Ο Βλάσης Τσοτσώνης είναι ένας από τους πιο αναγνωρισμένους αγιογράφους – ζωγράφους στην Ελλάδα. Η εργασία του έχει κατατεθεί σε σημαντικούς ναούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Σπουδασμένος στην περίφημη Scuola Mosaicisti del Friuli του Σπιλιμπέργκο στην Ιταλία η ζωγραφική του ισορροπεί μεταξύ της αγιογραφίας και της κοσμικής ζωγραφικής. Το βιβλίο “Βλάσης Τσοτσώνης Τοιχογραφίες και Ψηφιδωτά” που κυκλοφορούν οι Εκδόσεις του Φοίνικα είναι ένα λεύκωμα εικόνων που στέκονται κυρίως στο αγιογραφικό έργο του Τσοτσώνη. Κοίτα τη δουλειά του χωρίς παρωπίδες.

Η θεά Αθηνά – Ειρήνη του Κόσμου (ψηφιδωτό, Δημαρχείο Αθήνας)

 

Ο Τσοτσώνης έχει χαρακτηρισθεί ως “Ζωγράφος των Αγγέλων”.

Σπίτι στην οδό Αγίων Ασωμάτων

 

-Στα κοσμικά έργα του ζωγράφου εντάσσονται και οι δύο μεγάλες ψηφιδωτές συνθέσεις που κοσμούν από το 1999 την είσοδο του γραφείου του Δημάρχου στο Δημαρχείο των Αθηνών, με θέματα τη θεά Αθηνά – Ειρήνη του Κόσμου και τον Άγιο Διονύσιο τον Αρεοπαγίτη, προστάτη και πολιούχο της πόλεως. Αποτελούν τα δύο μέρη ενός έργου που καλύπτει χρονικά την ιστορία της πόλης, από το μυθολογικό της παρελθόν έως τους νεότερους χρόνους. Ο Β. Τσοτσώνης ακολουθεί το έργο των Φ. Κόντογλου και Γ. Γουναρόπουλου –που είχαν κοσμήσει το Δημαρχιακό Μέγαρο στα τέλη της δεκαετίας του 1930– επιλέγοντας να αναμετρηθεί με μια απαιτητική τεχνική, αυτή του ψηφιδωτού, και να δώσει ένα έργο συναφούς θεματικής αλλά διαφορετικής τεχνοτροπίας.

Ο ποδηλάτης

 

-Στο αγιογραφικό του έργο, στο οποίο επικεντρώνεται η παρούσα έκδοση, ο Β. Τσοτσώνης, με πηγαίο ταλέντο και έμπνευση, θεωρητική κατάρτιση και μεθοδική και άρτια εκτέλεση, παρουσιάζει δημιουργίες που χαρακτηρίζονται από ανανεωτική πνοή. Εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς πώς καταφέρνει ο δημιουργός να ξεπεράσει τους αυστηρούς περιορισμούς των εικονογραφικών τύπων και να παρουσιάσει ένα νέο ύφος. Μελετώντας κανείς τις επιφάνειες των ναών, των παρεκκλησίων καθώς και των υπόλοιπων χώρων που χρόνια τώρα ιστορεί, παρατηρεί το ζωγραφικό του στίγμα, διακριτό και στον πιο ανύποπτο θεατή.

Ο Παλαιός των Ημερών (οροφή, Μονή Ρουσάνου Μετεώρων)

 

-Η εξαιρετική φωτογραφική αναπαραγωγή των έργων από τον φημισμένο Ιταλό φωτογράφο Elio Ciol και τον Γιώργο Κουντούρη και η άρτια απόδοσή τους, σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη βιβλιοδεσία με χρυσό ύφασμα και λιτό σχεδιαστικά κάλυμμα (με στοιχεία από τη βυζαντινή βιβλιοδεσία), συμβάλλουν στη δημιουργία μιας έκδοσης υψηλής αισθητικής.

Άποψη του τρούλου (ψηφιδωτό, Ναός της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα)

 

-Το βιβλίο χωρίζεται σε δύο θεματικές ενότητες. Στη δεύτερη περιλαμβάνονται φωτογραφικές αναπαραγωγές των έργων –τοιχογραφιών και ψηφιδωτών συνθέσεων– που συγκροτούν δέκα αυτοτελείς ενότητες, αντίστοιχες των μνημείων στα οποία πραγματοποιήθηκαν. Συγκεκριμένα, στον Πανάγιο Τάφο της Αναστάσεως του Κυρίου στα Ιεροσόλυμα, στις Μονές των Αγίου Στεφάνου, Ρουσάνου και Μεγάλου Μετεώρου των Μετεώρων, Αγίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου Λυκόβρυσης Αττικής, Παμμεγίστων Ταξιαρχών Αγίου Γεωργίου Νηλείας Πηλίου και στους Ναούς Αγίου Γεωργίου Χαλανδρίου, Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Γλυφάδας, Αγίας Παρασκευής Μετσόβου και Αγίας Λυδίας Φιλίππων. Σε κάθε ενότητα προηγείται μικρής εκτάσεως κείμενο που περιλαμβάνει συνοπτικά ιστορικά στοιχεία που αφορούν τη μονή ή τον ναό.

Ο Βλάσης Τσοτσώνης