Πήγα, είδα, δοκίμασα. Το Αμερικάνικο Όνειρο. Το τέλος των Χίπις. Η ταχύτητα. Τα ναρκωτικά. Η ματαιότητα. Το Φόβος και παράνοια στο Λας Βέγκας του Τέρι Γκίλιαμ προβάλλει απόψε -Πέμπτη 27 Απριλίου – ο ΑΝΤ1 αργότερα του αργά στη 01:30.

Η ταινία έχει πάρει μυθικές διαστάσεις στο εναλλακτικό life-style. Είναι μια παραγωγή του 1998 σε σκηνοθεσία του Τέρι Γκίλιαμ που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Χάντερ Σ. Τόμσον.

Η ταινία ακολουθεί την ιστορία δύο καμμένων από καταχρήσεις ανθρώπων. Του δημοσιογράφου Ράουλ Ντουκ -Τζόνι Ντεπ και του δικηγόρου του Ντρ. Γκόνζο που ερμηνεύει ο Μπενίσιο Ντελ Τόρο. Σκοπός τους αρχικά είναι να καλύψουν δημοσιογραφικά το Mint 400, δηλαδή ένα από τα κορυφαία πρωταθλήματα μοτοσικλετών παγκοσμίως. Δεν τίθεται θέμα αν θα τα καταφέρουν. Το αυτοκίνητό τους είναι φορτωμένο ναρκωτικά που θέλουν να τα καταναλώσουν.

Η ταινία εικονογραφεί έναν αλλόκοτο κόσμο μέσα από παραμορφωτικούς φακούς, επεξεργασμένη εικόνα, έντονα χρώματα, ανθρώπους που μεταμορφώνονται σε τέρατα ή ερπετά. Αυτά δηλαδή που βιώνουν οι ήρωες υπό την επήρεια των ναρκωτικών.

Η ταινία “Φόβος και παράνοια στο Λας Βέγκας” (Fear and Loathing in Las Vegas) δεν ήταν εμπορική επιτυχία όταν πρωτοβγήκε στα σινεμά. Το κόστος της παραγωγής ανήλθε σε περίπου 18,5 εκατομμύρια δολάρια ενώ οι εισπράξεις που έκανε την περίοδο που βγήκε στα σινεμά ήταν μόλις 10.6 εκατομμύρια δολάρια. Το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού χρησιμοποιήθηκε για την ανάπτυξη των πολύπλοκων σκηνικών και ειδικών εφέ που χρησιμοποιούνται στην ταινία, καθώς επίσης και στην αμοιβή του Τζόνι Ντεπ.

Η ταινία γυρίστηκε στη Νεβάδα και άλλα μέρη της Δυτικής Αμερικής.

Με την πάροδο του χρόνου, το “Φόβος και παράνοια στο Λας Βέγκας” αποθεώθηκε από το εναλλακτικό κοινό του σινεμά. Κατέληξε να θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα και κλασικά παραδείγματα του σινεμά της αντισυμβατικότητας και της απόλυτης ελευθερίας. Επίσης, η ταινία έχει αποκτήσει μεγάλο αριθμό θαυμαστών και έχει κερδίσει κοινό στο streaming και στις προβολές σε φεστιβάλ.

Ο Τέρι Γκίλιαμ – Ο σκηνοθέτης

Ο Τέρι Γκίλιαμ με καριέρα περίπου 40 ετών γεννήθηκε στη Μινεάπολις της Μινεσότα, αλλά εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο τη δεκαετία του ‘60 όπου έγινε μέλος των Monty Python και «βέρος» άγγλος στη σκηνοθετική του προβληματική. Σκηνοθέτησε μαζί με τον Τέρι Τζόουνς Το Αδελφάτο των Ιπποτών της Ελεεινής Τραπέζης (Monty Python and the Holy Grail) το 1975. Επιτέλεσε παραγωγός στο Ένας Προφήτης, Μα τι Προφήτης! (Life of Brian) το 1979 στο οποίο επίσης πρωταγωνίστησε κι εργάστηκε ως animator.

Η πρώτη ταινία που σκηνοθέτησε μόνος του ήταν το Το Αδελφάτο των Ιπποτών και ο Δράκος της Συμφοράς (Jabberwocky) το 1977, το οποίο ακολούθησε το Υπέροχοι Ληστές και τα Κουλουβάχατα της Ιστορίας (Time Bandits) το 1981. Το 1985 κυκλοφόρησε το εξαιρετικό του Brazil, ένα δυστοπικό φιλμ επιστημονικής φαντασίας. Ακολούθησε το ευφάνταστα απελευθερωτικό Οι Περιπέτειες του Βαρόνου Μινχάουζεν το 1988 το οποίο ήταν υποψήφιο για τέσσερα Όσκαρ.

Ο Τέρι Γκίλιαμ σκηνοθέτησε τις τρεις επόμενες ταινίες του στις ΗΠΑ: Ο Βασιλιάς της Μοναξιάς, οι Δώδεκα Πίθηκοι το 1995 και το Φόβος & Παράνοια στο Λας Βέγκας το 1998.

Το 2000 πήγε στην Ισπανία με σκοπό να ξεκινήσει τα γυρίσματα για τον Δον Κιχώτη αλλά οι συνθήκες δε του το επέτρεψαν. Αντ’ αυτού σκηνοθέτησε το Αδερφοί Γκριμ (The Brothers Grimm) που κυκλοφόρησε το 2005 και το Tideland την ίδια χρονιά. Η επόμενη ταινία του Ο Φανταστικός Κόσμος του Δρ. Παρνάσιους (2009)) που ήταν υποψήφια για δύο Όσκαρ.

Το 2011 έκανε το ντεμπούτο του στην όπερα με το The Damnation of Faust και το 2014 σκηνοθέτησε το Benvenuto – και οι δύο παραστάσεις έλαβαν διθυραμβικές κριτικές.

Σκηνοθεσία: Τέρι Γκίλιαμ
Παίζουν: Τζόνι Ντεπ, Μπενίσιο Ντελ Τόρο, Κριστίνα Ρίτσι, Έλεν Μπάρκιν, Κάμερον Ντίαζ, Χάρι Ντιν Στάντον.