H κριτικός τέχνης Βσιλίκα Σαριλάκη “επιστρέφει” στο 2017. Διαλέγει τις πέντε στιγμές εικαστικής, παραστατικής και δρόμου τέχνης που κατάφεραν να κεντρίσουν την προσοχή της. Ο διηγηματικός της λόγος, αφυδατωμένος από πληκτικά δημοσιογραφικά εποπτικού τύπου κλισέ μάς πείθει πως η τέχνη επαναπροσδιορίζεται διαρκώς χωρίς να αδιαφορεί για το ίδιο της το παρελθόν. Το 2017 ήταν μια σημαντική χρονιά για την τέχνη στην Ελλάδα. Το καμάρι του Κάσσελ, Documenta, στάθμευσε στην Αθήνα. Πέρα από τα έργα που παρουσιάστηκαν, τους καλλιτέχνες που συμμετείχαν, τον διάλογο – συχνά έντονο – που αναπτύχθηκε μάς έφερε σε επαφή με εκδοχές τού καλλιτεχνικά σύγχρονου. Ποιο μπορεί να είναι το μέλλον; Αυτό ας το απαντήσει ο χρόνος. Για τη στιγμή επιστρέφουμε στους περασμένους δώδεκα μήνες. Αφήνοντας μια ειδικό να μας ξεναγήσει σε επιλεγμένες στιγμές τους.

Της Βασιλίκας Σαριλάκη

1.Νίκος Αλεξίου, Documenta 14, Kassel. Μ΄ αρέσει που ο Αλεξίου εξακολουθεί να ζει στις καρδιές μας και στη μνήμη μας και το έργο του καλωσόριζε τον κόσμο στο κεντρικό κτίριο της Documenta, το Fridericianum.

2.Η Αιμιλία Παπαφιλίππου είναι η πλέον ευφυής και σημαντική γυναίκα καλλιτέχνης χώρου που διαθέτουμε. Πρόσφατα έκανε αυτήν την τεράστια προβολή- εγκατάσταση στο Ludwigsburg. Τίτλος: “Chaosmos : The Ludwigsburg Fugue”, “Chess Continuum Chaos Order Dance at the Court”.

3.Η εγκατάσταση-προβολή κινούμενων σκηνών του William Kendridge ήταν ίσως ό,τι συγκινητικότερο έχω δει φέτος. Η τεράστια αυτή πομπή από φιγούρες σκλάβων επαναστατημένων με τις κοκκινόμαυρες σημαίες τους, τα εμβλήματα, τους χορευτές και τους νεκρούς τους υπό τους ήχους μιας συγκλονιστικής μουσικής μίλησε στην καρδιά μου. Το περιβάλλον έξω από το μουσείο της Ακρόπολης ήταν μια μαγεία. Ένα από τα καλύτερα έργα δρόμου ever.

 

3.Τα δύο graffiti που κυκλοφόρησαν σ΄ όλον τον διεθνή Τύπο και εικονογράφησαν πολλές αρνητικές κριτικές για την χρεωκοπημένη Documenta 14.

(αριστερά) “Αγαπητή Documenta: Αρνούμαι να εξωτικοποιήσω τον εαυτό μου για να αυξήσω το πολιτιστικό σου κεφάλαιο”

(δεξιά) “Αγαπητή Documenta: θα ’χει πλάκα να κριτικάρεις τον καπιταλισμό με 38 ή 70? εκ. ευρω προϋπολογισμό. Ειλικρινά δικοί σου. Οι ιθαγενείς.”

4.Τα μάτια κι η έκφραση του “Σωτήρα του κόσμου” του Leonardo da Vinci που πρόσφατα έπιασε ρεκόρ όλων των εποχών σε δημοπρασία αφού πωλήθηκε πάνω από 450 εκ. δολάρια.

 

5.Olafur Eliasson Your Rainbow Panorama. Γιατί είναι τόσο ωραία αυτή η επιστροφή στον ρομαντισμό με μια τεχνολογική εσάνς.