
του Μάρκου Ψυχάρη //
Το facebook έχει τη δική του λογική γύρω από το τι είναι ή τι μπορεί να θεωρηθεί άσεμνο και τι όχι. Μέσα στη μεγάλη λίστα των απαγορευμένων (να το πούμε λογοκριμένων;) εικόνων του δημοφιλέστερου κοινωνικού δικτύου στον κόσμο ήταν και η Αφροδίτη του Βίλλεντορφ. Ένα αγαλματίδιο γυναίκας της Παλαιολιθικής Περιόδου που η δημιουργία του χρονολογείται ανάμεσα στο 28.000 και στο 25.000 π.Χ. Με άλλα λόγια το facebook θεώρησε προσβλητικό για τα μάτια της παγκόσμιας κοινότητάς του καλλιτεχνικό έργο που δημιουργήθηκε 30.000 χρόνια πριν!
Οι επιστήμονες θεωρούν πως το γλυπτό απεικονίζει κάποια θεότητα της γονιμότητας. Δεν έχει πρόσωπο ενώ στο κεφάλι υπάρχουν κυκλικές οριζόντιες ζώνες που πιθανόν είναι κάποιο είδος κόμμωσης.

To 2017 η κυβέρνηση των αλγορίθμων του facebook κατέληξε πως ένα γυμνό έργο ζωγραφικής του Μοντιλιάνι δεν είναι κατάλληλο προς φιλοξενία εντός του. Η εικόνα του γυμνού υπήρχε σε βίντεο που άνεβηκε στο μέσο και περιείχε την εικόνα. Ο αλγόριθμος στη διαδικασία ελέγχου καταλληλότητας του βίντεο έβγαλε απαγορευτικό και απλά το βίντεο διεγράφη. Οι συντελεστές του κατήγγειλαν το γεγονός στο facebook. Το τελευταίο μετά από διπλοτσεκάρισμα απεφάνθη πως η εικόνα μπορεί να προβάλλεται.

Ακατάλληλο προς προβολή θεωρήθηκε και το έργο “Έμα” του Γκέρχαρντ Ρίχτερ. Στο έργο του ο ζωγράφος παρουσιάζει τη γυναίκα του γυμνή να κατηφορίζει σκάλες. Το σώμα δεν είναι ευδιάκριτο.
Δεν είναι μόνο τι facebook θέλουμε. Το ερώτημα είναι αν η τέχνη, έτσι όπως εκφράστηκε από σημαντικούς εργάτες της, έχει θέση σ’ ένα στοιχείο της καθημερινότητάς μας. Το facebook δεν θέτει κανένα περιορισμό στη θέα γραφικών τύπων τύπου Πατέρα Κλεομένη, κυρίας Λούκα, Τάκη Τσουκαλά, Αχιλλέα Μπέου, Σάββα Θεοδωρίδη, Γιώργου Μήνου, αγώνων Κατς, ανθρώπων που λιποθυμούν από το ξύλο παλεύοντας σε κλειστά κλουβιά, στιγμιοτύπων πολέμων, όμως θέτει περιορισμούς στον τρόπο που η τέχνη παρουσιάζει το ανθρώπινο σώμα. Κάτι πάει λάθος εδώ. Έτσι δεν είναι;