Ο “Ιησούς από τη Ναζαρέτ” το τηλεοπτικό στάνταρ του Πάσχα. Η ψηφιακά ανανεωμένη, έκδοση της μίνι σειράς του Φράνκο Τζεφιρέλι παραγωγής 1977 είχε τεράστια επιτυχία στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.
Λίγο πριν, το 1974, ο Βρετανός παραγωγός Σερ Λιου Γκρέιντ είχε γνωρίσει μεγάλη αποδοχή με μια άλλη σειρά –Μωυσής– που πρωταγωνιστούσε ο Μπαρτ Λάνκαστερ. Η επιτυχία στην Ιταλία ήταν τόσο μεγάλη ώστε ο Πάπας Παύλος IV του πρότεινε να δουλέψει σε μια νέα παραγωγή γύρω τη ζωή του Ιησού. Ήταν επιθυμία του Πάπα ο Φράνκο Τζεφιρέλι να σκηνοθετήσει το έργο.
Ο Τζεφιρέλι είχε περάσει από μια δική του θρησκευτική αφύπνιση μετά την τεράστια επιτυχία της εμβληματικής διασκευής του Ρωμαίος και Ιουλιέτα το 1968. Μετά την ταινία, αυτός και η ηθοποιός Τζίνα Λολομπριτζίντα είχαν ένα πολύ σοβαρό αυτοκινητιστικό ατύχημα, με αποτέλεσμα ο Τζεφιρέλι να αναζητήσει ξανά στήριξη στην καθολική του πίστη.
Η επόμενη ταινία του Brother Sun, Sister Moon (1972), η οποία εξέταζε τη σχέση μεταξύ του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης και της Αγίας Κλάρας, έτυχε λιγότερης αποδοχής από το Χόλιγουντ και τους κριτικούς, αλλά τράβηξε την προσοχή του Πάπα. Προσθέστε σε αυτό την άνεση του Τζεφιρέλι με τα δράματα εποχής και το βλέμμα του στα έπη και είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί οι παραγωγοί συμφώνησαν με τον Ποντίφικα για να προχωρήσουν στη συνεργασία τους.
“Ιησούς από τη Ναζαρέτ”. Ο παραγωγός Σερ Λιου Γκρέιντ δεν ήταν Καθολικός, αλλά Εβραίος. Ο σκηνοθέτης Τζεφιρέλι, ενώ ήταν συντηρητικός και συνεπής με τη θρησκεία του σε όλη του τη ζωή, ήταν επίσης ομοφυλόφιλος. Στη συνέχεια, φυσικά, υπάρχει επίσης ο σεναριογράφος Άντονι Μπέρτζες, ο οποίος στη δεκαετία του ’70 συνδέθηκε περισσότερο με το μυθιστόρημά του Το Κουρδιστό Πορτοκάλι. Αυτοί οι τρεις έκαναν έναν ασυνήθιστο συνδυασμό με την Καινή Διαθήκη και κατέληξαν να παράξουν μια ιδιαίτερα μοναδική κινηματογραφική δημιουργία.
Αυτό που βοήθησε τη μίνι σειρά να προσεγγίσει την πλειοψηφία του τηλεοπτικού κοινού τη νύχτα που έκανε πρεμιέρα στη Βόρεια Αμερική, είναι το διάσημο καστ. Ο Τζεφιρέλι έφερε μαζί του την πρωταγωνίστρια του Ρωμαίος και Ιουλιέτα, Oλίβια Χάσεϊ, ως μια από θαύμα αγέραστη Παναγία, τον Ίαν ΜακΣέιν ως Ιούδα, τον αγαπημένο του Καναδά Κρίστοφερ Πλάμερ ως βασιλιά Ηρώδη, την Αν Μπάνκροφτ ως μια μοναδικά σοφή Μαρία Μαγδαληνή, καθώς και αστέρια όπως οι Τζέιμς Μέισον, Μάικλ Γιόρκ, Ερνστ Μποργκνάιν.
Είναι πραγματικά συναρπαστικό να παρακολουθείς ένα πρόγραμμα και να βλέπεις ένα οικείο πρόσωπο σχεδόν σε κάθε σκηνή. Όλο το καστ εργάστηκε με πάθος για το έργο κερδίζοντας με τις δυνατές ερμηνείες του τους θεατές. Ο κορυφαίος ωστόσο λόγος που η σειρά καθιερώθηκε ως εμβληματική είναι η υπερβατική απεικόνιση του Ιησού από τον Ρόμπερτ Πάουελ. Ο Πάουελ προοριζόταν αρχικά για τον ρόλο του Ιούδα. Το στούντιο εξέταζε τους Ντάστιν Χόφμαν και Αλ Πατσίνο για τον ρόλο του Ιησού. Στην πορεία όμως κέρδισε τον ρόλο και αφοσιώθηκε σε αυτόν πλήρως.
Η Καινή Διαθήκη έχει αποτελέσει ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για τη μυθοπλασία και τον κινηματογράφο, καθώς υπάρχουν άπειρες ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές με αυτό το θέμα. Η απεικόνιση ωστόσο του Ιησού από τον Πάουελ ξεχωρίζει πραγματικά ως μια από τις καλύτερες.
•Ο Τζεφιρέλι και ο Πάουελ πήραν την ευφυή απόφαση να προσπαθήσουν ο χαρακτήρας του Ιησού στην οθόνη να μην ανοιγοκλείνει ποτέ τα μάτια του, ώστε το βλέμμα να αποκτήσει μια απόκοσμη αίσθηση. Το διαπεραστικό μπλε βλέμμα του Πάουελ από μόνο του βεβαίως θα ήταν αρκετό γι’ αυτό. Η ερμηνεία δεν περιορίζεται όμως στην αποτύπωση του βλέμματος, καθώς ο Πάουελ εξισορροπεί υπέροχα τον πρωτοποριακό συναισθηματικό ρεαλισμό που προσπαθούσε ο Τζεφιρέλι με την υπερφυσική του δύναμη.
Ο Ιησούς του Πάουελ είναι απογοητευμένος και θυμωμένος με τον κόσμο γύρω του, με το πώς αντιμετωπίζονται οι άνθρωποι και με το πώς έχει αλλοτριωθεί η θρησκεία του, αλλά μπορεί ταυτόχρονα να προσφέρει μια συγκλονιστικά όμορφη σκηνή κάνοντας ένα θαύμα ή φροντίζοντας τους άπορους. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η ερμηνεία του εξακολουθεί να θεωρείται μία από τις καλύτερες που έχουν υπάρξει ποτέ και εντελώς μοναδική σε αυτήν την παραγωγή. Πρωτότυπες ιδέες, υπέροχες ερμηνείες και το πλούσιο είδος του έργου εποχής που περιμένεις από τον Φράνκο Τζεφιρέλι συνδυάζονται για να κάνουν τον Ιησού από τη Ναζαρέτ κάτι περισσότερο από μια παράσταση που θα συνοδεύσει τις ημέρες του Πάσχα. Είναι ένας νέος τρόπος για να ξαναδιαβάσετε τις ιστορίες της Καινής Διαθήκης με άφθονο ταλέντο και όμορφες τοποθεσίες. Η ψηφιακή αποκατάσταση αναβαθμίζει το έργο προσφέροντας σε υψηλή ποιότητα στο κοινό μια από τις πιο αναζωογονητικές ερμηνείες του Ιησού.