Του Παύλου Θ. Κάγιου //

Η Κέιτ Μπλάνσετ σ΄ ένα ρεσιτάλ 13 ρόλων στο «Μανιφέστο», η αρρωστημένη διαφυγή-κατάληξη μιας καταπιεσμένης γυναίκας στη «Λαίδη Μάκβεθ» στην Αγγλία του 18ου αιώνα και η αναζήτηση της αγάπης στον ελληνικό «Γιo της Σοφίας» είναι τα φιλμ που ξεχωρίζουν αυτή τη «μικρή» σε κινηματογραφική δύναμη εβδομάδα…

«Μανιφέστο»
One woman show με τη Κέιτ Μπλάνσετ, μια από τις καλύτερες στις μέρες μας ηθοποιούς του παγκόσμιου κινηματογράφου και του θεάτρου, όχι σε έναν, αλλά σε 13 ρόλους! Μαζί με τον Γερμανό εικαστικό και σκηνοθέτη Γιούλιαν Ρόζενφελντ, έναν από τους κυριότερους σύγχρονους δημιουργούς με παρουσία στο Museum of Modern Art (MoMA) της Νέας Υόρκης και τη Saatchi Gallery του Λονδίνου, συμπράττουν σε ένα κινηματογραφικό διάλογο που εμπνέεται από τα μεγάλα καλλιτεχνικά μανιφέστα. Από τους φουτουριστές και τους ντανταϊστές, στην Pop Art, τον Λαρς Φον Τρίερ και τον Τζιμ Τζάρμους, μία διερεύνηση στις επιδόσεις και τις πολιτικές επιπτώσεις αυτών των διακηρύξεων.

Με την Κέιτ Μπλάνσετ να ερμηνεύει τα μεγάλα καλλιτεχνικά μανιφέστα: Φουτουρισμός, Ντανταϊσμός, Fluxus, Καταστασιασμός, Δόγμα 95 και άλλες αρχιτεκτονικές και καλλιτεχνικές διακηρύξεις, συνθέτοντας ένα μανιφέστο των μανιφέστων. Η βραβευμένη Αυστραλή ηθοποιός ενσαρκώνει μοναδικά 13 διαφορετικούς χαρακτήρες, μεταξύ των οποίων μία δασκάλα, μία παρουσιάστρια, μία εργάτρια, έναν άστεγο και μία ναρκομανή αναζητώντας τον ρόλο του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.

Σκηνοθεσία: Γιούλιαν Ρόζενφελντ.
Παίζει: Κέιτ Μπλάνσετ.

«Ο γιος της Σοφίας»
Το καλοκαίρι του 2004 ο 11χρονος Μίσα φτάνει από τη Ρωσία στην Ελλάδα για να ζήσει με τη μητέρα του, Σοφία, μετά από ένα μεγάλο διάστημα αποχωρισμού. Αυτό που δεν ξέρει είναι ότι στην Αθήνα τον περιμένει ένας νέος πατέρας. Όσο η Ελλάδα ζει το Ολυμπιακό της όνειρο, ο Μίσα, αποκομμένος από το φυσικό του περιβάλλον και κάτοικος πλέον μιας άγνωστης για αυτόν χώρας, θα απογειωθεί βίαια προς τον ενήλικο κόσμο με όχημα τη σκοτεινή πλευρά των αγαπημένων του παραμυθιών. Η διαρκής αναζήτηση της αγάπης και της αποδοχής σε έναν αυστηρά οριοθετημένο όσο και βίαια μεταβαλλόμενο κόσμο όπου η φαντασία μοιάζει το τελευταίο καταφύγιο, κυριαρχεί στο ενδιαφέρον δεύτερο φιλμ της Ελίνας Ψύκου («Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά») .

 

Σκηνοθεσία: Ελίνα Ψύκου
Παίζουν: Βάλερι Τσεπλάνοβα, Βίκτορ Κόμουτ, Αρετή Σεϊνταρίδου, Θανάσης Παπαγεωργίου, Αρτέμιος Χάβαλιτς, Υβόννη Μαλτέζου, Μαρία Φιλίνη, Μαρίνος Βεσλεμές, Χρήστος Στέργιογλου

 

«Λαίδη Μάκβεθ»
Ωραία ατμόσφαιρα που παραπέμπει σε κλίμα Τζέιν Όστιν η οποία δεν αργεί να εξελιχθεί σε μια αρρωστημένη αλληλουχία εμμονών της καταπιεσμένης ηρωίδας. Μια άλλη εκδοχή για το πόσο ακραία και καταστροφική μπορεί να εξελιχθεί η κάθε είδους καταπίεση και η αυταρχική συμπεριφορά. Αγγλική εξοχή, 1865. Η Κάθριν είναι παγιδευμένη σε έναν γάμο χωρίς αγάπη, με έναν πικρό άνδρα, ο οποίος έχει τα διπλά της χρόνια. Η σκληρή οικογένειά του δυσκολεύει ακόμα περισσότερο την καθημερινότητα της. Όταν ξεκινά μια παθιασμένη σχέση με έναν νεαρό εργάτη του κτήματος του συζύγου της, μια δύναμη απελευθερώνεται μέσα της, τόσο ισχυρή που τίποτα δεν μπορεί να τη σταματήσει μέχρι να κατακτήσει αυτό που θέλει.

Η Λαίδη Μάκβεθ είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του θεατρικού σκηνοθέτη Γουίλιαμ Ολντρόιντ και αποτελεί το τραγικό πορτρέτο μια όμορφης, αποφασιστικής και ανελέητης νεαρής γυναίκας, η οποία διεκδικεί την ανεξαρτησία της σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από άνδρες. Η ταινία εμπνέεται από μια νουβέλα του δεκάτου ενάτου αιώνα με τίτλο ‘Lady Macbeth of Mtsensk’, του Nikolai Leskov.

Σκηνοθεσία: Γουίλιαμ Ολντρόιντ
Παίζουν: Φλόρενς Πιού, Κόσμο Τζάρβις, Πολ Χίλτον, Ναόμι Ακι

 

«Όλα από την αρχή»
Μετά τον θάνατο της συζύγου του, ο Μπιλ Πόντερ και ο 17χρονος γιος του Γουές μετακομίζουν από τη μικρή τους πόλη στη μεγαλούπολη, σε μια προσπάθεια να κάνουν μια νέα αρχή. Καθώς οι δυο τους προσπαθούν να προσαρμοστούν στη νέα τους ζωή και να βρουν τρόπους να κλείσουν τις πληγές τους, θα γνωρίσουν δυο ξεχωριστές γυναίκες που θα τους βοηθήσουν να αγκαλιάσουν και πάλι τη ζωή.
Σε σκηνοθεσία και σενάριο του Κερτ Βέλκερ («Sweet November»), η ταινία επικεντρώνεται στη σχέση πατέρα-γιου και τις επιπτώσεις που μπορεί να έχουν η κατάθλιψη στη ζωή ενός ανθρώπου και το βάρος που καλούνται να σηκώσουν αυτοί που ζουν δίπλα σε αυτούς που βιώνουν την κατάθλιψη. Μια θεματολογία που θα μπορούσε να δώσει ένα ενδιαφέρον δραματικό φιλμ, μα ο τρόπος που τα χειρίζεται και τα σερβίρει στον θεατή ο σκηνοθέτης είναι σε συσκευασία μιας ωραίας και πλαστικής ανθοδέσμης που δεν αναδύει κανένα αληθινό ή, έστω, πονεμένο –δεν γίνεται λόγος για ματωμένο- συναίσθημα. Όλοι οι ήρωες περιφέρονται σα να παρακολουθείς μια ιστορία … θλιμμένου Μπέβερλι Χιλς.

Σκηνοθεσία: Κερτ Βέλκερ
Παίζουν: Τζ. Κ. Σίμονς, Τζος Γουίγκινς, Ζουλί Ντελπί και Οντέγια Ρας.

 

«Ξαναγύρισε ο μπαμπάς»
Δύο χρόνια μετά τη πρώτη φάρσα-κομεντί ο Σον Άντερς σκηνοθετεί και πάλι το ίδιο δίδυμο Γουίλ Φέρελ-Μαρκ Γουόλμπεργκ σε νέες περιπέτειες πλατιάς κατανάλωσης. Έτσι, μόλις οι δύο πατεράδες βρίσκουν τις ισορροπίες τους και μοιράζουν τους ρόλους τους ώστε οι δύο οικογένειες να συνυπάρχουν αρμονικά, καταφθάνουν για τις διακοπές των Χριστουγέννων οι παππούδες, που δεν τους λες και τους πιο εύκολους και διακριτικούς ανθρώπους του κόσμου… Ο Μελ Γκίμπσον, σε ρόλο τσαμπουκά παππού με πολλά άλυτα θέματα με τον γιο του (Μαρκ Γουόλμπεργκ) και στον αντίποδα ο αφελής Τζον Λίθγκοου που προσπαθεί να βρίσκει λύσεις σε όλα τα προβλήματα των άλλων, ξεχνώντας τα δικά του. Ε, τι να κάνουμε, πάντα έτσι συνέβαινε στη βιομηχανία του θεάματος, όταν οι σταρ γερνούσαν, έπαιζαν δεύτερους και τρίτους ρόλους σε αδιάφορες ταινιούλες…

Σκηνοθεσία: Σον Άντερς
Παίζουν: Μαρκ Γουόλμπεργκ, Γουίλ Φέρελ, Μελ Γκίμπσον, Τζον Λίθγκοου