Ο σκοτεινός κόσμος της Ρώμης του 1599, τα φρικτά εγκλήματα της εξουσίας, η ατιμωρησία και ο κυνισμός των ισχυρών, η διαχρονική υποκρισία της άρχουσας τάξης και ένας διεστραμμένα σαγηνευτικός δολοφόνος, ο περίφημος Κόμης Τσέντσι, αποτελούν την πρώτη ύλη αυτής της παράστασης που αποτέλεσε το συγγραφικό ντεμπούτο της Ιόλης Ανδρεαδή και του Άρη Ασπρούλη και προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση στο πρώτο της ανέβασμα το 2015, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές.

Πάνω σε αυτή την πραγματική ιστορία φρίκης που έχει εμπνεύσει πλήθος δημιουργών ανά τους αιώνες και ταυτόχρονα παραμένει αποσιωπημένη και τοποθετημένη στη σκοτεινή πλευράς της Ιστορίας, η σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη δημιουργεί μια θλιμμένη τραγωδία τεράτων και τη μετουσιώνει σε σκηνικό γεγονός, εγκλωβίζοντας τα πρόσωπα του έργου σε όλη τη διάρκεια της παράστασης μέσα σε μια βιτρίνα μουσείου, μετατρέποντας τους σε ζωντανά εκθέματα.

Ο Μιλτιάδης Φιορέντζης ως Κόμης Τσέντσι και η Ελεάνα Καυκαλά ως Μπαλαντέρ επιστρέφουν μετά από επτά χρόνια στις πολυσυζητημένες ερμηνείες τους, ενώ νέα εμφάνιση ως η μυθική ηρωίδα Βεατρίκη Τσέντσι κάνει η Ιφιγένεια Καραμήτρου.

Στο Υπόγειο του Θέατρου Τέχνης και μόνο για 8 παραστάσεις, από τις 31 Οκτωβρίου έως τις 22 Νοεμβρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 20.00.

Η παράσταση παρουσιάζεται στο πλαίσιο του πρότζεκτ «Artaud Trilogy».

Το έργο

Ρώμη, 1599. Ο Κόμης Τσέντσι είναι ο πλουσιότερος άντρας της εποχής. Είναι έξυπνος, ασεβής και κυνικός. Είρωνας και σκωπτικός. Οι φήμες για εκείνον οργιάζουν. Λέγεται, πως οι φρίκες του δεν έχουν προηγούμενο και πως οι ορέξεις του, παρά την ηλικία του, δεν γνώρισαν ακόμη το μέτρο. Ένα βράδυ, ο Τσέντσι δέχεται μια απρόσμενη επίσκεψη. Στο Μέγαρό του καταφτάνει ο απεσταλμένος διαπραγματευτής του Πάπα, Σινιόρ Καμίλο. Ο Κόμης δυσκολεύεται να βρει το καλό στις προθέσεις του απρόσκλητου επισκέπτη και η βροχή που τον συνοδεύει δεν μοιάζει με καλό οιωνό. Ο Σινιόρ Καμίλο, συμβουλεύει τον Κόμη, πως αν επιθυμεί να παραμείνουν άγνωστα τα μέχρι τώρα εγκλήματά του, οφείλει άμεσα να παραχωρήσει στο Βατικανό το ένα τρίτο της περιουσίας του. Ο γέρο-Τσέντσι, παρά τις αντιρρήσεις του, έκπληκτος από την πρόταση της Ιεράς Εξέτασης να φιμωθεί με τον ίδιο του τον χρυσό, αποφασίζει να συνθηκολογήσει. Στο όνομα, όμως, αυτής της συνθηκολόγησης -και αφού το χρυσάφι που παραχωρεί μοιάζει αρκετό για μερικά εγκλήματα ακόμα- σχεδιάζει το ανομολόγητο: ένα τεράστιο όργιο, όπου θα σκοτώσει τους δυο του γιους και θα σπιλώσει την τιμή της μονάκριβης κόρης του.

Η ατιμασμένη Βεατρίκη, είναι η μόνη σε ολόκληρη τη Ρώμη που έχει το θάρρος να τον εκδικηθεί για τα ανομήματά του. Η εξουσία, όμως, είναι μια δύναμη χωρίς δικαιοσύνη και επιστρέφεται σ’ όποιον την πολεμά. Το ικρίωμα που την περιμένει είναι ζεστό. Και η ιστορία είναι πραγματική.

Η ιστορία πίσω από το έργο

Η «Οικογένεια Τσέντσι» γράφτηκε την άνοιξη του 2015 και είναι το πρώτο από τα 15 θεατρικά έργα που έχουν συνυπογράψει η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης. Εμπνέεται δραματουργικά από το θεατρικό έργο «Οι Τσέντσι» του Αρτώ και από την πραγματική ιστορία των Τσέντσι όπως περιγράφεται στο ομώνυμο χρονικό του Σταντάλ Επίσης, χρησιμοποιούνται αποσπάσματα από έργα των Ρεμπώ, Καμύ και Γκίνσμπεργκ.

Το έργο αποπειράται να παρουσιάσει ένα γεγονός του 16ου αιώνα στο σήμερα, με έναν τρόπο διαμεσολαβημένο και χωροταξικά περιορισμένο, τοποθετώντας τους ήρωες εγκλωβισμένους σε μια ιδεατή βιτρίνα, η οποία τους προσδίδει μεν κύρος, αλλά τους αφαιρεί κάθε διέξοδο φυγής.

Οι Τσέντσι (Les Cenci) του Αρτώ αποτέλεσαν έργο-ορόσημο για το λεγόμενο «Θέατρο της Σκληρότητας» και το κείμενό του θεωρήθηκε υψηλής δραματουργικής δύναμης και μεγάλης επιρροής σε πολλαπλά πεδία και κινήματα των τεχνών του 20ου αιώνα. Στο πρώτο ανέβασμα του έργου, το οποίο πραγματοποιήθηκε από τον Αρτώ στις 7 Μαΐου του 1935, η παράσταση κρίθηκε ως αποτυχία από κοινό και κριτικούς κι έμεινε στην σκηνή μόνο για 17 βράδια.

Τον ρόλο του Κόμητα Τσέντσι ερμήνευε ο ίδιος ο Αρτώ, ο οποίος μετά την οικονομική καταστροφή του εγχειρήματος απογοητεύτηκε τόσο που αποφάσισε πως δε θα ξανασκηνοθετήσει για το θέατρο ποτέ.

Τα πάθη της οικογένειας των Τσέντσι, τα φρικαλέα εγκλήματα του Κόμη Τσέντσι και η γενναία και τραγική αυτοθυσία της 16χρονης Βεατρίκης, αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για κορυφαίους ποιητές, στοχαστές και ζωγράφους όπως ο Σέλλεϋ, ο Σταντάλ, ο Μοράβια, ο Αρτώ και η Αρτεμισία Τζεντιλέσκι.

Έγραψαν

«Η παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη αποτελεί ένα άψογα δομημένο σκηνικό γεγονός. Η νεαρή σκηνοθέτις κατέχει πολύ καλά την τέχνη της σύνθεσης, χωρίς να επηρεάζεται από την πυρέσσουσα και αντιφατική σκέψη του Αρτώ. Είναι ορθολογικός ο τρόπος που ενσωματώνει τις ανορθόλογες πλευρές της σκέψης και της συμπεριφοράς των ηρώων της ιστορίας, στην κατεύθυνση –τηρουμένων των αναλογιών– των εγκεφαλικών, υψηλής αισθητικής, προσεγγίσεων του Μπομπ Γουίλσον.| Ματίνα Καλτάκη ~Lifo

«Παράσταση αισθητικής και φορμαλιστικής υπεροχής, με τρεις ηθοποιούς-διαμάντια να ενσαρκώνουν κατάσαρκα τη διαστροφή της εξουσίας και να υπηρετούν με αφοσίωση το τρίπτυχο στατικότητα, σωματικότητα και βίαιη ποιητικότητα (ανάμεσά τους ένας ρολίστας του εξπρεσσιονισμού, ο Μιλτιάδης Φιορέντζης). Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης συνέγραψαν ένα μοντέρνο τετράπρακτο έργο, πυκνό και φλογερό, μια σύνθεση φωνών και ομολογιών που διατρέχεται από μια σαιξπηρική αύρα και μια διακειμενική εμμονή, από τον Καμί ως τον Ρεμπό».| Ιλειάνα Δημάδη ~ Αθηνόραμα

«Αξίζουν εύσημα στους δημιουργούς για το δραματικό κείμενο και αξίζουν συγχαρητήρια για την όλη σκηνοθετική σύλληψη στην Ιόλη Ανδρεάδη που πραγματικά ξεφεύγει από τα τετριμμένα, ανοίγοντας διάλογο με άλλα κείμενα και σκηνοθετικά ρεύματα του 20ού αιώνα». | Δημήτρης Τσατσούλης ~Ημερόδρομος

«Εδώ έχουμε, ένα καινούργιο, πλήρες κείμενο με πληθωρική, πυκνή, φορτισμένη ποιητική γλώσσα και οργανωμένη δραματουργία. Ένα κείμενο που έχει όλα τα φόντα και τις προϋποθέσεις να αξιοποιηθεί κι από θιάσους του εξωτερικού. Πλάι σ’ αυτό έχουμε μια δυναμική σκηνοθετική και αισθητική πρόταση. Δουλειά ακρίβειας και καλαισθησίας». | Στέλλα Χαραμή ~ tospirto

«Μια παράσταση σχεδόν ακίνητη, σκοτεινή, απόλυτα στιλιζαρισμένη που, όμως, μεσ’ απ’ την ‘ακινησία’ της εκλύει ενέργεια κατεβάζοντας με δέος, σαν μέσα απ’ τη βιτρίνα ενός μουσείου, αυτή τη ‘θλιμμένη τραγωδία τεράτων’. Κορυφαίος ο Μιλτιάδης Φιορέντζης που χαράζει στη μνήμη αυτόν τον τερατώδη Κόμη Τσέντσι». | Γιώργος Σαρηγιάννης ~ Το τέταρτο κουδούνι

Σκηνοθεσία: Ιόλη Ανδρεάδη
Κείμενο: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης
Σκηνογραφία – Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Μουσική: Ερατώ Κρεμμύδα
Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ
Κόμης Τσέντσι & Μπερνάρντο: Μιλτιάδης Φιορέντζης
Μπαλαντέρ [Καμίλο & Αντρέας & Ορσίνο & Λουκρητία]: Ελεάνα Καυκαλά
Βεατρίκη Τσέντσι: Ιφιγένεια Καραμήτρου

Οκτώ Παραστάσεις
31 Οκτωβρίου έως 22 Νοεμβρίου
Δευτέρα και Τρίτη ώρα 20.00
Τιμές εισιτηρίων
16 € γενική είσοδος και 12 € μειωμένο-φοιτητικό
Προπώληση: viva.gr
Συμπαραγωγή: ΡΕΟΝ | Υποστήριξη: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Το θεατρικό έργο «Οικογένεια Τσέντσι» της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη κυκλοφορεί από την Κάπα Εκδοτική σε δύο εκδόσεις. Στην ελληνική γλώσσα σε πρόλογο της ποιήτριας Γλυκερίας Μπασδέκη και στην ιταλική γλώσσα σε μετάφραση Γιαγκου Ανδρεάδη.

* Το πρώτο ανέβασμα του έργου πραγματοποιήθηκε τη σεζόν 2015-2016 στο Υπόγειο – 2 του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, με τους Μιλτιάδη Φιορέντζη, Ελεάνα Καυκαλά και Μαρία Προϊστάκη.

Θέατρο Τέχνης Υπόγειο
Πεσμαζόγλου 5