Η μουσική αλλάζει. Το ίδιο και οι τρόποι που την ακούμε, την αντιλαμβανόμαστε ή διανέμεται. Στο Athens Music Week άνθρωποι που εργάζονται στον τομέα της μουσικής συζητούν, προτείνουν, έρχονται σε διάλογο γύρω από το αντικείμενό τους. Φέτος η μουσική εβδομάδα της Αθήνας ενώνει τον φυσικό με τον ψηφιακό κόσμο και παρουσιάζει μια μοναδική διεθνή συνάντηση στην οποία συμμετέχουν 17 χώρες, 50 αναγνωρισμένοι εκπρόσωποι της διεθνούς και εγχώριας μουσικής βιομηχανίας και 28 καλλιτέχνες από όλη την Ευρώπη.  Η Ναταλί Τσιριγώτη, υπεύθυνη επικοινωνίας της μουσικής εβδομάδας της Αθήνας, μας μίλησε για όλα όσα θα συμβούν από τις 16-21 Ιουνίου 2020 στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

\\•Δεν πιστεύω ότι η εμπειρία της ζωντανής μουσικής και η ανθρώπινη επαφή γενικότερα μπορεί να αντικατασταθεί με οτιδήποτε άλλο. Αυτό που γίνεται αυτή τη στιγμή, στην προσωρινή κατάσταση που ζούμε, είναι πως μπαίνει ακόμα περισσότερο η τεχνολογία στη ζωή μας. Στο χέρι μας είναι με ποιον τρόπο θα τη χρησιμοποιήσουμε\\

-Μετά το πρώτο κύμα του Covid-19 εκείνο που γνωρίσαμε ως “συναυλία”, “live gig”, “κονσέρτο”, έχει πια αλλάξει δια παντός;

Δεν πιστεύω ότι η εμπειρία της ζωντανής μουσικής και η ανθρώπινη επαφή γενικότερα μπορεί να αντικατασταθεί με οτιδήποτε άλλο. Αυτό που γίνεται αυτή τη στιγμή, στην προσωρινή κατάσταση που ζούμε, είναι πως μπαίνει ακόμα περισσότερο η τεχνολογία στη ζωή μας. Στο χέρι μας είναι με ποιον τρόπο θα τη χρησιμοποιήσουμε. Στην περίπτωση του Athens Music Week αυτό που σκεφτήκαμε είναι πώς μπορεί η τεχνολογία να μας βοηθήσει σε αυτή την δύσκολη συγκυρία ώστε να μην γίνει παύση στον κλάδο της μουσικής και να μπορέσουμε με όποιον τρόπο μπορούμε να συνεχίσουμε να συνδέουμε ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στο χώρο της μουσικής βιομηχανίας, είτε είναι επαγγελματίες είτε καλλιτέχνες. 

– Μπορούμε να πούμε πως η βιομηχανία του – μουσικού – θεάματος στη μετά Covid-19 εποχή επλήγη όσο η δισκογραφία με την έλευση των CD recorders και αργότερα με τη δωρεάν διανομή μουσικής στο ίντερνετ; 

Στην παρούσα φάση δεν μπορούμε να κάνουμε συγκρίσεις καθώς ακόμα διανύουμε την Covid-19 εποχή και βρισκόμαστε σε μεταβατικό στάδιο χωρίς να γνωρίζουμε τα τελικά νούμερα. Σίγουρα η βιομηχανία του θεάματος -όπως και αυτή του Τουρισμού- έχει πληγεί περισσότερο από άλλους κλάδους και γι’ αυτό πρέπει να βρεθούν άμεσες λύσεις. Και λέμε άμεσες γιατί είναι δεν είναι καθόλου βέβαιο αν μπορούν οι επαγγελματίες του κλάδου να επιβιώσουν μέχρι να ξεπεραστεί το πρόβλημα. Στο Athens Music Week δεν είμαστε εμείς που θα δώσουμε τις λύσεις, αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να φέρουμε σε επαφή τους ανθρώπους του κλάδου τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό με στόχο τη δικτύωση, την κατάρτιση, την ανταλλαγή απόψεων και τεχνογνωσίας, με απώτερο στόχο την ενίσχυση και ενδυνάμωση του μουσικού κλάδου κυρίως στις αγορές που το έχουν περισσότερο ανάγκη. 

– Λιγότεροι θεατές – για υγειονομικούς λόγους – σημαίνει απαραίτητα και ακριβότερα εισιτήρια;  

Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να το αποφασίσουν οι διοργανωτές των συναυλιών και φαντάζομαι ότι θα κριθεί και από την αντίδραση της αγοράς. Αυτός είναι και ο ρόλος ενός σωματείου, να υπερασπίζεται τα δικαιώματα (και τις υποχρεώσεις) του κλάδου, όχι βέβαια μόνο σε περιόδους κρίσης καθώς είναι πολλά αυτά που πρέπει να λυθούν στο χώρο του θεάματος και της Μουσικής Βιομηχανίας γενικότερα. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε κι εμείς – μεταξύ πολλών άλλων- ως Athens Music Week: να γίνουμε η αφορμή να κάτσουν οι αρμόδιοι στο ίδιο τραπέζι, να γνωριστούν να γίνει brainstorming και να βρεθούν βιώσιμες λύσεις. Κανείς δεν μπορεί να επιβιώσει μόνος του, αυτό είναι το μόνο σίγουρο. 

-Στο line up του φεστιβάλ βλέπουμε και την Εβρίτικη Ζυγιά. Μπάντα από το world music ρεπερτόριο. Το μέλλον της μουσικής θα έρθει από την παραδοσιακή της μορφή; 

Το μέλλον της μουσικής βρίσκεται στο παρόν. Εκεί που ο παγκόσμιος ήχος συναντά την αυθεντικότητα. Στις μέρες μας πλέον όλοι μπορούν να κάνουν άρτιες παραγωγές. Τι γίνεται όμως με την αυθεντική έκφραση; Παλιότερα λέγαμε “καλό είναι αυτό για ελληνικό”, τώρα είμαστε στην φάση “δεν έχει καμία διαφορά από τα ξένα”. Λείπει η αυθεντικότητα γιατί όλοι προσπαθούν να μοιάσουν στον δυτικό ήχο. Και αυτό δεν συμβαίνει μόνο στη χώρα μας, αλλά σε όλες τις μικρές αγορές. Σιγά σιγά όμως βλέπουμε ότι έχει αρχίσει να αλλάζει αυτό και ο παραδοσιακός ήχος μπορεί να αποτελέσει στοιχείο ταυτότητας στη μουσική, αρκεί να εντάσσεται στο πλαίσιο της αυθεντικής έκφρασης (όπως συμβαίνει με την Εβρίτικη Ζυγιά) και όχι στο me too.

•Περισσότερα για την Athens Music Week

Η Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων και η MESO Events παρουσιάζουν, για 2η χρονιά, από τις 16 έως τις 21 Ιουνίου, το Athens Music Week, αυτή τη φορά σε μία ολοκαίνουρια… phygital version. Η δεύτερη – μόλις – μουσική εβδομάδα της Αθήνας ενώνει τον φυσικό με τον ψηφιακό κόσμο και παρουσιάζει μια μοναδική διεθνή συνάντηση στην οποία συμμετέχουν 17 χώρες, 50 αναγνωρισμένοι εκπρόσωποι της διεθνούς και εγχώριας μουσικής βιομηχανίας και 28 καλλιτέχνες από όλη την Ευρώπη. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ένα διεθνές συνέδριο με ομιλίες, παρουσιάσεις, webinars, showcases, live Q&A’s με το κοινό κι ένα event-έκπληξη αφιερωμένο στην Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής. Το πρόγραμμα όπως έχει διαμορφωθεί μέχρι στιγμής: Panels, Live gigs και περιοδείες στην εποχή του covid-19: πώς αντιδρούν οι managers, οι booking agents και τα φεστιβάλ στις απαγορεύσεις των ταξιδιών και στις νέες οδηγίες για περιορισμό του κοινού; Online συναυλίες ή phygital φεστιβάλ: το νέο trend; Τι γίνεται όμως με τη live μουσική εμπειρία; Πώς μπορούν να υποστηριχτούν οι καλλιτέχνες και οι επαγγελματίες του μουσικού κλάδου σήμερα; Έχεις μια μουσική επιχείρηση. Πώς μπορείς να την προωθήσεις αυτό το διάστημα, να έχεις πρόσβαση σε νέες αγορές, να έρθεις σε επαφή με νέους συνεργάτες; 50 ειδικοί απαντούν! Αναγνωρισμένοι επαγγελματίες του κλάδου, εκπρόσωποι ευρωπαϊκών δικτύων, συνεδρίων και φεστιβάλ, αλλά και εκπρόσωποι της ελληνικής μουσικής βιομηχανίας συζητούν και μοιράζονται μαζί μας τις σκέψεις και την εμπειρία τους. Tα panels μεταδίδονται μέσω live streaming ενώ, με την ολοκλήρωσή τους, ακολουθούν live Q&A sessions με τους ομιλητές. Οι θεματικές των panels:

• Περιορισμοί στην προσέλευση κοινού, περιορισμοί στις μετακινήσεις: τι επιλογές έχουν καλλιτέχνες, μουσικοί και συγκροτήματα για την παρουσίαση της μουσικής τους;

• Καινοτομία στη μουσική: είναι θέμα νοοτροπίας, εργαλείων; Και των δύο;

• Δικτύωση από το σπίτι: πώς μπορούμε να προωθήσουμε τη μουσική επιχειρηματικότητα τους επόμενους μήνες;

• Το δωρεάν streaming είναι cool! Υπάρχει όμως σωτηρία για τους καλλιτέχνες και τους επαγγελματίες της μουσικής;

• Γνωρίζοντας το “NextStageChallenge” ή πώς οργανώθηκε ένα hackathon για την ευρωπαϊκή μουσική βιομηχανία εν μέσω καραντίνας!

• Ο covid-19 μας αναγκάζει να αναθεωρήσουμε τις επιχειρηματικές μας στρατηγικές. Εσύ είσαι updated; Ή μήπως πρέπει να γυρίσεις πίσω στα θρανία;

• Το streaming είναι αναγκαστικά η τάση της εποχής. Τι γίνεται όμως με τη «φυσική» μουσική εμπειρία; Τι μπορούμε να κάνουμε από’ δω και πέρα;

• Διχασμένοι πέφτουμε. Όχι πάντα! Εστιάζουμε στις πρωτοβουλίες ευρωπαϊκών δικτύων που στηρίζουν επαγγελματίες της μουσικής.

Με την υποστήριξη του ΗΕΜΙ-Hub for the Exchange of Music Innovation που συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα “Δημιουργική Ευρώπη” της Ευρωπαϊκής Ένωσης

•Meet & Greets                                                                               

Γνωρίστε καινοτόμες εταιρείες, projects και νεοφυείς startups της μουσικής βιομηχανίας που επιλέχτηκαν από το ευρωπαϊκό δίκτυο Jump – European Music Market Accelerator: SENSI (PT) / eCauda (ES) / Groover (FR) / Terrible Merch (UK) / Deep Listening (ΙΤ) / Wetum4kids (PT) / FITCHY (NL) / Self Releasing Artists Network (UK)

Με την υποστήριξη του JUMP – European Music Market Accelerator

•Showcases

Νέοι ανερχόμενοι, αλλά και αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες και μπάντες παρουσιάζουν -μέσα σε 15 λεπτά- ό,τι πιο σύγχρονο έχει να επιδείξει η μουσική σκηνή της Ελλάδας, της Τουρκίας, της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

**Tα showcases μεταδίδονται μέσω live streaming ενώ, με την ολοκλήρωσή τους, ακολουθούν live Q&A sessions με τους καλλιτέχνες.

Οι καλλιτέχνες (αλφαβητικά) Bratri (CZ) / Byron (RO) / Drums & Voice Jazztronica Duet (GR) / Electro Hafiz (TR) / Fraktale (PL) / Funk Shui (MK) / Gio Melody (GR) / Go-Dratta (IT) / Goodbye Darjeeling (HU) / June Cocó (DE) / Kety Fusco (IT) / Komfortrauschen (DE)  / Kostas Sidirokastritis (GR) / Lena Laki (GR) / Lucia (RO) / Marinho (PT) /Market (CZ) / Mavi Gunes 69 (TR) / Moose (GR) / Nalyssa Green (GR) / Neal Cassady (PL) / Strawberry Pills (GR) / Sirom (SI) / Thomas Konstantinou Ensemble (GR) / Vasko Atanasovski Tri (SI) / Whereswilder (GR) / Eβρίτικη Ζυγιά (GR)

Με την υποστήριξη του ΗΕΜΙ-Hub for the Exchange of Music Innovation που συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα “Δημιουργική Ευρώπη” της Ευρωπαϊκής Ένωσης Διαδικτυακά Σεμινάρια (Webinars)

•Storytelling

«Τρυπώνουμε» ψηφιακά σ’ ένα εργαστήρι κατασκευής θρακικής λύρας στο χωριό Θούριο της Ορεστιάδας. Εκεί, γνωρίζουμε τον μουσικό Αλέξη Παρτινούδη (Εβρίτικη Ζυγιά) που κατασκευάζει λύρες με φυσικά υλικά από την περιοχή του Έβρου και ανακαλύπτουμε τη «ζυγιά» των παλιών οργάνων της περιοχής, τη λύρα και την γκάιντα, εστιάζοντας σε οργανολογικά και κοινωνικοπολιτισμικά ζητήματα.

•Για περισσότερες πληροφορίες και αναλυτικό πρόγραμμα: athensmusicweek.gr