Ο Δήμος Αγίας Παρασκευής παρουσιάζει την παράσταση “Ο θαυμαστός κόσμος του Ιόλα” του  Χριστόφορου Αντωνιάδη βασισμένη στο βιβλίο του Νίκου Σταθούλη  ‘Ιόλας’ για τρεις μόνο παραστάσεις 24-25-26 Σεπτεμβρίου στη βίλα του Αλέξανδρου Ιόλα.

•Ιούνιος 2014 

Η εγκαταλελειμμένη Βίλα Ιόλα στην Αγία Παρασεκυή ανοίγει, υπό την αιγίδα του Δήμου, για πρώτη φορά τις πύλες της στο κοινό μετά από 27 ολόκληρα χρόνια. Τα φώτα του σπιτιού ξανανάβουν και η παράσταση ‘Alexandros Iolas’ για τη ζωή και το έργο του διάσημου μαικήνα της τέχνης, πραγματοποιείται στην κεντρική σάλα. Η αίθουσα γεμίζει ασφυκτικά για τέσσερις ημέρες. Ακολουθούν οι sold out παραστάσεις, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης (2015), στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης  (2017) και στον προαύλιο χώρο της Βίλας Ιόλα (2018). 

Το πορτρέτο του Αλέξανδρου Ιόλα που φιλοτέχνησε ο “πάπας” της ποπ – αρτ Αντί Γουόρχολ

•Σεπτέμβριος 2021

Η Βίλα Ιόλα ανήκει πια στον Δήμο της Αγίας Παρασκευής. Οι εργασίες για τη δημιουργία ενός πολιτιστικού κοσμήματος θα αρχίσουν σύντομα. Προτού λοιπόν ηχήσουν τα κομπρεσέρ και τα τρυπάνια, ο Δήμος αποφάσισε να αποχαιρετήσει την τωρινή μορφή του σπιτιού και να γιορτάσει το ξεκίνημα της νέας εποχής για τη Βίλα Ιόλα με την πραγματοποίηση μιας ολοκαίνουριας παράστασης για τον Αλέξανδρο Ιόλα, με τίτλο, «Ο θαυμαστός κόσμος του Ιόλα».

Η υπόθεση της παράστασης

Ένα μοναστηριακό τραπέζι στον κήπο με φόντο τις υστεροβυζαντινές κολώνες και τις επιτύμβιες πλάκες.

Ο Ιόλας οικοδεσπότης ενός σουρεαλιστικού δείπνου που παραθέτει σε ανθρώπους που σημάδεψαν τη διαδρομή του ( Κοτοπούλη, Μαξ Ερνστ, Γκάρμπο, Νουρέγιεφ, Θεοδώρα Ρούσβελτ, Γουόρχολ, Κοκτώ, Νίκη Στάϊφελ, η αδελφή του Νίκη και τόσοι άλλοι. Όλοι πρόθυμοι να κάνουν αποκαλύψεις και να εξομολογηθούν κρυμμένα μυστικά αλλά και πράξεις που άλλαξαν το ρου της τέχνης του 20ου αιώνα. Μια βραδιά χωρίς κανόνες, χωρίς προκαταλήψεις, μια βραδιά στο θαυμαστό κόσμο του Ιόλα”

Την εποχή που οργίαζε η φημολογία γύρω από το πρόσωπο του Αλέξανδρου Ιόλα και εφημερίδες όπως η Αυριανή ξεσάλωναν με χυδαία πρωτοσέλιδα εναντίων του η Μελίνα Μερκουρη ήταν η πολιτικός που στάθηκε δίπλα του

Ο Αλέξανδρος Ιόλας γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου την 25η Μαρτίου 1907, ως Κωνσταντίνος Κουτσούδης. Γόνος ευκατάστατης οικογένειας βαμβακεμπόρων, δείχνει από νωρίς την κλίση του στις τέχνες, και το 1927 μετακομίζει στην Αθήνα, όπου συναναστρέφεται με όλες τις μεγάλες προσωπικότητες της εποχής. Στην Αθήνα ξεκινά και τα πρώτα του μαθήματα στο χορό και την μουσική. Ήθελε να γίνει χορευτής. Το 1931 φεύγει για το Βερολίνο, με ένα σύντομο σταθμό στην Ιταλία. Αφιερώνεται στις σπουδές χορού, γνωρίζεται με προσωπικότητες του χώρου όπως η Kyra Nijinsky, κόρη του διάσημου χορευτή, και δύο χρόνια αργότερα, το 1933, υποχρεώνεται λόγω της ανόδου του ναζισμού να εγκαταλείψει τη Γερμανία. Μετακομίζει, λοιπόν, στο Παρίσι, όπου συνεχίζει με επιτυχία τη χορευτική του καριέρα και έρχεται σε στενή επαφή και με άλλους καλλιτέχνες, ιδιαίτερα εικαστικούς καλλιτέχνες. Εκεί ανακαλύπτει και την αγάπη του για την ζωγραφική.

Εικόνα από τον εσωτερικό χώρο του σπιτιού του Αλέξανδρου Ιόλα στην Αγία Παρασκευή

Μετά τα μέσα της δεκαετίας του ΄30 φεύγει για τη Νέα Υόρκη. Γίνεται κορυφαίος χορευτής στη νεοσύστατη “Ballet Theatre Company” της Νέας Υόρκης, αλλά το 1944 εγκαταλείπει το χορό με αφορμή ένα τραύμα στο πόδι και αμέσως δραστηριοποιείται στο χώρο του εμπορίου τέχνης. Το 1944 ανοίγει την πρώτη του γκαλερί στη Νέα Υόρκη, την “Hugo Gallery”. Χωρίς να διαθέτει χρήματα ο ίδιος στο ξεκίνημα, βασίζεται αφενός στην υποστήριξη διαφόρων πλούσιων φίλων του, και αφετέρου στις προσωπικές φιλίες του με καλλιτέχνες όπως ο Μαξ Ερνστ, ο Ρενέ Μαγκρίτ κ.α.

Ο Ιόλας το 1953 διοργάνωσε την πρώτη ατομική έκθεση του Andy Warhol και συνδέθηκε στενά με το κίνημα της Pop Art. Ήταν ο άνθρωπος που έφερε τον Warhol στο κέντρο του ενδιαφέροντος. Ο Αλέξανδρος Ιόλας αποτέλεσε έναν από τους πρωτοπόρους στην ανάπτυξη ενός «δικτύου» από αίθουσες τέχνης δορυφόρους μιας κεντρικής γκαλερί. Εξέδωσε επίσης συλλεκτικά βιβλία καλλιτεχνών και ποιητών σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων. Παράλληλα, προώθησε στο εξωτερικό Έλληνες καλλιτέχνες, όπως τους: Χατζηκυριάκο Γκίκα, Βαγή, Γουναρό, Μόραλη, Τσαρούχη κ.α. Συνεργάστηκε και με τη νεότερη γενιά Ελλήνων όπως οι Τσόκλης, Παύλος, Τάκις και η Μάρα Καρέτσου, οι οποίοι είχαν ήδη ξεκινήσει μια καριέρα στο εξωτερικό. Κάποιοι από αυτούς θα επιστρέψουν «παρασυρμένοι» από τον Ιόλα πίσω στην Ελλάδα προκειμένου να δώσουν ώθηση στην τοπική παραγωγή της σύγχρονης τέχνης. Ο Ιόλας δώρισε και πούλησε έργα σε μεγάλα μουσεία, όπως τα Metropolitan Museum of Art, Museum of Modern Art  στη Νέα Υόρκη, το Κέντρο Ζωρζ Πομπιντού στο Παρίσι, αλλά και την Εθνική Πινακοθήκη της Αθήνας. Το 1976 έκλεισε όλες τις γκαλερί του εκτός αυτής στη Νέα Υόρκη, κρατώντας έτσι την υπόσχεση που είχε δώσει στον Μαξ Ερνστ να σταματήσει όταν εκείνος θα πέθαινε.

Ταυτότητα της παράστασης

Κείμενο – Σκηνοθεσία: Χριστόφορος Αντωνιάδης
Πρωτότυπη μουσική: Menex
Σκηνικά: Μαρία Καβαλιώτη
Ενδυματολογική επιμέλεια: Εύα Κανελάκη
Couture Headpieces-Accessories: Despotnia
Φωτισμοί: Αλέξανδρος Φιλιακούδης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Χριστιάνα Αντωνιάδου
Production Manager: Αλέξανδρος Καραμανλής
Σκηνοθεσία Trailer: D.R.E.A.M.E.R.S
Τεχνικός εξοπλισμός: Encore Sound Light Vision
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Επιμέλεια προωθητικού υλικού: Ευγενία Αργυρού
Οργάνωση εκδήλωσης: Ισμήνη Στάμου (Γραφείο Δημάρχου)

Εμφανίζονται οι: Αδαμαντία Θεοφιλάκου, Εβελίνα Εμβαλωμένου και ο Χριστόφορος Αντωνιάδης

Info
Πρεμιέρα: Παρασκευή 24 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2021
Ημερομηνίες παραστάσεων: Παρασκευή 24 & Σάββατο 25 & Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου
Ώρα παράστασης : 9.00 μ.μ.
Διάρκεια παράστασης : 60’
Χώρος: Βίλα Αλέξανδρου Ιόλα , Δημοκρατίας 8

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
(Απαραίτητη η Κράτηση Θέσεων / Περιορισμένες Θέσεις)
Τηλέφωνο Κρατήσεων: 6982 997542
Ώρες επικοινωνίας : 10.00 – 13.00 & 18.00 – 20.00

*Θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα και προβλεπόμενα μέτρα προστασίας της υγείας και της ασφάλειας των θεατών.