του Γιάννη Παναγόπουλου //

Κοίτα τη δουλειά του Πάνου Σκορδά (Τάκη). Φωτογραφίζει, συχνά πειράζει με υπολογιστές πρόσωπα καλλιτεχνών ή τα ίδια τα καλλιτεχνικά έργα που τραβούν την προσοχή του. Είναι ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, συχνά πολιτικοποιημένος που εικονοποιεί πραγματικότητες. Και δεν είναι μόνο αυτό. Ο Πάνος συχνά σκηνογραφεί συναυλίες. Κατά κάποιον τρόπο είναι τυχερός. Οι φίλοι των παιδικών του χρόνων, εκείνοι που έπαιξε μπάλα παιδί και αργότερα έπιασαν κιθάρες για να παίξουν rock n’ roll τριών ακόρντων, είναι παράλληλα και ήρωες του.

Στα βαθιά 80’ς ζωγράφισε, σε ένα βράδυ, το πρώτο εξώφυλλο “Ήχος της Ανασφάλειας” των πανκ – ρόκερς Stress. Σήμερα, στα live των Panx Romana οργανώνει τα δικά του χωρικά. Ηθοποιοί ανεβαίνουν στη σκηνή φορώντας απόκοσμα κοστούμια και ερμηνεύουν ρόλους που μιλούν για την αλλοίωση της τροφής, τα θύματα των πολέμων που μαίνονται κοντά μας ή λίγο μακρύτερα από αυτό. Δεν είναι τυχαίο πως αρχαία μυθολογία πολλές φορές παρουσιάζεται σε έργα του. Αυτός ο σιωπηλός Αθηναίος πρόσφατα είδε το όνομα του στους επικρατέστερους του βραβείου 2018 Sony World Photography Awards Exhibition. Με άλλα λόγια, έχει καλές πιθανότητες να διακριθεί σε φωτογραφικό διαγωνισμό παγκόσμιου ενδιαφέροντος που η τελετή ανακοίνωσης του νικητή θα γίνει στο Λονδίνο στις 19 Απριλίου.

Panx Romana

“Είναι κατά μια έννοια η φωτογραφία η εξέλιξη της ζωγραφικής;” τον ρωτάμε. Ο Πάνος Σκορδάς  (Τάκης) μάς απαντά: “Δεν το βλέπω ως εξέλιξη της ζωγραφικής. Η φωτογραφία έκανε τον Ερμή για ένα χρονικό διάστημα. Έδωσε την ευκαιρία στον πολύ κόσμο να έρθει σε επαφή με τη ζωγραφική. Ήταν ο αγγελιοφόρος της τέχνης που μετέφερε το μήνυμα της σε ανθρώπους που δεν είχαν πάει σε μουσεία. Πλέον, η φωτογραφία είναι μια άλλη, αυτόνομη μορφή τέχνης η όποια συχνά αμφισβητείται. Για μένα από τη στιγμή που ένας καλλιτέχνης διαλέγει και τη φωτογραφία για να παρουσιάσει τη σκέψη του, το έργο του τότε νομίζω πως είναι και αυτό τέχνη.

H φωτογραφία του Πάνου Σκορδά (Τάκης) για το φωτογραφικό διαγωνισμό της Sony World Photography Awards

Ο Πάνος Σκορδάς (Τάκης) έχει φωτογραφίσει πανκ – ροκ μπάντες της Αθήνας. Του λέω: “Το Rock N’ Roll χωρίς τους φωτογράφους που “αποτύπωσαν” τους ήρωές του θα ήταν λιγότερο μυθικό. Διαφωνείς;” Ο φωτογράφος  έχει άλλη άποψη: “Δεν θεωρώ πως θα ήταν λιγότερο μυθικό, θα ήταν σε λιγότερους μυθικό. Το κοινό στις συναυλίες είναι μικρό. Αν δεν υπήρχαν αυτές το μήνυμα του rock ‘n roll θα χρειαζόταν περισσότερο χρόνο να ταξιδέψει παντού”.

Stress

Ο Πάνος Σκορδάς  (Τάκης) το 1979 γνωρίστηκε με τον Λούη. Τον κιθαρίστα των Stress. Μας λέει: “Περάσαμε την εφηβεία μας μαζί. Ζωγράφιζα και οι Stress έκαναν μουσική. Έφτιαξα το εξώφυλλο του άλμπουμ τους. Θυμάμαι ένα βράδυ που είχαμε βγει για μπύρες και o Λούης είπε: Α, ξέρεις, θα βγάλουμε δίσκο. Μπορείς να φτιάξεις κάτι για μας; Ο Λούης είναι άνθρωπος της τελευταίας στιγμής. Πέρασα ένα βράδυ με μαρκαδόρους για να το φτιάξω. Στις συναυλίες που πήγα στα 80’s δεν έβγαζα φωτογραφίες. Είχα τις αισθήσεις μου ανοιχτές. Κατέγραψα τις στιγμές με την ψυχή μου. Γενικά έχω χιλιάδες εικόνες από συναυλίες. Θα ήθελα να κάνω μια έκθεση με το rock n’ Roll στην Ελλάδα. Δεν έχω κάποιον μουσικό που θεωρώ περισσότερο φωτογενή από κάποιον άλλο. Θεωρώ πως η αλήθεια όσο σκληρή κι αν είναι έχει μια όμορφη πλευρά. Σ’ αυτό συμπεριλαμβάνω και τους ανθρώπους, όλοι είναι όμορφοι γιατί όλοι έχουν την δική τους αλήθεια. Αν την πιάσεις τότε είσαι μέσα.

To εξώφυλλο από το άλμπουμ των Stress

 “Φτιάχνεις και κολλάζ. Δίπλα από μια εικόνα για τους Panx Romana υπάρχει μια άλλη για τον Γιάννη Ρίτσο. Πώς διαλέγεις τους καλλιτεχνικούς σου ήρωες;

Φαντάζομαι πως διαλέγω ανθρώπους που έχουν κάτι να μου πουν. Ο Ρίτσος, ο Ελύτης. Όλη αυτή η δουλειά είναι κάτι σαν φόρος τιμής σε ανθρώπους που μίλησαν κάποτε και λένε σε μένα “κάτι” σήμερα.
Τα δύο τελευταία χρόνια κάνω μια σύμπραξη με τους Panx Romana. Αρχικά φαντάστηκα ένα ηχοθέαμα. Στις συναυλίες τους δεν υπάρχει μόνο το συγκρότημα αλλά ανεβαίνουν και ηθοποιοί με κοστούμια που ερμηνεύουν θεματικές ενότητες. Η περσινή είχε να κάνει με τον πόλεμο κι μετανάστευση και είχε τον τίτλο “Απολαύστε τη βία”. Το φετινό κόνσεπτ έχει να κάνει με τις πρακτικές της Monsando και τα μεταλλαγμένα. Το ονόμασα “The Final Supper”.

J 7Ο Πάνος Σκορδάς (Τάκης) γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα, στην Ελλάδα. Αφού αποφοίτησε από το 1ο λύκειο Αργυρούπολης, έλαβε πτυχίο στη μηχανική αεροσκαφών και εργάστηκε για 2 έτη στην Ελληνική Αεροπορία. Το 1986-1987, σπούδασε στο ΕΜΕΦ μελέτη και εφαρμογή φωτογραφίας και έλαβε μέρος στην έκθεση φωτογραφίας της αποφοίτησης. Στις αρχές του ’90, μετακόμισε στη Γαλλία, στο Παρίσι, όπου εργάστηκε, σπούδασε (1993-1994) στην CRET (HAUTES ALPES) διοίκηση χιονοδρομικών κέντρων και παρακολούθησε μαθήματα βιντεοληψίας. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1995 και ξεκίνησε να εργάζεται στον τηλεοπτικό σταθμό STAR TV, στο τμήμα εξωτερικών μεταδόσεων. Το 2016 επελέχθη για να συμμετέχει στην έκθεση της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρίας, με θέμα “σουρεαλιστική φωτογραφία”. Άλλα μέσα καλλιτεχνικής έκφρασης που χρησιμοποιεί, περιλαμβάνουν ζωγραφική, συγγραφή, βίντεο και γλυπτική. Μη σταματώντας να φωτογραφίζει, εμπνέεται από ποικίλα θέματα, με βασικό την Ανθρώπινη ‘Ύπαρξη.

 

για περισσότερα δείτε εδώ: http://pskordas.wixsite.com/panos-skordas-1