Παρίσι. Γενάρης 1927. Έξω από το πολυκατάστημα Γκαλερί – Λαφαγιέτ o Πικάσο συνάντησε για πρώτη φορά την Μαρία Τερέζα – Ουόλτερ. Ένα λαμπερό κορίτσι 17 ετών με μπουρζουά ρίζες που η οικογένειά του έμενε στο προάστιο του Παρισιού Μεζόν – Αλφόρ.

Την περίοδο που ο διάσημος ζωγράφος γνώρισε τη Μαρία Τερέζα ήταν παντρεμένος με την πρώτη του σύζυγο Ολγα Κόκλοβα. Ο Ισπανός καλλιτέχνης είπε στη νεαρή γυναίκα “Έχεις ενδιαφέρον πρόσωπο. Θα ήθελα να κάνω το πορτρέτο του. Είμαι ο Πικάσο!”

Πικάσο και Μαρία Τερέζα – Ουόλτερ

 

Πάμπλο Πικάσο “Μάγια με ποδιά” 1938

 

O Πάμπλο Πικάσο με τα παιδιά του Μάγια (αριστερα), Κλόντ (κάτω αριστερα) και Παλόμα (δεξιά) το 1953 Photo by Edward Quinn ©

Η Ουόλτερ δεν είχε ιδέα ποιος ήταν ο άνδρας που είχε μπροστά της. Όμως ενέδωσε στη γοητεία του. Μέσα σε μια εβδομάδα είχαν γίνει ζευγάρι. Και η σχέση τους θα κρατούσε ως το 1941. Δεν παντρεύτηκαν. Η Ουόλτερ έγινε σύμβολο έμπνευσης σε εμβληματικά έργα του καλλιτέχνη. Το πρόσωπό της, ζωγραφισμένο σε τρεις διαφορετικές εκδοχές, υπάρχει σ’ ένα από τα κορυφαία έργα ζωγραφικής του 20ου αιώνα τη Γκερνίκα. Το ζευγάρι έκανε την πρώτη του κόρη τον Σεπτέμβρη του 1935. Την ονόμασε Μάγια. Ήταν μια επιλογή του Πικάσο. Το όνομα του παιδιού ήταν ίδιο με εκείνο της αδελφής του που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 14 ετών από διφθερίτιδα.

Στον πίνακα με τίτλο “Το Όνειρο” (1932) ο Πικάσο απεικονίζει τη Μαρία Τερέζα – Ουόλτερ

 

Στη Γκερνίκα ο Πιικάσσο περιγράφει την απανθρωπιά, τη βιαιότητα και την απόγνωση του πολέμου. Ήταν παραγγελία της δημοκρατικής κυβέρνησης της Ισπανίας για τη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού το 1937

•Αντίθετα με τις προβλέψεις του περιβάλλοντός του, τη φήμη που τον ακολουθούσε, ο Πικάσο τα πρώτα δέκα χρόνια της κόρης του ήταν υπόδειγμα πατέρα. Η Μάγια έγινε ηρωίδα σειράς έργων ζωγραφικής του.

Το έργο “Η Μάγια, η κόρη του Πικάσο, με μια κούκλα” 1938

 

Η Μάγια και ο Πικάσο στη Νίκαια το 1953 Photo by Edward Quinn ©

Η Νταιάνα Γουιντμάιερ Πικάσο είναι αναγνωρίσιμη ιστορικός τέχνης. Είναι κόρη της Μάγια Γουιντμάιερ – Πικάσο και εγγονή του Πάμπλο Πικάσο και της Μαρία – Τερέζα Ουόλτερ. Η Ντιάνα Γουιντμάιερ Πικάσο λέει πως η απόδοση στα έργα της Μάγια είναι μοναδική. Ο τρόπος που την προσεγγίζει στη ζωγραφική του είναι ειλικρινά τρυφερή. Ο Πικάσο ήταν ένα τέρας αλλά ο τρόπος που προσεγγίζει την πρώτη του κόρη στα έργα του είναι υπέροχος.”

Από αριστερα  Μάγια, Πικάσο, η Κατρίν και η Ζακλίν. Κάννες 1955 © Mark Shaw