Η Σοφία Μανουσάκη έχει δοκιμαστεί στα δύσκολα. Στη σκηνή τη μάθαμε, τη μαθαίνουμε ακόμα στο πλευρό του Στέφανου Κορκολή.

Μια νέα γυναίκα με “έτοιμη” φωνή. Η ερμηνεύτρια στις 28 και 29 Απριλίου θ’ ανέβει, με τους μουσικούς που τη συνοδεύουν, στη σκηνή του Half Note Jazz Club. Οι βραδιές της έχουν τον γενικό τίτλο «Τι είναι ν’ αγαπάς». Η συνέντευξη μαζί της φαντάζει σαν το ήρεμο μανιφέστο ενός νέου ανθρώπου που η μουσική είναι στόχος ζωής του. 

Πρόσφατα, η Σοφία μάς χάρισε δύο μεγάλες επιτυχίες από τον δίσκο που ετοιμάζει σε μουσική Στέφανου Κορκολή και στίχους Γεράσιμου Ευαγγελάτου: το «Ερωτευόμαστε Ξανά», που «έντυσε» την άκρως επιτυχημένη σειρά του Ant1 «Παγιδευμένοι» και το ανατρεπτικό ντουέτο «Κακός Μπελάς» με τον Πάνο Μουζουράκη.

Η Σοφία Μανουσάκη ξεκίνησε την καριέρα της ως επιλογή του σπουδαίου συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, ερμηνεύοντας γνωστά αλλά και σε πρώτες εκτελέσεις τραγούδια του, μεταξύ άλλων και σε εμβληματικούς χώρους όπως το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Ηρώδειο και ανάλογους χώρους στο εξωτερικό.      

Η δισκογραφία της περιλαμβάνει ήδη δύο χρυσούς δίσκους σε έργα Μίκη Θεοδωράκη και έναν χρυσό με τα μελοποιημένα ποιήματα του Κ.Π Καβάφη σε σύνθεση Στέφανου Κορκολή. 

Ετοιμάζεσαι για τις δικές σου δύο βραδιές στο Half Note. Ήρθε η στιγμή που ανοίγεις τα δικά σου φτερά στη μουσική σου πορεία;

Θα μπορούσαμε να το πούμε και έτσι. Ήταν κοινή απόφαση. Μετά από συζήτηση με τους συνεργάτες μου, αποφασίσαμε πως ήρθε η στιγμή να ξεκινήσω σιγά – σιγά τις δικές μου εμφανίσεις, ώστε να προωθήσω τη δισκογραφική μας δουλειά με τίτλο «Τι είναι ν’ αγαπάς» σε μουσική του Στέφανου Κορκολή και σε στίχους του Γεράσιμου Ευαγγελάτου.

Τι θα παρουσιάσεις στη σκηνή του Half Note;

Εκτός από κάποια τραγούδια που θα ερμηνεύσουμε από την προαναφερόμενη δισκογραφική δουλειά με τίτλο «Τι είναι ν’ αγαπάς» (εξ ου και ο τίτλος των συναυλιών), θα ακούσετε και τραγούδια που έχω αγαπήσει και σίγουρα έχετε αγαπήσει κι εσείς, ελληνικού και ξένου ρεπερτορίου, σπουδαίων συνθετών και τραγουδοποιών. Επίσης, θα έχω τη χαρά να με πλαισιώνουν έξι υπέροχοι μουσικοί.

Μεγάλες μονάδες του ελληνικού τραγουδιού έχουν πει τα καλύτερα για σένα. Η υπόσχεση που καλείσαι να “σηκώσεις” νιώθω πως, ήδη, είναι μεγάλη. Είναι φορές που νιώθεις ότι πρέπει να υπηρετήσεις τη φήμη που έχει δημιουργηθεί γύρω από το όνομά σου;

Πιστεύω πως είναι καθήκον μου να συνεχίσω να υπηρετώ αυτό που λέτε ότι έχει δημιουργηθεί, διότι δημιουργήθηκε ερμηνεύοντας τις μελωδίες του τεράστιου μουσουργού μας Μίκη Θεοδωράκη και τα ποιήματα επίσης τεράστιων ποιητών μας, όπως του Γιάννη Ρίτσου, του Ιάκωβου Καμπανέλλη, του Γιώργου Σεφέρη, του Οδυσσέα Ελύτη, του Νίκου Γκάτσου, του Κ.Π. Καβάφη και πολλών άλλων. Έχω χρέος μέσα από τη φωνή μου να προσπαθήσω να μεταφέρω στη νέα γενιά και όχι μόνο, τον πολιτισμό μας. Παρ’ όλα αυτά, δεν παύω να είμαι ένας νέος άνθρωπος, που θέλει να ερμηνεύει εξίσου σύγχρονες μελωδίες και σύγχρονο λόγο, που με αγγίζουν και με εκφράζουν.

Μπορείς να επιστρέψεις στη στιγμή που κατάλαβες πως το τραγούδι είναι σκοπός της ζωής σου; Τι θυμάσαι από εκείνη την περίοδο;

Πρέπει να ήμουν 16 χρονών, όταν συνειδητοποίησα πως θέλω να ασχοληθώ σοβαρά με το τραγούδι. Εννοώ να πάω στο Βενιζέλειο ωδείο Χανίων, να κάνω εγγραφή, να ξεκινήσω μαθήματα φωνητικής και ορθοφωνίας και να σπουδάσω το αντικείμενο, χωρίς όμως να έχω στο μυαλό μου τη σκέψη πως θέλω να κάνω καριέρα. Το έκανα καθαρά για την προσωπική μου ευχαρίστηση. Αυτό που θυμάμαι έντονα είναι τα σχόλια από τις φίλες μου και τους συμμαθητές μου στο σχολείο, που με παρότρυναν να δω το τραγούδι πολύ σοβαρά και να ασχοληθώ μ’ αυτό επαγγελματικά. Εμένα εκείνη την περίοδο το μόνο που με ενδιέφερε ήταν ν’ αποκτήσω όσο γινόταν περισσότερες γνώσεις σχετικά με την τέχνη του τραγουδιού και την τεχνική της φωνής μου αλλά μέχρι εκεί, τίποτα περισσότερο.

Έχεις έτοιμο άλμπουμ. Με ποιον τρόπο ακουμπά το παρόν ο ήχος του; Πού και πώς ηχογραφήθηκε;

Μέσω του παρελθόντος, θα μπορούσα να πω. Τι εννοώ με αυτό: Επειδή ο Στέφανος Κορκολής, που είναι ο συνθέτης του δίσκου, γνωρίζει πάρα πολύ καλά τον ήχο της δεκαετίας του ‘80, καθότι εκείνο το διάστημα ήταν στο εξωτερικό και είχε συμπράξει με πάρα πολλά σημαντικά ονόματα της τότε εποχής και σε συνδυασμό με τις γνώσεις του και τη διαρκή ενασχόλησή του με τα σημερινά μουσικά «πράγματα», θεωρώ πως μπόρεσε ηχητικά να δημιουργήσει κάτι που έχει μεν άρωμα από εκείνη την εποχή αλλά, κατά την προσωπική μου άποψη, είναι ταυτόχρονα και πάρα πολύ σύγχρονο. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τους στίχους του Γεράσιμου Ευαγγελάτου, δηλαδή έχουν μια ρομαντική διάθεση, που εκφράζεται με σύγχρονο λόγο. Είμαι πολύ ενθουσιασμένη με το τελικό αποτέλεσμα του άλμπουμ, σαν νέος άνθρωπος γοητεύτηκα από αυτό κι εύχομαι να γοητεύσει και τον κόσμο, που θ’ ακούσει τα κομμάτια. Πρόκειται για μια δουλειά που κάθε άλλο παρά γρήγορα έγινε. Αφενός, μεν, διότι η δημιουργία ήχων από αναλογικά συνθεσάιζερ είναι κάτι πάρα πολύ δύσκολο και χρονοβόρο, αφετέρου, δε, επειδή δεν υπήρχε ημερομηνία παράδοσης για κυκλοφορία, οπότε πήραμε τον χρόνο μας. Οι ηχογραφήσεις έγιναν στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό κάτω από την «ομπρέλα» του μυθικού Βρετανού παραγωγού Haydn Bendall. Θεωρώ τον εαυτό μου πολύ τυχερό. Επίσης, θα ήθελα να αναφέρω πως το άλμπουμ θα κυκλοφορήσει και σε βινύλιο εκτός από ψηφιακή μορφή.

Κάποτε λέγαμε πως η μουσική μπορεί ν’ αλλάξει τον κόσμο. Σήμερα, τι λέμε;

Θεωρώ πως η μουσική σήμερα, με όσα ζούμε, επιδρά σαν φάρμακο στην ψυχή μας. Μας συντροφεύει σε όλες τις φάσεις της καθημερινότητάς μας, σε οποιαδήποτε συναισθηματική κατάσταση κι αν βρισκόμαστε. Μακάρι να ίσχυε ακόμα και σήμερα αυτό που έλεγαν κάποτε.

Η σκηνή καταπίνει ανθρώπους ή αναδεικνύει το ταλέντο τους. Για σένα η σκηνή τι είναι; Μπορείς να θυμηθείς την πιο χαρακτηριστική ζωντανή εμφάνισή σου; Τι συνέβη;

Η σκηνή για μένα είναι το σημείο απελευθέρωσης. Είναι εκεί που επιβεβαιώνω και παρουσιάζω τα θέλω μου, τους φόβους μου, τα συναισθήματά μου. Θυμάμαι δύο χαρακτηριστικές και δυνατές στιγμές. Η πρώτη ήταν στην Ακαδημία Σοπέν της Βαρσοβίας, όπου ο Στέφανος Κορκολής με πρωτοπαρουσίασε σ’ ένα πολύ δύσκολο και απαιτητικό κοινό, δοκιμάζοντας τις φωνητικές μου δυνατότητες σε έργα του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζηδάκι. Αυτό που θυμάμαι έντονα είναι ότι, αφότου τελείωσε η συναυλία, ήρθε στο καμαρίνι η διευθύντρια της Ακαδημίας και πρότεινε να μου δώσει υποτροφία να συνεχίσω τις σπουδές μου εκεί. Η δεύτερη ήταν στο Ηρώδειο, όπου είχα την τύχη και τη χαρά να βρεθώ επί σκηνής με την εξαιρετική Μαρία Φαραντούρη, ερμηνεύοντας τραγούδια του τεράστιου συνθέτη μας Μίκη Θεοδωράκη, παρουσία και του ίδιου του συνθέτη.

Ο Μίκης Θεοδωράκης δεν ήταν μόνο ένας συνθέτης μουσικής. Στο συλλογικό συνειδητό του ελληνικού λάου υπήρξε ο ιδανικός εκφραστής του πόνου του όταν οι καιροί ήταν σκοτεινοί. Τι διάβασε σε σένα αυτός ο μεγάλος Έλληνας; Θέλεις να μας περιγράψεις μια εικόνα από συνάντησή σας;

Δεν μπορώ να το γνωρίζω αυτό. Ίσως ο τρόπος που ερμήνευσα τα τραγούδια του να τον έκανε να νιώσει, όπως είπε και ο ίδιος, «τον παλμό στα χέρια του μετά από πολλά χρόνια» και ευτυχώς που μαγνητοσκοπήθηκε αυτή η στιγμή, διότι μια εικόνα χίλιες λέξεις.

Αν απόψε είναι η τελευταία μέρα μας στη γη, τι θα διάλεγες να κάνεις; Ποιο τραγούδι θα ήθελες να ερμηνεύσεις για μια ύστατη φορά;

Σίγουρα θα επέλεγα να δω την οικογένεια μου και αν έπρεπε να πω το τελευταίο μου τραγούδι, αυτό θα ήταν το μελοποιημένο από τον Στέφανο Κορκολή ποίημα του Κ.Π.Καβάφη «Ένας γέρος».

Σοφία Μανουσάκη
«Τι είναι ν´αγαπάς»

Half Note Jazz Club
28 & 29 Απριλίου

Συμμετέχουν οι μουσικοί:

Κωστής Πυρένης: κιθάρες-τραγούδι
Αχιλλέας Διαμαντής: κιθάρες
Ρόλη Γιαμοπούλου:drums-τραγούδι
Βίκτωρ Κουλουμπής: μπάσο
Βασίλης Δεφίγγος: σαξόφωνο-πνευστά
Στέφανος Δανιηλίδης: πιάνο-πλήκτρα-τραγούδι

Ηχοληψία: Δημήτρης Δημητριάδης, Κοντοζόγλου Αντώνης

Info

Σοφία Μανουσάκη
Παρασκευή 28 & Σάββατο 29 Απριλίου

Έναρξη 22:30

Half Note Jazz Club
Τριβωνιανού 17, Μετς | 210 9213310

Τιμές εισιτηρίων:

20€ Α ζώνη (θέση σε τραπέζι)
15€ Β ζώνη (θέση σε τραπέζι)
15€ Εξώστης (θέση σε τραπέζι)
10€ BAR ΟΡΘΙΩΝ

Προπώληση: viva.gr

*Τα τραπέζια είναι τεσσάρων ατόμων. Οι θεατές μπορούν να κάνουν κράτηση σε κάθε τραπέζι όσες θέσεις επιθυμούν λαμβάνοντας υπ’ όψιν τους, ότι αν δεν αγοράσουν ολόκληρο το τραπέζι (4 εισιτήρια) θα κάθονται μαζί με άλλους.

*Στην τιμή του εισιτηρίου δεν περιλαμβάνεται ποτό ούτε είναι υποχρεωτική η κατανάλωση.

*Με την αγορά του εισιτηρίου δεν εξασφαλίζετε συγκεκριμένο τραπέζι αλλά μόνο τη ζώνη που έχετε επιλέξει.