Του Παύλου Θ. Κάγιου //
Μετά την τριλογία του Μάτριξ καταφτάνει – στην κυριολεξία! – η νεκρανάστασή του με όλο το τιμ να τραβά για τη δόξα – βλέπε ταμεία – περιγράφοντάς μας τι είδαν στην άλλη ζωή που πήγαν!
Όλα στο Matrix Resurrections είναι δημιουργικά κλεμμένα και με ατμοσφαιρικό ψηφιακό στυλ πλασαρισμένα δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα μεταμοντέρνας κόλασης. Και το δηλώνω από την αρχή – ξέροντας πως αυτό κανέναν δεν ενδιαφέρει και, κυρίως, τους… παραγωγούς της ταινίας – πως είμαι πολύ χαρούμενος που δεν θα προλάβω έναν τέτοιο κόσμο. Ένα κόσμο που ήδη έχουμε αρχίσει να διακρίνουμε τον ερχομό του με την παγκόσμια πανδημία της Covid 19, τις μάσκες, τα αντισηπτικά και τις αποστάσεις μεταξύ μας για να μην κολλήσουμε και την αρχή ενός φόβου που όλες οι… προβλέψεις λένε πως είναι στο ξεκίνημά του…
Οφείλω να ομολογήσω ότι η πανέξυπνη – και ικανότατη – σκηνοθέτης και των τριών Μάτριξ, Λάνα Γουατσόφσκι, επιστρέφει εδώ με το The Matrix Resurrections, το τέταρτο κεφάλαιο της κινηματογραφικής σειράς που καθιέρωσε έναν δικό της κινηματογραφικό γαλαξία στο σύμπαν των κερδοφόρων ταινιών επιστημονικής φαντασίας.
Και ακούστε τι σκέφτηκε η σκηνοθέτις και οι σεναριογράφοι της: επιστρέφουν τον ήρωά τους – και μας – σε έναν κόσμο με δύο πραγματικότητες. Η μία είναι η καθημερινότητα. Η άλλη κρύβεται πίσω της – και μη μου πείτε πως πολλές φορές δεν έχετε κι εσείς την ίδια αίσθηση. Εγώ, πάντως, την έχω.
Για να ανακαλύψει ο Κιάνου Ριβς αν η δική του πραγματικότητα υφίσταται ή είναι ένα νοητικό κατασκεύασμα, για να γνωρίσει τον πραγματικό του εαυτό, πρέπει να περάσει από χίλια μύρια κύματα ψηφιακών ορολογιών. Και αν ο Τόμας ή ο Νίο – ο ήρωας της ταινίας – έχει μάθει κάτι καλά, είναι ότι αυτή η επιλογή, ακόμα κι αν είναι ψευδαίσθηση, είναι ο μόνος τρόπος για να βγει ή να μπει στο Matrix. Φυσικά, ο Νίο ξέρει ήδη τι πρέπει να κάνει. Αυτό που δεν ξέρει ακόμα είναι ότι το Matrix έχει ισχυροποιηθεί και έχει γίνει πιο επικίνδυνο από ποτέ και παίρνει μαζί του ως… όμηρο τον θεατή απογειώνοντάς τον και μπουρδουκλώνοντάς τον σ’ ένα εικονικό μέλλον με ρεπλίκες και γυάλινα συναισθήματα.
Ο Κιάνου Ριβς αναλαμβάνει ξανά τον διπλό ρόλο του Τόμας Άντερσον/Νίο, του ανθρώπου που κάποτε ξέφυγε από το Matrix και έσωσε την ανθρωπότητα και που για μια ακόμα φορά πρέπει να διαλέξει ποιο μονοπάτι θα ακολουθήσει.
Η Κάρι-Αν Μος ενσαρκώνει τη θρυλική πολεμίστρια Τρίνιτι…, ή μήπως είναι η Τίφανι, μία σύζυγος και μητέρα τριών παιδιών που ζει στα προάστια και τρέφει πάθος για μηχανές;
Ο Γιαχία Αμπντούλ-Ματίν παίζει τον σοφό και περπατημένο Μορφέα που, όπως πάντα, καθοδηγεί τον Νίο, ο οποίος καλείται να εκπληρώσει τον σπουδαίο σκοπό του σε ένα μοναδικό ταξίδι αυτογνωσίας.
Το πανέξυπνο και σοφιστικέ για μεγάλη χολιγουντιανή παραγωγή σενάριο της νέας ταινίας συνυπογράφουν οι Λάνα Γουατσόφσκι, Αλεξάνταρ Χέρμον και Ντέιβιντ Μίτσελ.
Η άποψη της Λάνα Γουατσόφσκι (Σκηνοθέτιδα/Συν-σεναριογράφος/Παραγωγός):
Το καλλιτεχνικό μου έργο έχει συναισθηματικό έρεισμα. Οι σκέψεις μου οδηγούνται από το συναίσθημα και την επιθυμία να μιλήσω από καρδιάς στις καρδιές των άλλων. Αυτό γίνεται όλο και πιο ξεκάθαρο στην καριέρα μου. Το Cloud Atlas ήταν πρωτοποριακό για μένα καλλιτεχνικά. Και, μετά, η σειρά Sense8 ήταν ίσως ό,τι πιο αυτοβιογραφικό έχω κάνει. Ήθελα να μεταφέρω το ίδιο συναίσθημα στην τριλογία. Αυτή η τριλογία έχει να κάνει με την αγάπη, τον αγώνα των ανθρώπων, το νόημα της ζωής. Με απασχολούσαν πολύ αυτά όταν ήμουν νέα. Ήθελα αυτόν τον παλιότερο εαυτό, αυτό το παλιότερο συναίσθημα, να είναι κομμάτι της τριλογίας. Αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο επιστρέφω.
Σκηνοθεσία: Λάνα Γουατσόφσκι
Σενάριο: Λάνα Γουατσόφσκι, Αλεξάνταρ Χέρμον, Ντέιβιντ Μίτσελ
Παίζουν: Κιάνου Ριβς, Κάρι-Αν Μος, Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ, Κριστίνα Ρίτσι, Πριγιάνκα Τσόπρα Τζόνας, Νιλ Πάτρικ Χάρις, Γιαχία Αμπντούλ-Ματίν, Τζέσικα Χένγουικ, Τζόνοθαν Γκροφ
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ντανιέλε Μασατσέσι, Τζον Τολ