
Οι ταινίες: “Ταξίδι στην Ελλάδα” του Μάικλ Γουίντερμποτομ, το 54ων ετών αριστούργημα “Περσόνα” του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν και η “Chinatown” του Πολάνσκι με τους Τζακ Νίκολσον, Φέι Ντάναγουεϊ και Τζον Χιούστον “κλέβουν” την παράσταση της κινηματογραφικής εβδομάδας που ξεκινά απόψε.
Ταξίδι στην Ελλάδα
Οι οπαδοί της σειράς “The Trip” του Μάικλ Γουίντερμποτομ μπορούν να αρχίσουν να πανηγυρίζουν, καθώς ο Ρομπ Μπράιντον και ο Στιβ Κούγκαν ετοιμάσαν το τέταρτο σίκουελ του ολοένα και πιο δημοφιλούς κωμικού franchise.
Οι δύο ηθοποιοί συνεχίζουν τη σειρά των διάσημων οδοιπορικών τους, πραγματοποιώντας μια επίσκεψη στη χώρα μας και έτσι το περιπετειώδες και αγαπητό δίδυμο φιλοξενείται αυτή τη φορά στην Ελλάδα. Από την αρχαία Τροία κατευθύνονται προς την Ελλάδα, βαδίζοντας στα βήματα του Οδυσσέα. Εξερευνούν με δέος τον ελληνικό πολιτισμό, την ιστορία, σε εκπληκτικές τοποθεσίες όπως οι Δελφοί, Αθήνα, Επίδαυρος, Ύδρα, Σπήλαιο Διρού, Πύλο, Στάγιρα, Χαλκιδική κ.ά.). Δοκιμάζουν μερικά από τα καλύτερα πιάτα της ελληνικής κουζίνας, συναντιούνται με την ελληνική μουσική και αισθάνονται ελεύθεροι να σχολιάσουν ό,τι όμορφο ή ό,τι ιδιαίτερο βλέπουν.
•O σκηνοθέτης Μάικλ Γουιντερμπότομ μιλα για τη σχέση της ταινίας του με τη χώρα μας
Γιατί στην Ελλάδα; Όταν ξεκινήσατε, είχατε κάποια λίστα με τα μέρη που θέλατε να επισκεφτείτε;
Όχι. Όταν άρχισα να σκέφτομαι να κάνω κι αυτό το Ταξίδι, η ιδέα ήταν πως αυτό θα ήταν το τελευταίο, κι η Ελλάδα κάθε φορά έμοιαζε να είναι ο πιθανότερος προορισμός. Για μια στιγμή σκέφτηκα να πήγαινα ίσως στη Σκανδιναβία – σ’ ένα μέρος σκοτεινό και κρύο – αλλά στην Ελλάδα συνειδητοποίησα ότι θα είχαμε τη φυσική διαδρομή του Οδυσσέα, που προσπαθεί να πάει από την Τροία στην Ιθάκη, να επιστρέψει στο σπίτι του. Εκτός του ότι είναι ένα ωραίο μέρος για να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε θέματα για τις συζητήσεις του Στιβ και του Ρομπ, μας άρεσε η ιδέα ότι κάποιος επιστρέφει στο σπίτι, ενώ έχει μείνει μακριά για πολύ καιρό. Στην Οδύσσεια, ο γιος του Οδυσσέα τον αναζητά, οπότε η ιστορία διασταυρώνεται μεταξύ του Οδυσσέα που προσπαθεί να επιστρέψει και του γιου του που τον ψάχνει. Προφανώς, είχαμε τον γιο του Στιβ και σε προηγούμενο Ταξίδι, οπότε μου φάνηκε ότι αυτή η αίσθηση της επιστροφής στην οικογένεια, της επιστροφής στο σπίτι, θα ήταν ένα χρήσιμο σημείο αναφοράς και για αυτό το τελευταίο Ταξίδι.
Έχετε γνώσεις ελληνικής ιστορίας και των κλασικών;
Σε κάποιον βαθμό. Πάντα υπάρχει μια αφετηρία γι’ αυτά που γνωρίζουμε. Εννοώ, είχα βασικές γνώσεις για την Οδύσσεια και την Ιλιάδα και μια πολύ αόριστη ιδέα περί ελληνικής μυθολογίας. Όμως ήξερα ότι θα υπήρχαν πολλά θέματα για τα οποία θα μπορούσαμε να μιλήσουμε στην Ελλάδα, δεδομένου ότι είναι η πατρίδα της αφήγησης, είναι η πατρίδα του δράματος, της κωμωδίας και της τραγωδίας, είναι η πατρίδα της δημοκρατίας και ούτω καθεξής. Προφανώς θα υπήρχαν πολλά πράγματα που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε με αυτόν τον τρόπο. Είναι κι αυτό μέρος της διασκέδασης, ότι μόλις αρχίσεις να σκέφτεσαι «ΟΚ, αυτός ο τόπος θα μπορούσε να είναι ο προορισμός του Ταξιδιού», τότε ξεκινάς να μελετάς αυτόν τον τόπο, είναι κάτι που αρχίζει να σε γοητεύει.
Σκηνοθεσία: Μάικλ Γουιντερμπότομ
Πρωταγωνιστούν: Στιβ Κούγκαν, Ρομπ Μπράιντον, Τζάστιν Έντουαρντς
Chinatown (1974)
Ένας ιδιωτικός ντετέκτιβ αναλαμβάνει να διαλευκάνει μια φαινομενικά απλή υπόθεση μοιχείας για να βρεθεί μπλεγμένος σε έναν επικίνδυνο ιστό εξαπάτησης και διαφθοράς.
Οι Τζακ Νίκολσον, Φέι Ντάναγουεϊ και Τζον Χιούστον πρωταγωνιστούν σε αυτό το μοναδικό νεο-νουάρ από τη δεκαετία του ’70, που ξεχώρισε χάρη στην εκπληκτική σκηνοθεσία του Ρόμαν Πολάνσκι και στο αριστοτεχνικά γραμμένο σενάριο του Ρόμπερτ Τάουνι.
Περσόνα (1966)
Στα θερινά σινεμά και στις 2 Ιουλίου επαναπροβάλλεται η «Περσόνα». Τι κι αν έχουν περάσει 54 χρόνια από τότε -1966- που γυρίστηκε αυτό το ασπρόμαυρο αριστούργημα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν; Είναι ταινία που διατηρεί αλώβητη, ως σήμερα, την πρωτοποριακή αισθητική γραφή του με πλάνα που εγγράφονται σε ένα αξεπέραστο μοντερνισμό. Και φυσικά έχουμε δυο ερμηνείες ψυχαναλυτικού επιπέδου από τις Μπίμπι Άντερσον, Λιβ Ούλμαν.
Ηρωίδα του η Ελβίρα, μια διάσημη ηθοποιός που καταρρέει κατά τη διάρκεια μιας παράστασης και κλείνεται στη σιωπή της. Αποσύρεται σε ένα παραθαλάσσιο ησυχαστήριο με μόνη συντροφιά μια νοσοκόμα, την Άλμα. Τις επόμενες εβδομάδες, η Άλμα προσπαθεί να προσεγγίσει την ασθενή της με σκοπό να τη θεραπεύσει από την ψυχική και σωματική βύθιση της. Σύντομα μεταξύ των δύο γυναικών αναπτύσσεται μια βαθιά, υπαρξιακή επικοινωνία.
•Οι κριτικές της εποχής είχαν γράψει: «O Μπέργκμαν στο αποκορύφωμα της καριέρας του. Με έντονα κοντινά πλάνα που προκαλούν αμηχανία, γωνίες λήψης που αποπροσανατολίζουν, με ονειρικές εικόνες και σκηνές φαντασίας, πραγματεύεται το δομικό αντικείμενο του έργου του στο σύνολό του: τον εσωτερικό εαυτό μας, αλλά πάνω απ’ όλα το προσωπικό του ταραχώδες όραμα»
Σκηνοθεσία: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
Παίζουν: Μπίμπι Άντερσον, Λιβ Ούλμαν