Κώστας Β. Ζήσης

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένονται οι θεατρικές βραδιές που προγραμματίζει η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για τη σεζόν 2022-2023. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος  ο προγραμματισμός επικεντρώνεται σε δύο άξονες με στόχο την καίρια παρέμβαση στον πολιτισμό : τις σημαντικές  μετακλήσεις από το εξωτερικό και τα απρόσμενα θεατρικά γεγονότα και συνεργασίες από Έλληνες δημιουργούς με παραστάσεις που σίγουρα  θα συζητηθούν. Και αν από τον προγραμματισμό εντοπίσει κανείς την απουσία νέου αίματος , δεν έχει παρά να ρίξει μια ματιά στο φεστιβάλ Future N.O.W., όπου η νέα γενιά δημιουργών καταλαμβάνει κυριολεκτικά τη Στέγη.

Και αν  ο Romeo Catellucci και  ο John Malkovich που έρχονται με τις παραστάσεις τους δεν χρειάζονται περαιτέρω συστάσεις, το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με το ιδιότυπο στυλ της σημαντικότερης σύγχρονης Γερμανίδας σκηνοθέτριας, της Suzanne Kennedy και να γνωρίσει  για πρώτη φορά  τον κορυφαίο Πολωνό σκηνοθέτη Lukasz Twarkowski.  Γιάννης  Οικονομίδης, Γιάννης Νιάρρος , Αλέξανδρος Λιβιτσάνος, Βασίλης Μπισμπίκης, Δημήτρης Καραντζάς, bijoux de kant και Γιάννης Σκουρλέτης, Ευθύμης Φιλίππου και Παναγιώτης Μελίδης (Larry Gus) είναι οι Έλληνες δημιουργοί που θα «ανέβουν» στις σκηνές του Ιδρύματος.

Έλληνες Δημιουργοί

Το μικροαστικό διαμέρισμα που μετατρέπεται σε εφιαλτικό σκηνικό ενός οικογενειακού μακελειού (από αυτά που συμβαίνουν καθημερινά στην  ελληνική οικογένεια, δίπλα μας), το σενάριο της ταινίας «Σπιρτόκουτο» του Γιάννη Οικονομίδη, που απετέλεσε τομή στον ελληνικό κινηματογράφο, μεταφέρεται στη σκηνή της Στέγης και μάλιστα με τη μορφή μιούζικαλ με τη μουσική του Γιάννη Νιάρρου και του Αλέξανδρου Λιβιτσάνου. Το λιμπρέτο υπογράφει ο ίδιος ο Γιάννης Οικονομίδης με τoν Δώρη Αυγερινόπουλο ενώ τους στίχους γράφει επίσης ο Γιάννης Νιάρρος. Παίζουν οι Γιάννης Αναστασάκης, Αγορίτσα Οικονόμου, Μάριος Σαραντίδης, Γιώργος Ξατσής, Αποστόλης Ψυχράμης, Νάνσυ Σιδέρη, Δάφνη Δαυΐδ,Βασίλης Δημακόπουλος, Δανάη Μουτσοπούλου, Ελένη Μπούκλης, Θεοδοσία Σαββάκη (5.11-22.1)

Η Μπέτυ Βακαλίδου, είναι η πρωταγωνίστρια της video art παράστασης «Οι επτά θάνατοι της Αντώνας» της ομάδας bijoux de kanr και του Γιάννη Σκουρλέτη, ένα έργο που έγραψε η Γλυκερία Μπασδέκη, εξελίσσοντας τον θεατρικό χαρακτήρα της Αντώνας, που εμφανίστηκε στο έργο της ομάδας , «Αμάραντα». Θέατρο και οθόνη περιπλέκονται , με την σκηνογραφική αισθητική της ομάδας, με τον λαϊκό οργανοπαίχτη Βασίλη Ζιάκα επί σκηνής σε μια καταγραφή της ελληνικής ιστορίας και μνήμης  μέσα από την queer λαϊκότητα (9.11-4.12)

Μετά την διασκευή των «Κοκκινων Φαναριών», ο Βασίλης Μπισμπίκης, έχοντας στο πλευρό του αυτήν τη φορά τον Γιάννη Μελιτόπουλο, διασκευάζει και μεταφέρει στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα το αριστούργημα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι «Έγκλημα και Τιμωρία», επιχειρώντας μια αναγωγή του έργου και των φιλοσοφικών ζητημάτω του στο σήμερα με όχημα τον ακραίο ρεαλισμό. Τον «επαναστατημένο» ανήσυχο Ρασκόλνικοφ θα ερμηνεύσει ο Θοδωρής Σκυφτούλης, τον ανακριτή Πορφύρη ο Βασίλης Μπισμπίκης ενώ στον ρόλο του αλκοολικού Μαρμελάντοφ θα δούμε τον Τσέζαρις Γκραουζίνις! (18.3-9.04)

Μια παραβολή για την πραγματικότητα είναι η παράσταση «Το Σπίτι» που υπογράφει ο Δημήτρης Καραντζάς στην μετά από έξι χρόνια του συνεργασία με την Στέγη. Νέο, πρωτότυπο έργο όπου η σιωπή αποτελεί τη δράση, με το κείμενο να φέρει τη σφραγίδα του ίδιου του σκηνοθέτη με τη συνεργασία της Γκέλυς Καλαμπάκα και με πηγή έμπνευσης το ομώνυμο έργο του Julio Cortázar αλλά και την «Παρέλαση» της Λούλας Αναγνωστάκη, ο Δημήτρης Καρατζάς επιχειρεί μια σκηνική παρέλαση του 21ουαιώνα με τους πολέμους, τους διωγμούς, το φασισμό, την ακροδεξιά, τη σχέση του ανθρώπου με το σώμα του και τη φύση σε πρώτο πλάνο. Παίζουν οι Αλεξία Καλτσίκη και ο Φιντέλ Ταλαμπούκας (10.5-28.5)

«Μονόλογο επιστημονικής φαντασίας με μουσικά ιντερλούδια» χαρακτηρίζει ο ίδιος ο Ευθύμης Φιλίππου το έργο του «George»  την μουσική του οποίου υπογράφει ο Παναγιώτης Μελίδης (Larry Gus), όπου θα παρουσιαστεί σε διπλή πρεμιέρα:  Θεατρική, με την αφήγηση της Αγγελικής Παπούλια και με τη συμμετοχή της πολυμελούς ανδρικής χορωδίας Κέρκυρας, και μουσική με την κυκλοφορία του έργου σε συλλεκτικό βινύλιο με την αφήγηση του Ben Whishaw.

Διεθνείς Μετακλήσεις

Ο Romeo Castellucci έρχεται για πέντε μόνο παραστάσεις  (28.9-5.10) στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης με την παράσταση «Bros»  (όπως  Αδελφοί)  δημιουργώντας με την εικονοκλαστική φόρμα του μια οντολογική φάρσα  για το νόμο , την τάξη, την επιβολή τους, την αποδοχή τους, την ασυδοσία τους, αλλά και για την ελευθερία, την βούληση, την κριτική σκέψη , την αντίσταση. Θα δούμε 23 ηθοποιούς επί σκηνής, οι περισσότεροι ερασιτέχνες, όπως άλλωστε συνηθίζει ο Ιταλός δραματουργός.

Η παράσταση «I AM (VR)»  από τους Susanne Kennedy & Markus Selg σε συνεργασία με τον Rodrik Biersteker, έρχεται να συστήσει στο ελληνικό κοινό την θεατρική performance σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας. Η Susanne Kennedy εισηγείται την «δραματουργία του διαδικτύου και τον παγανισμό του κυβερνοχώρου» και καλεί το κοινό σε ένα ψυχεδελικό ταξίδι  αυτογνωσίας με έμπνευση το μαντείο των Δελφών.  Η παράσταση αποτελεί πανελλήνια πρώτη παρουσίαση του νέου αυτού είδους σύγχρονης δραματουργίας. (9.12-31.12)

Ο περίφημος John Malkovich σε παγκόσμια πρεμιέρα, σκηνοθετείται από τον Τιμοφέι Κουλιάμπιν και με την πολυβραβευμένη Λιθουανή ηθοποιό Ingeborga Dapkunaite στο πλευρό του, θα παρουσιάσουν το φιλοσοφικό έργο του Μπερνάρ-Μαρί Κολτές «Στην μοναξιά των κάμπων με το βαμβάκι». High-tec h κάμερες θα παρακολουθούν τους δύο ηθοποιούς επι σκηνής, σε αυτό το αινιγματικό και παράδοξο έργο του Γάλλου δραματουργού , που ενώ υπάρχουν δύο ρόλοι,  στην ουσία πρόκειται για ένα πρόσωπο  και το υποσυνείδητό του (9.2.-12.2.)

Θέατρο, σινεμά, video art, όλα στο όριο τους, είναι το κράμα της τεχνικής του κορυφαίου σύγχρονου Πολωνού σκηνοθέτη Łukasz Twarkowski, που θα δούμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα με την παράσταση «Rothko». Με κεντρικό άξονα έναν πίνακα του εξπρεσιονιστή ζωγράφου Mark Rothko και με σκηνικό περιβάλλονένα κινέζικο εστιατόριο, κινέζους μάγειρες, γκαλερίστες, εμπόρους τέχνης, εν μέσω οθόνων επτά μέτρων και με δυνατά ηχητικά  beats να κατακλύζουν την ατμόσφαιρα, ο Πολωνός σκηνοθέτης βάζει ερωτήματα για την τέχνη , την αξία της, την ελευθερία της και την «τιμή» και εμπορικότητά της. (25.5.-28.5.)