
Το καλύτερο νεανικό κινηματογραφικό φεστιβάλ της χώρα μας «άκουσε» την παγκόσμια ανάσα της νέας γενιάς, πλημμύρισε από 10.000 σινεφίλ και βράβευσε τις καλύτερες προσπάθειες!
Επί μια εβδομάδα η καρδιά του νεανικού κινηματογράφου από όλες τις γωνιές της γης, φωτίστηκε πολύπλευρα μέσα από τις προβολές του άκρως πετυχημένου 25ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για νέους και παιδιά. Η κοινωνική ανισότητα και η βαρβαρότητα της εξουσίας εξακολουθούν να μην αντιμετωπίζονται και να συνθλίβουν τους νέους και αποτέλεσαν την προβληματική των δώδεκα μεγάλου μήκους ταινιών του προγράμματος. Το άτομο αναγκάζεται να εγκαταλείψει την εστία του, την οικογένεια και τον τόπο του. Ατυχήματα και ασθένειες συνιστούν την αλληγορία ενός κόσμου που πάσχει. Ακόμη και ο έρωτας βρίσκεται κρυμμένος σε δεύτερο πλάνο και δεν προσφέρεται ως λύση. Ωστόσο, τα παιδιά και οι νέοι προσπαθούν να βρουν τον δρόμο τους και να ονειρευτούν ακόμη και μέσα από το ποδόσφαιρο τη μουσική και τον κινηματογράφο. Αυτό που μοιάζει να αντέχει τελικά, είναι οι σχέσεις και οι δεσμοί που φτιάχνουμε μεταξύ μας οι άνθρωποι
Mε μια κεφάτη γιορτή στο κατάμεστο Συνεδριακό Κέντρο της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, έριξε αυλαία το 25ο Φεστιβάλ Ολυμπίας και η 22η Camera Zizanio –και η αθρόα συμμετοχή του κόσμου, έδειξε πόσο μεγάλη ανάγκη, μετά τους περιορισμούς της πανδημίας, είχαν μικροί και μεγάλοι αυτήν την φυσικη επαφή
Το επετειακό, 25ο Φεστιβάλ Ολυμπίας, πρόβαλε συνολικά 79 ταινίες από 51 χώρες σε 12 πόλεις. Στη συνέχεια κάλεσαν στην σκηνή τους βραβευμένους δημιουργούς που ήταν παρόντες, όπως ο τυνήσιος σκηνοθέτης Ανίς Λασουέντ, ο οποίος απέσπασε 4 βραβεία για την ταινία του Μια δεύτερη ζωή (ανάμεσά τους και το βραβείο καλύτερου σεναρίου). Ο μεγάλος νικητής ήταν ο Γιοχαν Μανκά από την Γαλλία: Η Τραβιάτα, τα αδέρφια μου κι εγώ απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας μεγάλου μήκους της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής, με πρόεδρο τον σπουδαίο Αλέν Μπεργκαλά. Ο σκηνοθέτης, την Πέμπτη, ήταν παρών στην προβολή της ταινίας του και συνομίλησε με το κοινό.
Παίρνοντας τον λόγο, ο Δημήτρης Σπύρου, «ψυχή» του Φεστιβάλ Ολυμπίας, ευχαρίστησε τους δημιουργούς των ταινιών, ενώ εξέφρασε την ικανοποίησή του που για πρώτη φορά φέτος υπήρχαν σε όλα τα διαγωνιστικά τμήματα (εκτός από τις μεγάλου μήκους ταινίες) ελληνικές συμμετοχές, «και μάλιστα εξαιρετικές υποψηφιότητες. Ξεκινώντας αυτό το Φεστιβάλ το 1997, μια από τις βασικές παραμέτρους που θέσαμε ήταν η ανάπτυξη της παραγωγής και της διανομής ελληνικών παιδικών ταινιών. Την πρώτη χρονιά είχαμε μια ελληνική ταινία του Μένου Δελιοτζάκη, την ταινία του “Στο δάσος”, αλλά ακολούθησαν χρονιές που δεν είχαμε καμία. Αγαπάμε το ελληνικό σινεμά, αλλά το επίπεδό των ταινιών που παίζει ένα διεθνές φεστιβάλ πρέπει να είναι αυτό που πρέπει. Σήμερα, υπάρχει μια σαφής στροφή, και σε αυτό συνετέλεσε και το ΕΚΚ που καθιέρωσε ένα ειδικό μπόνους γι’ αυτές τις ταινίες. Για πρώτη φορά φέτος είδαμε να βραβεύεται μία ελληνική ταινία μεγάλου μήκους: το ντοκιμαντέρ Τέλος Χρόνου του Λουκά Παλαιοκρασσά. Μια ταινία που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τις ξένες».
ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

BEST FEATURE FILM
Η Τραβιάτα, τα αδέρφια μου κι εγώ / La Traviata, my brothers and I / Mes frères et moi
Yohan Manca, Γαλλία / France, 108′, 2021
Mια θαυμάσια ταινία που προσφέρει μια φρέσκια και δυνατή ματιά στην ανάγκη των παιδιών να ανακαλύψουν τον δρόμο τους και να αντισταθούν σε μια προδιαγεγραμμένη πορεία.
ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
BEST FEATURE FILM DIRECTION
Λευκό κτίριο / White building
Kavich Neang, Καμπότζη-Γαλλία-Κίνα-Κατάρ/ Cambodia-France-China-Qatar, 90′, 2021
Η αποτελεσματική και συνειδητή σκηνοθεσία αρθρώνει με συμπαγή τρόπο τα διαφορετικά επίπεδα της βαθιάς κρίσης που ταλανίζει τους νέους.
ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ ΤΑΙΝΙΑΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

BEST FEATURE FILM SCREENPLAY
Μια δεύτερη ζωή / A second life
Chema Ben Chaabene & Anis Lassoued, Τυνησία /Tunisia, 93′, 2021
Η ταινία επιτυγχάνει μια ευαίσθητη ισορροπία σε ένα δύσκολο θέμα, με ειλικρίνεια και ανθρωπιά.
ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΕ ΤΑΙΝΙΑ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
BEST CHILD’S PERFORMANCE IN A FEATURE FILM
Μόγια Βέσνα / Moja Vesna
Loti Kovavic (Moja), Σλοβενία-Αυστραλία /Slovenia-Australia,81′, 2022
Για τη ζεστή της ερμηνεία δίνοντάς μας όλο το φάσμα των συναισθημάτων στην ιδιαίτερή της ερμηνεία.
ΕΙΔΙΚΗ ΜΝΕΙΑ
SPECIAL MENTION
Ήλιος και κόρη / Sun and daughter / Cuidando al sol
Catalina Razzini, Βολιβία / Bolivia,84′, 2021
Για την παρουσίαση μιας οικουμενικής ιστορίας ενός δυναμικού κοριτσιού σε ένα περιβάλλον μιας μοναδικής κουλτούρας.
ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ANIMATION
Λουδοβίκος ο Α’, Βασιλεύς των αμνών / Louis I., King of the sheep / Louis I., Roi des moutons
Markus Wulf, Γερμανία / Germany, 9′, 2022
Μια διαυγής και κομψή ταινία όπου όλα συμβαίνουν στη σωστή διάσταση και στο σωστό χρόνο. Ένα αναθεωρημένο μάθημα Ιστορίας. Μια ταινία για παιδιά αλλά όχι παιδιάστικη που δείχνει με το δάχτυλο ότι “ο βασιλιάς είναι γυμνός”.
ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑΣ
Η κουβέρτα / The blanket / Lakana
Teppo Airaksinen, Φινλανδία / Finland, 15′, 2021
Μια ταινία που μας κρατάει καθηλωμένους καθ’όλη τη διάρκειάς της μέσα από τα μάτια ενός δυνατού κοριτσιού.
ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
Τέλος χρόνου / Final year
Lucas Paleocrassas, Ελλάδα / Greece, 74′, 2022
ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΜΙΚΡΟΥ & ΜΕΣΑΙΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
Πιο πολλά απ’ όσα θέλω να θυμάμαι / More than I want To remember
Amy Bench, ΗΠΑ / USA,15′, 2022
ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ ΣΕ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
Αλίς / Alis
Clare Weiskopf & Nicolás Van Hemelryck, Κολομβία-Χιλή-Ρουμανία/ Colombia-Chile-Romania, 84′, 2022