Φράνσις Μπέικον – “Θα ήθελα η εικόνα μου να αφήσει το ίχνος της ανθρώπινης παρουσίας με τον ίδιο τρόπο που ένα σαλιγκάρι αφήνει το σάλιο του στη λάσπη.”

Ο Φράνσις Μπέικον παρήγαγε μερικές από τις πιο εικονικές αναπαραστάσεις της τραυματισμένης ανθρωπότητας στη μεταπολεμική τέχνη.

Παίρνοντας έμπνευση από τον σουρεαλισμό, τον κινηματογράφο, τη φωτογραφία σφυρηλάτησε ένα ξεχωριστό στυλ που τον έκανε έναν από τους πιο αναγνωρισμένους εκφραστές της εικαστικής τέχνης στη δεκαετία του 1940 και του 1950.

Ο Μπέικον συγκέντρωσε την ενέργειά του σε πορτραίτα, που συχνά απεικονίζουν ανθρώπους που συναντούσε σε παρακμιακά μπαρ στο Soho του Λονδίνου.

Τα πρόσωπά του απεικονίζονταν πάντα ως βίαια στρεβλωμένα, σχεδόν σαν κομμάτια ωμού κρέατος. Οι ήρωές του έμοιαζαν με απομονωμένες ψυχές φυλακισμένες και βασανισμένες από υπαρξιακά διλήμματα.

Φράνσις Μπέικον – Study after Velázquez’s Portrait of Pope Innocent X – 1953 © The Estate of Francis Bacon. All rights reserved. DACS 2018

•Ο Μπέικον μετά θάνατον θεωρήθηκε ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους του κόσμου. Η ζωγραφική του μεταδίδει ισχυρά συναισθήματα. Αυτή η δυνατότητα δημιουργίας τέτοιων ισχυρών δηλώσεων ήταν θεμελιώδης για το μοναδικό επίτευγμά του στη ζωγραφική

© The Estate of Francis Bacon. All rights reserved. DACS 2018

Ο υπερρεαλισμός, και ειδικότερα ο βιομορφισμός, διαμόρφωσε το ύφος των Τριών Μελετών για τα Στοιχεία στη Βάση της Σταύρωσης (1944), έργο που πυροδότησε τη φήμη του Μπέικον όταν εκτέθηκε στο Λονδίνο στις τελευταίες εβδομάδες του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου.

© Estate of Francis Bacon, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam

•Ο Μπέικον δημιούργησε το ώριμο στυλ του στα τέλη της δεκαετίας του 1940. Όταν εξέλιξε την επίδραση του σουρεαλισμού στα έργα του δανειζόμενος εικόνες από τον κινηματογράφο και τη φωτογραφία

© The Estate of Francis Bacon. All rights reserved. DACS 2018

Ο Μπέικον όχι μόνο εισήγαγε νέους τρόπους για να προτείνει κίνηση στη ζωγραφική, αλλά θέλησε να φέρει τη ζωγραφική και τη φωτογραφία σε μια πιο συνεκτική ένωση. Παρόλο που η επιτυχία του στηριζόταν στην εντυπωσιακή του προσέγγιση στο σχήμα, η στάση του απέναντι στη ζωγραφική ήταν βαθιά παραδοσιακή.

Σε μια εποχή που πολλοί έχασαν την πίστη τους στη ζωγραφική, ο Μπέικον δεν την διαπραγματεύτηκε. Για τα έργα του είχε δηλώσει: «Αξίζουν είτε για την Εθνική Πινακοθήκη είτε για τον σκουπιδοτενεκέ, χωρίς τίποτα στο μεταξύ».

•Ο Φράνσις Μπέικον γεννήθηκε το 1909, στις 28 Οκτωβρίου, στο Δουβλίνο και πέθανε στις 28 Απριλίου 1992, στη Μαδρίτη