Του Παύλου Θ. Κάγιου //

Οι άνθρωποι τη χάνουν πολλές φορές, αλλά «Η μορφή του νερού» κρατάει σφιχτά τη μνήμη του σώματός μας και της ψυχής μας ψυχαναλύοντας το υποσυνείδητό μας, ενώ η Έλεν Μίρεν χάνεται στο «Winchester: Το σπίτι των φαντασμάτων». Υπάρχουν, όμως, «Το φεγγάρι του Δία» και «Η κόρη της Απρίλ» που μας θυμίζουν τη μικρότητα της ανθρώπινης καθημερινότητας στην εποχή μας.

«Η μορφή του νερού»
Το νερό έχει μνήμη και με τη «Μορφή του νερού» εισβάλλει στις οθόνες και μας προσφέρει εγκεφαλική μαγεία υψηλής αισθητικής και μεταφυσικού, σουρεαλιστικού επιπέδου ψυχανάλυσης. Βρισκόμαστε στην Αμερική του 1962 όπου συντελούνται εξωφρενικές αναζητήσεις με φόντο τον Ψυχρό Πόλεμο. Σειρά από μυστηριώδη κυβερνητικά πειράματα –και στη Δύση και στο «παραπέτασμα» – τα οποία έγιναν γνωστά τριάντα χρόνια μετά, είναι το φόντο ανάπτυξης του σεναρίου του νέου φιλμ του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο που με τον «Λαβύρινθο του Πάνα» μάς είχε αφήσει άφωνους νιώθοντας να έχουμε δει ένα από τα πιο δεξιοτεχνικά μαγεμένα φιλμ. Εδώ διεισδύει στον ίδιο κόσμο των θαυμάτων και των τεράτων μέσα από ένα αμφίβιο πλάσμα που αποτελεί αντικείμενο απόρρητου πειράματος σε ένα εργαστήριο υψίστης ασφαλείας. Αυτό ακριβώς το πλάσμα γίνεται ο απρόσμενος σύντροφος μιας μουγγής κοπέλας που δουλεύει εκεί ως καθαρίστρια…

Το «πείραμα» δεν είναι άλλο από τη διερεύνηση ενός αμφίβιου τέρατος (που του αρέσει κι ο Μπένι Γκούντμαν!). Εκεί δουλεύουν η Σάλι Χόκινς κι η Οκτάβια Σπένσερ κι η πρώτη, ως μουγγή καθαρίστρια, κατά λάθος θα το γνωρίσει λίγο πιο καλά. Το καστ συμπληρώνουν ο Μάικλ Σάνον, ο Ρίτσαρντ Τζένκινς, ο Μάικλ Στούλμπαργκ κι ο Νταγκ Τζόουνς.

Σαν όλα τα παραμύθια του κόσμου, το φιλμ διαθέτει αγριότητα και ποίηση –καρότο και μαστίγιο- που κατά βάθος ζητούν όλες οι ανθρώπινες ψυχοσυνθέσεις. Είναι παραμύθι. Έχει ένα τέρας. Κι ένα άλλο τέρας που είναι άνθρωπος. Και μια γυναίκα που δεν μπορεί να μιλήσει, αλλά μόνο αυτό το τέρας, το πρώτο, το κανονικό, μοιάζει να την καταλαβαίνει και να την αγαπά γι’ αυτό που είναι… Μαγική η φωτογραφία του Νταν Λόστσεν και ονειρικά εφιαλτική η μουσική του Αλεξάντρ Ντεσπλά.

Σκηνοθεσία: Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο
Παίζουν: Σάλι Χόκινς, Μάικλ Σάνον, Ρίτσαρντ Τζένκινς, Οκτάβια Σπένσερ, Μάικλ Στούλμπαν

«Το φεγγάρι του Δία»
Ο σκηνοθέτης του «Λευκού θεού», ο Ούγγρος Κορνέλ Μουντρούτσο, σκηνοθετεί την οδύσσεια ενός νεαρού Σύρου μετανάστη που πυροβολείται από την αστυνομία όταν προσπαθεί να διασχίσει τα σύνορα της Ουγγαρίας. Τρομοκρατημένος και σοκαρισμένος, ο τραυματισμένος Αριάν ανακαλύπτει – προς μεγάλη του έκπληξη – ότι έχει πλέον την ικανότητα να αιωρείται. Στο στρατόπεδο όπου κρατείται, οι υπερδυνάμεις του τραβούν την προσοχή ενός διεφθαρμένου γιατρού που τον στέλνει στο νοσοκομείο κι από εκεί τον φυγαδεύει. Στο κατόπι τους, ένας οργισμένος συνοριακός αστυνομικός έχει εξαπολύσει ανθρωποκυνηγητό για να τους συλλάβει. Η φιλοσοφία των σουρεαλιστών του μεσοπολέμου ως πολιτικός συμβολισμός των διαλυμένων συνόρων της εποχής μας με ένα ξεχωριστό σενάριο γραμμένο από τον σκηνοθέτη και την Κάτα Γουέμπερ, δυνατή μουσική του Γιεντ Κουρζέλ και ατμοσφαιρική φωτογραφία του Μαρσέλ Ρεβ.

Σκηνοθεσία: Κορνέλ Μουντρούτσο
Παίζουν: Ζόμπορ Γιέγκερ, Γκιόργκι Τσερχάλμι, Μεράμπ Νινίτζε

«Winchester: Το σπίτι των φαντασμάτων»
Η σπουδαία Αγγλίδα ηθοποιός Έλεν Μίρεν παγιδεύει και …φυλακίζει φαντάσματα για να γλιτώσει από μια κατάρα που την κυνηγά! Κι όλο αυτό το παιχνίδι τρόμου σε ένα διαφορετικό φιλμ με φαντάσματα και ψυχικές φαντασιώσεις που σε στοιχειώνουν… Μεταφερόμαστε λοιπόν σε μια απομονωμένη περιοχή 50 μίλια έξω από το Σαν Φρανσίσκο, εκεί όπου βρίσκεται το πιο μυστηριώδες σπίτι στον κόσμο. Κατασκευαζόταν με μανιώδεις ρυθμούς, ολημερίς και ολονυχτίς για δεκαετίες, υπό τις οδηγίες της Σάρα Γουίντσεστερ: έχει επτά ορόφους και εκατοντάδες δωμάτια, διαδρόμους που δεν οδηγούν πουθενά και πόρτες πίσω από τις οποίες κρύβεται τοίχος, σαράντα επτά τζάκια, δύο χιλιάδες καταπακτές, αετώματα, πυργίσκους, αυλές, υαλογραφήματα με αποσπάσματα από σαιξπηρικά έργα.

Στον υπόλοιπο κόσμο μοιάζει με τερατώδες μνημείο που συμβολίζει την τρέλα μιας διαταραγμένης γυναίκας. Όμως η Σάρα δεν το χτίζει για τον εαυτό της, την ανιψιά της (Σάρα Σνουκ) ή τον εκκεντρικό γιατρό Ερικ Πράις, τον οποίο έχει καλέσει στο σπίτι. Το έχτισε για να αντιμετωπίσει το ακατανόητο: θύμα ή θύτης, εκατοντάδες πνεύματα που διψούν για εκδίκηση, μερικά καλά και μερικά κακά, φυλακίστηκαν στο άσυλο αυτό και εκείνη ήταν η δεσμοφύλακάς τους. Και το πιο τρομακτικό πνεύμα όλων θέλει να κάνει την Σάρα μία από αυτούς…
Την ενδιαφέρουσα σκηνοθεσία υπογράφουν τα αδέλφια Πίτερ και Μάικλ Σπίεριγκ που μαζί με τον Τομ Βον έχουν δουλέψει το ξεχωριστό σενάριο.

Έλεν Μίρεν
Η Έλεν Μίρεν γεννήθηκε στις 26 Ιουλίου του 1945, είναι Αγγλίδα ηθοποιός, με πολλές συμμετοχές στον κινηματογράφο και το θέατρο. Το πραγματικό της όνομα είναι Ilynea Lydia Mironoff.

Η μητέρα της ήταν Αγγλίδα και ο πατέρας Ρώσος και ταξιτζής στο επάγγελμα. Ο πατέρας της επέλεξε, το 1955, να αλλάξει το όνομα της οικογένειας σε Μίρεν, για να κρύψει την καταγωγή του. Η Μίρεν από μικρή ηλικία ήθελε να γίνει ηθοποιός. Μάλιστα κέρδισε μια θέση στο National Youth Theatre ως έφηβη και σε ηλικία δεκαοκτώ χρόνων, συμμετέχει στην παραγωγή «Antony and Cleopatra». Μετά από διάφορες αξιόλογες ερμηνείες της στο θέατρο, στις αρχές του 1970, στρέφεται και στον κινηματογράφο.

Έχει βραβευτεί με Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου, με τέσσερα BAFTAs, με τρεις Χρυσές Σφαίρες, με τέσσερα Βραβεία Έμμυ και με δύο Βραβεία Καλύτερης Υποκριτικής, από το Φεστιβάλ Καννών. Ενώ, τέλος, το 2003 τιμήθηκε με τον τίτλο της Λαίδης από το Βασίλειο της Μεγάλης Βρετανίας, για την προσφορά της έως τώρα.

Σκηνοθεσία: Πίτερ Σπίεριγκ, Μάικλ Σπίεριγκ
Παίζουν: Έλεν Μίρεν, Τζέισον Κλαρκ, Σάρα Σνουκ

«Η κόρη της Απρίλ»
Η δεκαεπτάχρονη Βαλέρια είναι έγκυος με τον επίσης νεαρό φίλο της, αλλά δεν έχει ακόμα ενημερώσει τη μητέρα της, Απρίλ. Όταν η αδελφή της την καλεί κρυφά από τη Βαλέρια, η Απρίλ καταφτάνει με γνήσιο ενδιαφέρον, στήριξη και τρυφερότητα. Όταν όμως το μωρό γεννιέται, γίνεται σύντομα σαφές γιατί η Βαλέρια ήθελε να κρατήσει τη μητέρα της όσο το δυνατόν πιο μακριά.

Μια μινιμαλιστική και βραδυφλεγής ταινία αγωνίας, που παρακολουθεί μια μάνα να κλέβει με μακιαβελικό τρόπο τη ζωή της κόρης της σαν άλλος θηλυκός Κρόνος. Με την Έμμα Σουάρεζ («Julietta»). Η πιο εμπορική ταινία μέχρι σήμερα του Μισέλ Φράνκο («Μετά τη Λουτσία», «Chronic»), εξερευνά κεντρικές οικογενειακές σχέσεις ενώ στήνει αλλεπάλληλες κοινωνικές αλληγορίες.

Βραβείο της Επιτροπής στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα στο 70ο Φεστιβάλ Καννών.

Σημείωμα του Σκηνοθέτη
Πριν μερικά χρόνια είδα μία έφηβη έγκυο, ένα πολύ συνηθισμένο θέαμα, στο Μεξικό. Όμως αυτό το κορίτσι μού τράβηξε το ενδιαφέρον και με έκανε να σκεφτώ πως μπορεί να έχει βρεθεί σε αυτή την κατάσταση, τι μπορεί να απογίνει το μωρό της και αυτή η ίδια… Φαινόταν από τη μια ικανοποιημένη και από την άλλη αγχωμένη… αυτές οι αντιθέσεις σε αυτή την εγκυμονούσα αποτέλεσαν την αρχή της ιστορίας. Επιπλέον, πάντα με εντυπωσίαζε η ανταγωνιστική σχέση που τόσοι γονείς, άντρες και γυναίκες, έχουν με τα παιδιά τους. Που δε δέχονται ότι δεν είναι πια νέοι, ότι ο χρόνος έχει περάσει… αυτή η άρνηση που αλλάζει τις δυναμικές της οικογένειας και οδηγεί στο χάος. Αυτά τα δύο στοιχεία δημιούργησαν την ταινία μου.

Βιογραφικό Michel Franco
Ο Μισέλ Φράνκο είναι σεναριογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός. Γεννήθηκε στο Μεξικό το 1979. Η φιλμογραφία του περιλαμβάνει το Chronic (Βραβείο Σεναρίου – Φεστιβάλ Καννών 2015), και το After Lucia (Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα – Φεστιβάλ Καννών 2012).

«Lino: Το γατοξόρκι»
Βραζιλιάνικο animation που κυκλοφορεί μόνο μεταγλωττισμένο στα ελληνικά. Ο Λίνο είναι ένας διασκεδαστής σε παιδικά πάρτι που δεν αντέχει άλλο τη ρουτίνα του και το γάτο-κοστούμι του. Αποφασίζει έτσι να ζητήσει βοήθεια από έναν όχι και τόσο ταλαντούχο μάγο που τον μεταμορφώνει σε αυτό που μισεί περισσότερο: το γατοκοστούμι του!

Σκηνοθεσία- Σενάριο: Ραφαέλ Ρίμπας

 

«Black panther »
Μεταλλαγμένο φιλμ για κοινό χωρίς … μνήμη με τον Black Panther της Marvel Studios να ακολουθεί τον T’Challa, που μετά τον θάνατο του πατέρα του, του βασιλιά της Wakanda – ενός τεχνολογικά ανεπτυγμένου μα απομονωμένου αφρικανικού κράτους- επιστρέφει στην πατρίδα του για να πάρει τη θέση του στον θρόνο. Όταν ένας παλιός και ισχυρός εχθρός επανεμφανίζεται, το θάρρος του T’Challa-βασιλιά – και Μαύρου Πάνθηρα – δοκιμάζεται σε μια τρομερή σύγκρουση που απειλεί την Wakanda, αλλά και ολόκληρo τον πλανήτη. Αντιμέτωπος με προδοσία και κινδύνους, ο νέος βασιλιάς πρέπει να συγκεντρώσει τους συμμάχους του και να απελευθερώσει όλη τη δύναμη του Μαύρου Πάνθηρα, για να εξολοθρεύσει τους εχθρούς του και να διασφαλίσει την ασφάλεια του λαού του.

Σκηνοθεσία: Ράιαν Κoύγκλερ
Ηθοποιοί: Τσάντγουικ Μπόουζμαν, Μάικλ Μπ. Τζόρνταν, Λουπίτα Νιόνγκο, Άντι Σέρκις, Μάρτιν Φρίμαν, Άντζελα Μπάσετ, Φόρεστ Γουίτακερ.