Άρπα Colla (1982) – Ο σκηνοθέτης Νίκος Περάκης οπτικοποιεί την απόπειρα δύο πεισματάρηδων καλλιτεχνών να επιβιώσουν σε ένα κόσμο (τον Ελληνικό) που η παραγωγή τέχνης είναι άμεσα συνδεδεμένη με την κρατική γραφειοκρατία. Οι δύο πρωταγωνιστές της –Νίκος Καλογερόπουλος και Μίμης Χρυσομάλλης- ζωγραφίζουν ερμηνευτικά. Την ταινία που έπαιξε την Κυριακή 24 Μαρτίου η ΕΡΤ1 πια προβάλλει το Ertflix και μπορείτε να την δείτε ΕΔΩ

Άρπα Colla – Η πλοκή

Αφού επένδυσαν περιουσίες και χρόνο σε λιγότερο δημοφιλείς ταινίες τους,  ο Γιώργος και ο Κώστας δύο νεαροί σκηνοθέτες βρίσκονται υποχρεωμένοι να βιοποριστούν ο ένας με τη διαφήμιση και ο άλλος με την κριτική κινηματογράφου, αλλά ελπίζουν να επιστρέψουν στο σινεμά. Έτσι, κάνουν βίζιτες σε παραγωγούς ή παραμυθιάζουν πλούσιους φίλους ώστε να επενδύσουν στο ταλέντο τους. Το Άρπα Colla είναι η οπτικοποίηση των κοινών απραγματοποίητων οραμάτων τους.

Εμπνέονται από καθημερινά γεγονότα και συναντήσεις με δημοσίους και μη παράγοντες, υπάλληλους, ζωντοχήρες, διανοούμενους, επιχειρηματίες κ.λ.π.. Αλλά κυρίως, από τις καλλονές Σούλα και Σίρλεϊ, οι οποίες βρίσκονται διαρκώς στα πόδια τους, προκαλώντας αλλεπάλληλες ιδεολογικές συγκρούσεις.
 

Ο σκηνοθέτης Νίκος Περάκης γράφει για την παραγωγή της ταινίας στην ιστοσελίδα του nikosperakis.gr

“Η Άρπα Colla είναι η τρίτη -και φαρμακερή- απόπειρα επιστροφής μου στην Ελλάδα. Στο σενάριο που έγραψα χειμώνα του 1980-81 στο Βερολίνο επεξεργάστηκα τα βιώματα μου κατά την χρηματοδότηση του «Ιδού η Μήλος», τις ενθουσειώδης προτροπές φίλων, τις συγκρούσεις με την αισθητική του κινηματογραφικού κατεστημένου και τα ιδεολογήματα των κομματικών διανοουμένων. Η ταινία είχε το θλιβερό προνόμιο να λογοκριθεί από δύο κυβερνήσεις: το σενάριο από μια φιλελεύθερη και η 1η κόπια από μια σοσιαλιστική, αλλά και τότε η δημόσια διοίκηση δεν ήταν σε θέση να εφαρμόσει τις αποφάσεις της και την γλίτωσα φθηνά. Λίγες μέρες μάλιστα πριν από την προβολή της στο φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το οποίο την είχε απορρίψει πλειοψηφικά την συμπαραγωγή πριν το γύρισμα, επανήλθε και εξαγόρασε το 20% με 2 μόλις εκατομμύρια δραχμές. Αυτός είναι και ο λόγος που το ΕΚΚ δεν αναφέρεται στους τίτλους. Το άλλο 80% προήλθε από την γερμανική ΒΕΤΑ FILM η οποία προαγόρασε την ταινία για τον γερμανόφωνο χώρο, αλλά περισσότερο για να εξασφαλίσει το copyright της παραγωγής Felix Krull όπου είχα κάνει production design, αλλά αυτά είναι μια άλλη μπερδεμένη ιστορία. Η εταιρεία που είχε ο Πανουσόπουλος, ανέλαβε την παραγωγή και την ανάθεσε στον Γιώργο Ιακωβίδη που είχε εκτελέσει επιτυχώς το «Ιδού η Μήλος» 3 χρόνια πριν.

Μόλις κυκλοφόρησε το δελτίο τύπου με ζήτησε στο γραφείο ένα πολύ ευγενικός κύριος και με πληροφόρησε ότι ο τίτλος της ταινίας παραποιεί το εμπορικό σήμα της γνωστής εταιρείας και με παρακάλεσε να αλλάξω τον λογότυπο. Τον διαβεβαίωσα ότι δεν σκοπεύαμε να ανταγωνιτούμε το αναψυκτικό της εταιρείας του, ότι ο προϋπολογισμός δεν μας επέτρεπε να αλλάξουμε λογότυπο και ότι μάλιστα ελπίζαμε σε μία χορηγία από την εταιρεία του. Ο κύριος που ήταν δικηγόρος μου είπε ότι είναι αναγκασμένος να προσφύγει στην δικαιοσύνη κι εγώ τον παρακάλεσα να μας κάνει την χάρη γιατί δεν είχαμε διαφημιστικό budget και μια αγωγή της Coca Cola κατά της Αrpa Colla θα ήταν η τέλεια έμμεση διαφήμιση και των δύο πλευρών. Κατόπιν αυτού ο δικηγόρος επιφυλάχτηκε, αλλά δυστυχώς δεν με ξαναπήρε και χάσαμε τον μεγάλο χορηγό.”

Σενάριο – Σκηνοθεσία: Νίκος Περάκης

Ηθοποιοί: Δημήτρης Χρυσομάλλης, Νίκος Καλογερόπουλος, Ηλίας Λογοθέτης, Δημήτρης Πιατάς, Δέσποινα Παγιάνου, Δημήτρης Πουλικάκος, Νίκος Ρίζος, Μπέττυ Λιβανού, Ρόκι Τέιλορ, Γιώργος Κυρίτσης, Ισμήνη Καλέση, Μαλαίνα Ανουσάκη, Βασίλης Τσάγκλος, Σοφία Σεϊρλή, Βαγγέλης Κοτρώνης, Ανδρέας Νομικός, Μαρίνα Γρίβα, Χαρούλα Βελέντζα, Στέλιος Κούσης, Αλέξανδρος Κολλάτος, Γιώργος Γεωγλερής, Τσαρλς Γουέιν, Παναγιώτης Μποτίνης, Γιώργος Τσεμπερόπουλος

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Πανουσόπουλος
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης