Παρά το γεγονός ότι έχει μια τεράστια καριέρα, ο Ντόναλντ Σάδερλαντ δεν ήταν ποτέ υποψήφιος για Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου

Aυτό θα μπορούσε να περιγράψει σχεδόν κάθε ηθοποιό. Οι περισσότεροι δεν έχουν κατακτήσει το χρυσό αγαλματίδιο της Ακαδημίας. Αλλά αυτό είναι μάλλον περίεργο για τον Ντόναλντ Σάδερλαντ, ο οποίος έχει συμμετάσχει σε δεκάδες σημαντικές ταινίες που έχουν αναγνωριστεί από τους κριτικούς, όπως το «Μετά τα Μεσάνυχτα», «H Eξαφάνιση» και «Περηφάνια και Προκατάληψη». Έπαιξε επίσης έναν χαρακτήρα στο φιλμ «Συνηθισμένοι Άνθρωποι», το οποίο κέρδισε Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.

Ο Σάδερλαντ έχει προταθεί για εννέα Χρυσές Σφαίρες και μάλιστα του απονεμήθηκε τιμητικό Όσκαρ για το σύνολο του καλλιτεχνικού έργου του. Ποτέ όμως δεν μπήκε στην επίσημη κατηγορία των οσκαρικών ηθοποιών. Για να τιμήσουμε την καριέρα του, αποφασίσαμε να συλλέξουμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τον βετεράνο ηθοποιό.

•Στην πρώτη του ακρόαση, εντυπωσίασε τον σκηνοθέτη – τον ρόλο, όμως, δεν τον πήρε

Ακόμη και ηθοποιοί γίγαντες όπως ο Ντόναλντ Σάδερλαντ έχουν βιώσει την απόρριψη. Στην πρώτη του ακρόαση, ο Σάδερλαντ έφτασε πολύ κοντά στο να κερδίσει έναν ρόλο για την ταινία “Τέσσερις η ώρα το πρωί”, όμως τον έχασε. Σε μια συνέντευξη στο περιοδικό GQ, αποκάλυψε πως πίστευε ότι είχε καλές πιθανότητες να πάρει τον ρόλο. Ο σκηνοθέτης, ο παραγωγός και ο σεναριογράφος της ταινίας, εμπνεύστηκαν από την ερμηνεία του κατά τη διάρκεια της ακρόασης ώστε ξαναέγραψαν μέρος του σεναρίου απλώς για να ενσωματώσουν τη νέα διάσταση που είχε δώσει ο Σάδερλαντ στον χαρακτήρα. Ο ηθοποιός θυμάται μάλιστα τον σκηνοθέτη να λέει, «Δημιουργήσατε για εμάς ακριβώς την καρδιά και την ψυχή της ταινίας». Τότε ήταν που του ανακοίνωσε πως δεν θα του δώσουν τον ρόλο λέγοντας: «Πάντα βλέπαμε αυτόν τον χαρακτήρα ως άνθρωπο της διπλανής πόρτας… και για να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς, δεν πιστεύουμε ότι μοιάζεις με κάποιον που έχει ζήσει ποτέ δίπλα σε κανέναν». Ο Ντόναλντ Σάδερλαντ έχασε τον πρώτο του κινηματογραφικό ρόλο επειδή δεν έπειθε ως «γείτονας». «Μου το έλεγαν αυτό σαν να πίστευαν ότι ήταν ευγενικοί μαζί μου», είπε ο Σάδερλαντ. «Κάθισα σε μια ντουλάπα για τρεις μέρες» εκμυστηρεύτηκε.

MASH 1970

•Μοιράζεται τις πρώτες παιδικές του αναμνήσεις

Όπως θυμάται ο Ντόναλντ Σάδερλαντ, ήταν δυόμισι ετών όταν είπε την πρώτη του λέξη: αυχένας. Αποκάλυψε στο Esquire, «Ο αυχένας μου με σκότωνε». Όπως αποδείχθηκε, αυτό συνέβη επειδή είχε πολιομυελίτιδα. «Το ένα πόδι είναι λίγο πιο κοντό», πρόσθεσε, «αλλά επέζησα».

Υπάρχει μια καθοριστική στιγμή από την παιδική ηλικία του Σάδερλαντ που ξεχωρίζει από όλες τις άλλες. Αυτό συνέβη όταν έκανε κοπάνα μια μέρα από το μάθημα της μηχανικής και πήγε σε έναν κινηματογράφο, όπου παρακολούθησε το φιλμ «La Strada» του Φεντερίκο Φελίνι. Η ταινία ήταν απόλυτα επιδραστική για εκείνον βυθίζοντάς τον στη μαγεία του κινηματογράφου. Ο ηθοποιός άρχισε να παρακολουθεί συστηματικά ταινίες. Όταν μάλιστα είδε το φιλμ «Σταυροί στο Μέτωπο», μια αντιπολεμική ταινία, συγκλονίστηκε στον βαθμό που σύμφωνα με τα λεγόμενά του: «Όταν βγήκα από εκείνη την ταινία έπιανα πέτρες, χαλίκια, οτιδήποτε και τα πετούσα στο δρόμο, τόσο μεγάλη ήταν η οργή για την αδικία που ένιωθα». Ο Σάδερλαντ πιστώνει αυτή την εμπειρία ως τη στιγμή που πυροδότησε ταυτόχρονα το πάθος του για την πολιτική και ενέπνευσε το όνειρό του να γίνει ηθοποιός, πράγματα που συχνά ήταν αλληλένδετα.

The Hunger Games (2014)

•Ελπίζει ότι οι ταινίες Αγώνες Πείνας θα εμπνεύσουν την επανάσταση

Ο ακτιβισμός του Ντόναλντ Σάδερλαντ συχνά συμβαδίζει με την υποκριτική του. Στις αρχές της δεκαετίας του ’70, βοήθησε στη δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ με το όνομα “FTA” (το οποίο σήμαινε το F*** the Army, ένας αρκετά αυτονόητος τίτλος).

Ο Σάδερλαντ μιλάει ανοιχτά για τους πολιτικούς παραλληλισμούς της πραγματικής ζωής με τις ταινίες «Αγώνες Πείνας». Όταν ρωτήθηκε σε μια συνέντευξη εάν πίστευε ότι αυτές οι ταινίες προκαλούσαν σκέψεις, απάντησε: “Λες ότι προκαλούν σκέψεις. Ελπίζω να προκαλούν τη δράση.”

Αν και ο Σάδερλαντ πιστεύει ότι η νεότερη γενιά της Αμερικής δεν είναι τόσο ενεργητική όσο οι ακτιβιστές της εποχής του ’60, προσθέτει ότι «έχω μεγάλη ελπίδα και πίστη σε αυτούς.» Παραδεχόμενος απερίφραστα ότι η δική του γενιά έχει καταστρέψει αυτόν τον πλανήτη, ο Σάδερλαντ ενθαρρύνει τους νέους να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. «Αν πρόκειται να επιβιώσουμε εναπόκειται σε αυτούς». Και πιστεύει ότι το “Αγώνες Πείνας” μπορεί να είναι αρκετό για να εμπνεύσει αυτή την αλλαγή. Ενθουσιάστηκε βλέποντας άγνωστους να του κάνουν τον χαιρετισμό με τα τρία δάχτυλα που χρησιμοποίησε η επανάσταση στην ταινία. Ο χαιρετισμός έχει χρησιμοποιηθεί ακόμη και από ακτιβιστές που διαμαρτύρονται για στρατιωτικό πραξικόπημα στην Ταϊλάνδη.

Ordinary People (1980)

•Του αρέσει να γράφει μακροσκελή emails

Όταν ο Σάδερλαντ στέλνει μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, γράφει συχνά πολλές παραγράφους. Του αρέσει ιδιαίτερα να κρατά επαφή με όσους του παίρνουν συνέντευξη μέσω email. Αφού τελείωσε τη συνέντευξή του στην The Telegraph, ο Ντόναλντ έστειλε μήνυμα στον δημοσιογράφο Ρόμπι Κόλιν δύο μέρες αργότερα. Μέσα σε σχεδόν 700 λέξεις απάντησε στην ερώτηση του Ρόμπι σχετικά με τη δουλειά του στην ταινία “Πολιορκημένοι”. Επίσης, επικοινώνησε με δημοσιογράφο από το GQ μια εβδομάδα μετά τη συνέντευξή τους, για να του εξηγήσει ότι είχε διαβάσει το βιβλίο του και του άρεσε.

Το πιο διάσημο όμως email του Σάδερλαντ είναι αυτό που του έδωσε τον ρόλο στις διάσημες ταινίες «Αγώνες Πείνας». Ο ηθοποιός δεν πέρασε από οντισιόν για τον ρόλο του Προέδρου Σνόου. «Κανείς δεν μου ζήτησε να το κάνω», είπε στο GQ. «Δεν μου το πρότειναν». Αντίθετα, είχε απλώς διαβάσει το σενάριο του Γκάρι Ρος για την ταινία, του άρεσε και αποφάσισε «να είναι μέρος της». Ο Σάδερλαντ εντυπωσιάστηκε ιδιαίτερα από τον χαρακτήρα του Σνόου. Έτσι, έστειλε στον Γκάρι ένα email τριών σελίδων (που αργότερα δημοσιεύτηκε) εξηγώντας τι πίστευε για τον χαρακτήρα του Προέδρου Σνόου. «Πιστεύει ότι η ηρωίδα Κάτνις αποτελεί πραγματική απειλή για την εύθραυστη ισχύ του», έγραψε. «Είναι πιο επικίνδυνη από την Ιωάννα της Λορένης». Ο Ρος κατάλαβε αμέσως ότι είχε βρει τον Πρόεδρο Σνόου και προσέλαβε αμέσως τον Σάδερλαντ.

•Είναι φαρσέρ

Ο Ντόναλντ Σάδερλαντ λατρεύει το καλό αστείο – μερικές φορές ακόμη και εις βάρος κάποιου άλλου. Ο Ροντ Λούρι είπε στο περιοδικό Variety ότι όταν ο Σάδερλαντ έφτασε για πρώτη φορά στα γυρίσματα του “Commander in Chief” τού έδωσαν το συμβόλαιό του, αλλά “επέμεινε ότι δεν μπορούσε να υπογράψει χωρίς το τυχερό του στυλό”. Ο Ντόναλντ έδωσε ολόκληρο σόου αναζητώντας το στυλό του μέχρι που τελικά τους είπε ότι έκανε πλάκα και υπέγραψε το συμβόλαιο.

Σε μια άλλη περίπτωση, ο Ντόναλντ ήθελε να κάνει φάρσα με εγγονή του στο Halloween. Έβαλε ένα νάιλον καλσόν πάνω από το κεφάλι του και κάθισε στο γκαζόν του σπιτιού του εντελώς ακίνητος κρατώντας ένα μπολ με γλυκά και ζαχαρωτά προσποιούμενος το διακοσμητικό άγαλμα. «Περνούσε κόσμος», είπε. “Τα παιδιά ήθελαν να πάρουν τα γλυκά στο μπολ. Οι μητέρες τα προειδοποιούσαν. Μερικά παιδιά όμως τόλμησαν.” Και ακριβώς τη στιγμή που τα παιδιά άρπαζαν την καραμέλα τους, εκείνος ξαφνικά μετακινούνταν, τρομάζοντάς τα. «Έτρεχαν στις μητέρες τους», λέει ο Σάδερλαντ, «αλλά εγγυώμαι ότι θα το θυμούνται με γέλιο και χαρά για πάντα».

The Dirty Dozen (1967)

•Ο Σάδερλαντ Εξακολουθεί να είναι νευρικός μπροστά στο ζωντανό κοινό

Ο κινηματογράφος είναι η ειδικότητά του αλλά έχει δουλέψει και με ζωντανό κοινό. Η πρώτη του παράσταση ήταν στο θέατρο του Πανεπιστημίου του Τορόντο σε ηλικία 11 ετών. «Το κοινό γέλασε και χειροκρότησε όταν ανέβηκα στη σκηνή, χειροκρότησε και όταν έφευγα… Από τότε δεν το είχα με τις ζωντανές παραστάσεις.», ο ηθοποιός λέει αστειευόμενος. Θυμάται ότι ήταν στη σκηνή και χτυπούσε το πόδι του τόσο δυνατά που του κόπηκε το μεγάλο νύχι. «Αλλά δεν ένιωσα τίποτα μέχρι που βγήκα από τη σκηνή και ούρλιαξα», είπε στην Daily Record. «Όταν ξαναβγήκα στη σκηνή και πάλι δεν ένιωσα τίποτα».
Αφού κέρδισε μια υποψηφιότητα για το People’s Choice για το έργο του στο “Commander in Chief”, ο Ντόναλντ αναμενόταν να δώσει μια ομιλία. Ο σκηνοθέτης Ροντ Λούρι είπε στο Variety, “Δεν θα διάβαζε απλώς από το χαρτί, επέμεινε να απομνημονεύει ολόκληρη την ομιλία του. Όσον αφορά τον ίδιο, ήταν μια παράσταση.”

Ο Σάδερλαντ παραδέχεται ότι εξακολουθεί να φοβάται τη σκηνή. Κάποτε επισκεπτόταν τη σχολή θεάτρου του Idyllwild για να προσφέρει ένα master class στους μαθητές της και ανακάλυψε ότι τα χέρια του έτρεμαν. «Κοιτάξτε το», είπε στο κοινό του. «Όλα αυτά τα χρόνια μετά και ακόμα τρέμω».

Ντόναλντ Σάδερλαντ και Τζέιν Φόντα στο The Klute

•Ήταν απρόθυμος να δώσει οποιαδήποτε συμβουλή υποκριτικής στον γιο του

Ο Ντόναλντ Σάδερλαντ δεν είναι ο μόνος ηθοποιός στην οικογένεια. Η σύζυγός του, Φρανσίν Ρασέτ είναι γαλλοκαναδή ηθοποιός. Ονόμασε και τους τέσσερις γιους του με ονόματα σκηνοθετών και τρεις από αυτούς έγιναν αργότερα ηθοποιοί. Αφού ο Ντόναλντ δούλεψε μαζί με τον Κίφερ Σάδερλαντ σε μια ταινία για πρώτη φορά (το “Πολιορκημένοι” του 2015), ρωτήθηκε αν έδωσε στον γιο του κάποια συμβουλή για την υποκριτική. Ο Ντόναλντ είπε ότι δεν θυμόταν να έχει δώσει καμία συμβουλή στον γιο του, εκτός ίσως από το «Να είσαι ειλικρινής». Δεν προσπάθησε ποτέ να γίνει δάσκαλος του γιου του. Ίσως ένας λόγος για τον οποίο ήταν απρόθυμος να προσφέρει οποιαδήποτε γονική καθοδήγηση, παραδέχτηκε ο Σάδερλαντ, ήταν ο φόβος του να είναι πολύ σκληρός με το παιδί του.

•Ως παιδί, θυμάται ότι ρώτησε: “Μαμά, είμαι ωραίος;” Εκείνη έμεινε σιωπηλή για πολλή ώρα, μέχρι που τελικά απάντησε: «Το πρόσωπό σου έχει χαρακτήρα».

Ωστόσο, ο Ντόναλντ θυμάται τον Κίφερ ως έφηβο να ζητά την ανατροφοδότηση του πατέρα του για μια επερχόμενη ακρόαση. Ο Ντόναλντ είπε στον γιο του ότι η απόδοσή του ήταν «υπέροχη». Αλλά ο Kίφερ είπε, “Όχι, αλλά περίμενε λίγο. Αυτός είναι ο τρόπος που θέλουν να το κάνω. Μπορώ να σου δείξω πώς θέλω να το κάνω εγώ;” Στη συνέχεια έδωσε μια δική του εκδοχή που ο πατέρας του αγάπησε ακόμη περισσότερο. Έτσι ο Ντόναλντ Σάδερλαντ ήξερε ότι ο Κίφερ ήταν αρκετά ικανός να βρει τη δική του φωνή ως ηθοποιός.

•Το μυστικό του για έναν επιτυχημένο γάμο: να απαντά στο τηλέφωνο

Μετά από δύο προηγούμενους γάμους, ο Ντόναλντ Σάδερλαντ παντρεύτηκε τη Φρανσίν Ρασέτ και ο γάμος τους κράτησε περισσότερα από 45 χρόνια. Μάλιστα, πολλοί θεωρούν ότι αποτελούν ένα από τα μακροβιότερα ζευγάρια του Χόλιγουντ. Ο Σάδερλαντ ανέφερε στον Guardian: «Όπως είπε και η Τζόαν Γούντγουορντ… «Η ομορφιά φεύγει και το σεξ φεύγει, αλλά ο άντρας μου με κάνει να γελάω κάθε μέρα». Και η γυναίκα μου το ίδιο. Γελάμε συνέχεια». Αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχει ποτέ καμία τριβή.

Κάποια στιγμή, ο Ντόναλντ Σάδερλαντ έκανε πρόβες για να παίξει έναν χαρακτήρα που ήταν πυρομανής. Συνέχιζε να εξασκείται για αυτόν τον χαρακτήρα ακόμα και όταν αυτός και η Φρανσίν πήγαν διακοπές για το καλοκαίρι. Η Φράνσιν φέρεται να είπε, «Όλο το καλοκαίρι μας χαρακτηρίστηκε από αυτόν τον πυρομανή», κάτι που της χάλασε τις διακοπές.
Κατά τη διάρκεια μιας άλλης συνέντευξης στον Guardian, η γυναίκα του Ντόναλντ τηλεφώνησε στο κινητό του. Απάντησε στην κλήση και μουρμούρισε, “Δουλεύω αγάπη μου. Θα σε δω σύντομα.” Στη συνέχεια, ο δημοσιογράφος τον ρώτησε πώς κατάφερε να διατηρήσει μια μακροχρόνια, ευτυχισμένη σχέση από το 1972. Υπάρχει κάποιο κόλπο; Ο Σάδερλαντ, χαμογελώντας, απάντησε: «Απάντησε στο τηλέφωνο».

Panic (2000)

•Αστειεύεται για τις πιο αξιομνημόνευτες προσβολές που έχει δεχθεί

Ο Ντόναλντ Σάδερλαντ έχει δεχτεί και εκείνος προσβολές κατά τη διάρκεια της μεγάλης καριέρας του. Αστειεύεται όμως με αυτές. Αφηγείται μάλιστα ο ίδιος ένα τέτοιο γεγονός: «Μια αεροσυνοδός στη Γλασκώβη σταμάτησε μπροστά μου και μου είπε: “Είσαι ο Ντόναλντ Σάδερλαντ, έτσι δεν είναι;” Και απάντησα, «Ναι». Και είπε, «Από κοντά δεν είσαι τόσο άσχημος όσο είσαι στην τηλεόραση».

Σε μια συνέντευξη στο GQ, ο Σάδερλαντ θυμάται ότι ζήτησε από τον ατζέντη του Ρον Μέγιερ να του δώσει ένα ρόλο σε μια ταινία. «Ο παραγωγός είπε στον Ρον… «Εσύ έχεις περισσότερες πιθανότητες να πάρεις τον ρόλο από εκείνον». Όταν ο Σάδερλαντ επιλέχτηκε για τον πρώτο του μεγάλο ρόλο σε ταινία ως στρατιώτης στο φιλμ “Και οι 12 ήταν καθάρματα” ο σκηνοθέτης ήταν αυστηρός μαζί του. Αφού ένας ηθοποιός δεν ήθελε να κάνει μια συγκεκριμένη σκηνή γιατί φοβόταν ότι θα γελοιποιηθέι, ο σκηνοθέτης έδειξε τον Σάδερλαντ και είπε, “Εσύ, με τα μεγάλα αυτιά. Το κάνεις.”
Μετά την κυκλοφορία του “M*A*S*H”, ένα καναδικό περιοδικό πήρε συνεντεύξεις από συντοπίτες του Σάδερλαντ. Πήραν μάλιστα συνέντευξη από έναν από τους πρώην συμμαθητές και ενώ δεν δημοσίευσαν αυτή τη συνέντευξη, μοιράστηκαν τα κυριότερα σημεία με τον Σάδερλαντ. Ο συμμαθητής του μη έχοντας δει ποτέ το “M*A*S*H”, ήταν δύσπιστος ότι ο Ντόναλντ ήταν πλέον σταρ του Χόλιγουντ, οπότε όταν ρωτήθηκε πώς ένιωθε για την καριέρα του Σάδερλαντ, είπε ότι δεν ήξερε. «Το μόνο που ήξερε σίγουρα», λέει ο Σάδερλαντ, «ήταν ότι δεν μπορούσα να είμαι καθόλου καλός επειδή καθόταν πίσω μου στο σχολείο».

•Δεν σκοπεύει να αποσυρθεί

Ο Ντόναλντ Σάδερλαντ γιόρτασε τα 87α γενέθλιά του τον Ιούλιο του 2022 και δε δείχνει καμία πρόθεση να αποσυρθεί. Όταν ένας δημοσιογράφος τον ρώτησε αν φανταζόταν ποτέ το να μη δουλεύει, ο ηθοποιός απάντησε: «Το φαντάζομαι, ονομάζεται θάνατος και προσπαθώ να μην το σκέφτομαι τόσο πολύ». Φαίνεται ότι ο Σάδερλαντ βλέπει τη συνταξιοδότηση μόνο ως την τελευταία λύση. Θεωρεί «γελοίο» το γεγονός ότι τόσοι πολλοί άνθρωποι συνταξιοδοτούνται στα 65 όταν ο μέσος όρος ζωής παρατείνεται για πολύ περισσότερο, και πιστεύει ότι τα 70 ή τα 75 θα ήταν η καταλληλότερη ηλικία συνταξιοδότησης.
Ο Σάδερλαντ φαίνεται άνετος με τον θάνατο ή, τουλάχιστον, αρκετά άνετος για να προσθέσει χαρούμενα τη φράση «νεκρός τώρα» όταν περιγράφει καλλιτέχνες και μέλη της οικογένειας που έχουν πεθάνει. «Έχω συνηθίσει περισσότερο στην ιδέα του νεκρού αλλά δεν θέλω να εγκαταλείψω τη ζωή, γιατί το απολαμβάνω τόσο πολύ και μου αρέσει να δουλεύω». Ή, για να το πούμε ευθέως, όπως έκανε ο ίδιος ο Σάδερλαντ σε συνέντευξή του στο BBC: «Η συνταξιοδότηση για τους ηθοποιούς γράφεται «ΘΑΝΑΤΟΣ».