιτισμού. Έτσι «ανακάλυψε» το συγκεκριμένο φιλμ και αποφάσισαν μαζί με τον Πέτρο Σκυθιώτη, επίσης υποψήφιο διδάκτορα που ασχολείται με τη διδακτική της ιστορίας, να το βγάλουν προς τα έξω, αφού βέβαια ζήτησαν και πήραν τις σχετικές άδειες.

Βασικός στόχος της ομάδας που έφερε το βίντεο ξανά στο προσκήνιο -την επεξεργασία του υπογράφει η πληροφορικός Στεφανία Αλτίνη – ήταν η ανάδειξή του έτσι ώστε να αποτελεί εύκολα προσβάσιμη πηγή- τεκμήριο για την τοπική σύγχρονη ιστορία, για τη σχέση ιστορίας και σινεμά, πολιτισμού και ιδεολογικών διαμεσολαβήσεων. «Ήταν μια πολύ καλή αποτύπωση των λεπτομερειών, οι οποίες με τα χρόνια ξεχνιούνται», σημειώνει ο Σταύρος Καμαρούδης, γλωσσολόγος, αν. καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας στη Φλώρινα, ο οποίος επιμελήθηκε τη μετάφραση στην ταινία.

Αν ο Αγγελόπουλος είχε δώσει τα διαπιστευτήριά του…

Το γαλλικό κινηματογραφικό συνεργείο είχε πάει στη Φλώρινα πριν από 30 χρόνια επειδή τότε η τοπική κοινωνία ήταν χωρισμένη. Από τη μια όχθη του ποταμού Σακουλέβα οι Καντιωτικοί και από την άλλοι οι υποστηρικτές του Αγγελόπουλου. Από τη μία, ο τότε μητροπολίτης της Φλώρινας Αυγουστίνος Καντιώτης είχε αφορίσει τον σκηνοθέτη και όλο το κινηματογραφικό συνεργείο για την ανθελληνική -όπως τη χαρακτήριζε- ταινία, από την άλλη ο Θόδωρος Αγγελόπουλος συνέχιζε -μονίμως με ένα τσιγάρο στο χέρι- τα γυρίσματα της ταινίας «Το μετέωρο βήμα του πελαργού».

Τριάντα χρόνια μετά, υπάρχουν ακόμη στη Φλώρινα εκείνοι που συνεχίζουν να υποστηρίζουν τα όσα έκανε τότε ο Καντιώτης κι εκείνοι που ήταν απέναντι. Εξάλλου, μέχρι σήμερα, στο αγαπημένο στέκι του αείμνηστου σκηνοθέτη, στο παραδοσιακό καφενείο «Διεθνές» -στο ίδιο κτίριο στεγάζεται και το Λαογραφικό Μουσείο Φλώρινας- «βρίσκεται πάντα και η γωνιά του Αγγελόπουλου»», σημειώνει ο κ. Καμαρούδης, ενώ ο ιδιοκτήτης του Γιώργος Βελλιάνης θυμάται πόσο καλοσυνάτος ήταν με όλους ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο οποίος εκτός από πολλά γυρίσματα που έκανε εκεί μέσα, συνήθιζε να λέει ότι το «Διεθνές» ήταν το δεύτερο σπίτι του.

κείμενο: Δήμητρα Κεχαγιά
με πληροφορίες από: amna.gr