Κώστας Β. Ζήσης

Τα διάσπαρτα στη σκηνή ξύλινα κασόνια, διαμορφώνουν το φυσικό αγροτικό περιβάλλον όπου ξετυλίχτηκε η τραγική αληθινή  ιστορία της Άγκνες Μάγνουσντότιρ στην Ισλανδία του 1823. Κατηγορούμενη για συνεργεία σε φόνο του εργοδότη και εραστή της  και του φιλοξενούμενού του, καταδικάζεται σε θάνατο, κι ενώ η ίδια δηλώνει αθώα, περιμένει την εκτέλεση της ποινής της εργαζόμενη έγκλειστη σε ένα αγρόκτημα. Η παράσταση «Η γιορτή του θερισμού» ανεβαίνει  στο Θέατρο 104 σε κείμενο, δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία της Ομάδας Αντιστροφή, με την επιμέλεια και την διδασκαλία κίνησης του Αυγουστίνου Κούμουλου, σε μουσική Νίκου Καραδοσίδη και φώτα της Στέβης Κουτσοθανάση. Τους ρόλους μοιράζονται οι Δημήτρης Κακαβούλας, Κύρα Καρυτινού, Φιλίππα Σκούρτη, Αλεξία Στολιδάκη.

«Το έργο είναι βασισμένο πάνω στα «Έθιμα Ταφής»της Hannah Kent» θα μου μιλήσει ο Αυγουστίνος Κούμουλος «το οποίο μιλάει για την πραγματική  ιστορία της Άγκνες, η οποία  υπήρξε η τελευταία εκτέλεση θανατικής ποινής στην Ισλανδία το 1823. Η διασκευή του κειμένου έχει γίνει από τα παιδιά (της Ομάδας Αντιστροφή), το έχουν μεταφέρει στους θεατρικούς χρόνους και δεδομένα».

Η ιστορία ξεδιπλώνεται μέσα από τις προσωπικές αφηγήσεις της ηρωιδας για τη ζωή της, με flash backs και αναμνήσεις, και μέσα από την σχέση της, την επαφή και τη συναναστροφή της με την οικογένεια που την φιλοξενεί και τις εξομολογήσεις της στον εφημέριο Τότι. Ο αρχικός δισταγμός  και οι επιφυλάξεις της οικογένειας απέναντι στην «φόνισσα», ιδιαίτερα της άρρωστης Κατρίν, με την καθημερινή επαφή και προσέγγιση μετατρέπονται  σε σχέση κατανόησης, αγάπης  και στοργής. Η οικογένεια που την φιλοξένησε μέχρι το άδικο τέλος της, έγινε η οικογένεια που δεν είχε ποτέ. Οι αφηγήσεις της, γίνονται η ιστορία των εργατών της γης του 19ου αιώνα, και μια καταγραφή της  ίδιας της  θέσης της γυναίκας στην κοινωνία της εποχής εκείνης.

«Το έργο έχει να κάνει βασικά με τις ταμπέλες και τις προκαταλήψεις , πως παρασύρεται κανείς από αυτές και να «κολλήσει»  σε αυτές  και να αντιμετωπίσει ανθρώπους και καταστάσεις , απλά και μόνο υπό την «επήρεια» αυτής της ταμπέλας, ενώ η πραγματικότητα πολλές φορές είναι τελείως διαφορετική από αυτήν την προκατειλημμένη πρώτη αντίληψη. Βεβαίως εδώ έχουμε να κάνουμε και με τη θέση της γυναίκας στην Ισλανδία του 1823. Μια θέση που δεν έχει μετακινηθεί ιδιαίτερα το 2023» θα δώσει το στίγμα της ο Αυγουστίνος Κούμουλος.

Ποιητικοί μονόλογοι αναδεικνύουν τον φόβο και τον οίκτο που διέπουν την παράσταση, ενώ επιστρατεύεται ακόμα και το παιχνίδι των σκιών για την σκηνική αποτύπωση των εφιαλτικών αναμνήσεων της Άγκνες.

Οι ήρωες –τα πρόσωπα του έργου μέσα από τα λόγια τους

Άγκνες: «Σ΄όλη μου την ζωή οι άνθρωποι με θεωρούσαν πολύ έξυπνη, πολύ πιο έξυπνη απ΄όσο θα έπρεπε να είναι μια γυναίκα και τώρα -ακριβώς για αυτόν τον λόγο- δεν με λυπούνται.»

H Αλεξία Στολιδάκη υποδύεται την κεντρική ηρωίδα. «Στη Γιορτή του θερισμού συναντήθηκα με την Άγκνες» θα μου πει, «μια συνάντηση που με φόβισε πολύ. Γιατί η Άγκνες κουβαλάει πάνω της όλο αυτό το διαφορετικό, το αλλιώτικο, το ακατανόητο που στην αρχή προκαλεί αμηχανία γιατί φαντάζει επικίνδυνο. Η Άγκνες είναι μια γυναίκα που δεν σταματά ποτέ να αγωνίζεται, να διεκδικεί, να νιώθει, να αγαπά και να δίνεται με πάθος στην ζωή και όλα αυτά σε έναν κόσμο που δεν επιτρέπει εύκολα σε μια γυναίκα να ζήσει ελεύθερα απαλλαγμένη από τα κοινωνικά στερεότυπα»

Κατρίν:  « τελικά όλοι έχουμε μία καλή πλευρά»!

«Η Κατρίν, η γυναίκα που υποδύομαι στην παράσταση μας» θα μου μιλήσει η Κύρα Καρυτινού « είναι μια γυναίκα που ο τρόπος ζωής της και οι κοινωνικές συνθήκες της εποχής της την κάνουν να είναι σκληρή. Είναι η γυναίκα που θα την υποχρεώσουν να φιλοξενήσει τη «φόνισσα» στο σπίτι της μέχρι την ημέρα της εκτέλεσης της. Αυτό που θαυμάζω σε αυτή τη γυναίκα είναι ότι παρόλη τη «σκληράδα» της είναι ένας άνθρωπος με ανοιχτή καρδιά! Αυτό την κάνει να μπορεί να δει τα πράγματα όπως πραγματικά είναι και να μην μένει στα λόγια που υποστηρίζει ο περισσότερος κόσμος. Όσο πιο ανοιχτές καρδιές έχουμε τόσο πιο ωραία και ανθρώπινα μπορούμε να καταλάβουμε και να αγκαλιάσουμε το οτιδήποτε διαφορετικό από εμάς!»

Εφημέριος Τότι: «Μπορώ να σε βοηθήσω σήμερα, εδώ, τώρα!»

Η Φιλίππα Σκούρτη  έχει αναλάβει το δύσκολο ρόλο του εφημέριου Τότι. «Είναι ο άνθρωπος που ανέλαβε να καθοδηγήσει την Άγκνες στην μοναχική πορεία μέχρι την εκτέλεση της. Είναι ένας νέος άνθρωπος συνεσταλμένος , άπειρος, φοβισμένος που δεν έχει ιδέα πώς να αντιμετωπίσει και να συμπαρασταθεί σε μια μελλοθάνατη δολοφόνο.  Παρόλα αυτά δεν τα παρατάει συνεχίζει να προσπαθεί μέχρις ότου  καταφέρει  το πιο σημαντικό να ακούσει την ιστορία της  με υπομονή και αγάπη χωρίς να την κρίνει»

Νομαρχιακός Επίτροπος Μπλόνταλ:  «Εγώ, ο νομαρχιακός επίτροπος Μπγιορν Μπλόνταλ, σας υπόσχομαι ότι αυτή η φωτιά δε πρόκειται να σβήσει μέχρι να καταλάβει και να εξαγνίσει τα πάντα.»

“Ο Μπλόνταλ είναι ένας κυνικός, ισχυρογνώμων και οριακά εμπαθής χαρακτήρας που δε διστάζει να χρησιμοποιήσει την εξουσία του για να επιβάλει τη γνώμη του» θα αναφερθεί ο Δημήτρης Κακαβούλας για τον ρόλο του. « Παρά την αντιπάθεια που προκαλεί, το κίνητρο του είναι η κοινωνική ευημερία. Θεωρεί χρέος του να αποκαταστήσει την ηθική και τη δικαιοσύνη, κάτι που τον κάνει αυστηρό κριτή όλων.  Το πρόβλημα είναι ότι δε βλέπει τον εαυτό ως του κομμάτι της κοινωνίας, αλλά υπεράνω αυτής και αυτό τον οδηγεί στο να αγνοεί τα δικά του  πάθη και τις αδυναμίες».

Είναι η Δικαιοσύνη δίκαιη;  Είναι η Δικαιοσύνη για όλους; Ο προβληματισμός του έργου αιωρείται συνεχώς πάνω από την παράσταση, ορίζοντας τα διακυβεύματα της. Θρύλοι, παραδόσεις, προκαταλήψεις, ιστορικό πλαίσιο και ποιητικότητα γίνονται το όχημα που οδηγούν στο προδιαγεγραμμένο τέλος της ηρωίδας. Ένα τέλος, οριζόμενο από τη  διαχρονική και πανανθρώπινη αδικία που έχει υπαρκτά ταξικά ερείσματα. Και γι αυτό, το έργο, είναι μοναδικά σκληρό και ευαίσθητο συνάμα.

Η παράσταση «Η εποχή του Θερισμού» κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο 104 την Τετάρτη 9 Μαρτίου και θα παίζεται κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21:00. Εισιτήρια  μπορείτε να προμηθευτείτε εδώ

Κείμενο – Δραματουργική Επεξεργασία – Σκηνοθεσία: Ομάδα Αντιστροφή
Επιμέλεια Σκηνοθεσίας – Κίνησης: Αυγουστίνος Κούμουλος
Μουσική: Νίκος Καραδοσίδης
Φωτισμοί: Στέβη Κουτσοθανάση
Φωτογραφίες: Σπύρος Περδίου
Trailer: Ελένη Κατρακαλίδη
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Παραγωγή: Ομάδα Αντιστροφή
Εκτέλεση παραγωγής: A Priori

Ερμηνεία: Δημήτρης Κακαβούλας, Κύρα Καρυτινού, Φιλίππα Σκούρτη, Αλεξία Στολιδάκη

Θέατρο 104
Ευμολπιδών 41, Γκάζι(σταθμός Μετρό: Κεραμεικός)
Τηλέφωνα επικοινωνίας: 6947409435, 210 3455020