Γιάννης Παναγόπουλος
εικόνες: Steven Haberland, Markus Fägersten
Είναι δύσκολο να μετρήσεις τα μουσικά πρότζεκτ ή τις ηχογραφήσεις που έχει πάρει μέρος. Είναι ακόμη πιο δύσκολο, πιο περίπλοκο, να μετρήσεις τους μουσικούς που έχει συνεργαστεί. Ο Σουηδός πιανίστας της τζαζ Jan Lundgren είναι μια αεικίνητη εμβληματική φιγούρα της ευρωπαϊκής τζαζ σκηνής. Η τελευταία μουσική του πράξη ήταν η κυκλοφορία του άλμπουμ Into the Night (ACT) με το τρίο Lundren/Parisien/Danielsson. Αν ψάχνεις τη μουσική αυτός ο φαινομενικά ήρεμος άνθρωπος που έχει τάξει όλη του τη ζωή στη μουσική σε ενδιαφέρει. Η συνέντευξη μαζί του κύλησε με σκανδιναβική ευγένεια και ψυχραιμία.
Είχατε πάρει μέρος στο πρότζεκτ Mare Nostrum. Ένα μουσικό σχήμα κορυφαίων μουσικών. Εσείς, ένας Σουηδός, στο πιάνο, στο ακορντεόν ήταν ο Γάλλος Richard Galliano, στην τρομπέτα ο Ιταλός Paolo Fresu. Ποια ήταν η ιδέα γύρω από αυτό το σχήμα;
Η σύνδεση τριών μοναδικών μουσικών φωνών με διαφορετικές πολιτιστικές αναφορές. Αυτό που τελικά μέτρησε, πέρα από τη μουσική, ήταν η αξία της μουσικής, ο τρόπος που της συμπεριφερόμαστε. Το Mare Nostrum ήταν μια πρόκληση. Γνωρίζαμε τι μπορεί να καταφέρει ο καθένας μας ξεχωριστά. Θέλαμε να μάθουμε αν μπορούσαμε να φτιάξουμε καλή μουσική ενώνοντας τις προσωπικότητές μας.
Στη διάρκεια του πρώτου πανδημικού κύματος οι Έλληνες μουσικοί δοκιμάστηκαν. Δεν είχαμε μόνο λοκντάουν, θα έλεγα πως είχαμε μπλακάουτ σε ό,τι αφορά το πολιτιστικό προϊόν. Εσείς πώς αντιμετωπίσατε την όλη κατάσταση;
Ήμουν από τους τυχερούς. Έκανα ελάχιστες ζωντανές εμφανίσεις παίρνοντας όλες τις προφυλάξεις. Με την κλεισούρα ξεκίνησα και ένα νέο πρότζεκτ το Lundgren/Parisien/Danielson αλλά το πιο χαρακτηριστικό ήταν η κυκλοφορία του μουσικού βιβλίου με τίτλο Jan Lundgren Collection που περιέχει 20 συνθέσεις μου.
Κυκλοφορήσατε το άλμπουμ Into the Night μαζί με τους Emile Parisien & Lars Danielsson. Τι σημαίνει για εσάς αυτή η νέα συνεργασία;
Κοιτάξτε, υπάρχει μια ομοιότητα με το Mare Nostrum που αναφέρατε προηγουμένως. Και σε αυτή την περίπτωση μιλάμε για ένα τρίο μουσικών που θέλει να δοκιμάσει τα όρια της τζαζ με τον δικό του τρόπο. Για μένα η μελωδία είναι πάντοτε το ύψιστο ζητούμενο. Το ότι υπάρχουν μουσικοί εκεί έξω που μπορούμε να μοιραστούμε κοινά οράματα στον ήχο μας είναι τύχη.
Οργανώνετε το μουσικό φεστιβάλ YstadJazz. Ποια είναι η προτεραιότητα σας για τη φετινή του εκδοχή;
Κυρίως πώς το φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί. Οι καλλιτέχνες που είχαν προγραμματίσει τις εμφανίσεις τους στο 2020 και 2021 ακυρώθηκαν και πρέπει να τους χωρέσουμε όλους αυτή τη φορά.